Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1345 ggr
Anna
0

Fotografera på privat mark

Jag hörde idag ett påstående som var såhär:

- "Om man står på allmän mark (t.ex en väg, äng eller liknande) och fotograferar in på privat mark därifrån man står (t.ex in i en hästhage, trädgård osv) - så behöver man inte fråga markägaren innan man fotograferar. Det är bara om man STÅR på privat mark samtidigt som man fotograferar som man måste fråga."

Stämmer detta? 

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
0

Det är så jag har uppfattat det. Det finns en tråd här någonstans om det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anna
0

#1 Okej, tack för ditt svar. Så har inte jag uppfattat det men nu låter det ju ganska troligt.

Oj, den hittade jag inte… Aja.

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

Martin
0

#0 Jag har också uppfattat det som Niklas.

Här är tråden "Vad får man fotografera?"

Tänk också på att sedan 2007-01-01 gäller lättnader i PUL vilket förenklar publicering på Internet utan folks godtycke (som jag förstått det). Dock gäller fortfarande att man inte får publicera bilder på personer i ofördelaktiga situationer eller hur man skall uttrycka det.

mvh Martin

[Quellii]
0

På fotosidan står det om vad man får fotografera, att man får stå på egen (eller allmän) mark och fota mot privat mark osv..

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Anna
0

Tack för era svar.

Utdrag ur länken som Photoniq gav mig:
"Och då kommer vi tillbaka till fallet med den strippande(?) grannen. Anledningen till att du inte kan förbjudas fotografera är att du antingen befinner dig i ditt eget hem eller på allmän plats. Du är ju inte i grannens hem! Precis på samma sätt kan du fotografera in på ett företags område, trots att det är fotoförbud, så länge du bara står utanför stängslet. Om inte företaget är skyddsklassat förstås."

Alltså har jag svar på min fråga! Tack.

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

Martin
0

Jag skulle vilja göra en invändning där. Är det skyltat fotoförbud, så får du inte fotografera.

Nu vet jag inte om det håller i rätten att man skyltat ett fotoförbud, men jag skulle inte chansa i alla fall (även om det nog är sällan som något skulle hända).

mvh Martin