Fotografera mat - tips tack!
Kockis på jobbet vill ha ny design på menyn och jag ska plåta lite olika maträtter. Vad ska jag tänka på? Det blir inte stora dukningar utan det ska vara bara på en tallrik med mat lite snyggt upplagt. Vad är viktigt när man plåtar mat? Vilken vinkel är bra? Rakt uppifrån? Blir det inte lite platt då? Från sidan? Snett uppifrån kanske?
Som sagt - tips mottages gärna :-)
mihe: Leta upp Anne (som skriver här ibland) på Matlust, hon kan det där. :o)
Själv försöker jag hitta olika vinklar, men blir sällan nöjd. Här kommer ett par exempel med vad som är bra och dåligt, tilläggas kan att dessa fotona är tagna under en middag och i alla hast, inga förberedelser för ett bra foto.
Här är förrätten… parmaskinkainlindad honungsmelon. Mycket gott, men ser lite slafsigt ut på bilden då vätskan i melonen "smittat" av sig lite på parmaskinkan. Självklart bör man nog sträva efter antingen ännu mer "close-up", eller att hela tallriken är med - och inga störande saker runt omkring.
mvh Martin
Bara sunkiga thai-ställen tar bilder rakt uppifrån… :)
Från sidan brukar vara bättre. Kort skärpedjup. Kolla på Annes blogg för fina bilder!
Mvh // Johan
och det blir lite sådär om man som jag fotar ute vid grillen en kväll som idag
huh! Fast glass är en stor del av kostcirkeln!
Håller med om att Anne har fina bilder. Man ser att bilderna är tagna från sidan med liten vinkel. Sen tror jag att ljuset är viktigt för maten skall se good ut. Tycker själv att jag lyckas bäst med naturligt ljus istället för blixt.
Lycka till
Eddie
Tack för alla fina tips och vilka härliga bilder :-)
Ska kolla in Annes bilder - ett riktigt bra tips!
Ett annat tips är att kolla i kokböcker. Inte moderna kokboken eller så utan i de mer estetiska böckerna. Det finns ju sådana som handlar om choklad, drinkar etc.
Googlade lite på matfoto och fann en fotograf som har fått pris, Thomas Yeh. Bilder han har plåtat.
Jag har ett svagt minne av att ha sett ett inslag på tv om en matfotograf. Den fotografen använde bara naturligt ljus och plåtade maten på ett bord vid fönstret. Undrar om jag bandade in det?
God morgon,
Jag googlade oxå på mat och det verkar vara en trend att ha en halv mattallrik i bild. Kanske för att man ska kunns komma närmare maten och se tydligare. Jag ska försöka få med hela tallriken eftersom det på sett och vis ska "sälja" en lunchrestaurang. Det är mest husmanskost så det blir inga pompösa måltider utan gräddstuvad lever med ris och lingon, kroppkakor, stekt salt sill med mos etc. etc. Och vad gäller ljuset tänkte jag plåta maten utomhus för att slippa skuggor och få så bra färger på en gång. Snett uppifrån verkar vara en bra vinkel. Väldigt många har använt den i.a.f. Rakt uppfrån ser platt och billigt ut.
Tack alla för inspiration och tips!
Hoppsan hejsan, här var det ju matfotosnack :) Tack alla som tipsat om min blogg! Om man *bara* vill kolla på bilderna kan man gå in här istället, där ligger alla matfoton som jag sen länkar till i bloggen.
Rent allmänna tips:
-väldigt rena bakgrunder, gärna enfärgade (om man nu gillar det lite kliniska intrycket..)
-kom nära maten (och jo, det är därför många har inte riktigt hela tallrikarna med i bild)
-naturligt ljus
Men det här har du ju listat ut själv. :) Färgbalansen brukar behöva korrigeras på de allra flesta bilderna för att få maten att se bättre ut - många matbilder är trista och grå. Och jag skulle nog gilla att ha lite variation även på bilder på en meny - samma upplägg, men gärna några olika vinklar.
Ska själv fota till ett sushiställe snart - DET ska bli spännande! Tyvärr är inte naturligt ljus ett alternativ, så jag försöker hysteriskt lära mig nåt om enkel ljussättning (jag menar verkligen ENKEL - jag har en extern blixt, och en bygglampa. Och massor av vita plexiskivor som jag tänkte leka med..)

Hej Mihe och Anne…
Bra tips Anne. Hmm dig är ju bra att hålla i huvudet….
Jag håller på att skriva en artikel om just makrofoto och mat. Dels mina egna erfarenheter och sedan kommer också en som jag tycker är väldigt bra på det att ge sina råd och tips. Ilva bor i Toscana…
Kommer så småningom på Bild och Foto..
Ilva känner jag med! Hon tar riktigt fina bilder!

Anne: Tack för senast det var riktigt trevligt att träffa både dig och Ilva. Kul att lära känna folk via bloggar…
Ilva tar sådana där bilder…"varför tog inte jag den bilden"
bildochfoto - oooh, NU är jag med. Det är ju du som är du! Kul att se dig här också! :)

Åhh, blir väldigt sugen på de där satayspetten eller vad det är, och den andra tallriken såg inte dum ut den heller. Kan man beställa båda och få rabatt? .o) Fotomässigt tycker jag båda funkar, den högra kanske lite svårare eftersom att det är större skillnader mellan ljusast och mörkast. Svårt att se på de små bilderna, men är det lax också? Tyckte den såg mörklila ut, på min skärm i alla fall, medan äggen var nästan helvita (jo, ägg skall vara vita men inte utfrätta eller vad det heter på fotospråk). Men säkert svårt att få den balansen bra 
Men båda bilderna tycker jag funkar, jag hade kunnat beställa en av varje :o)
mvh Martin
Tack marnyman. Ja det är svårt med färgerna där och jag har noterat att min kamera har svårt för röda nyanser. Allt från orange till lila. Orange blir gult el. rött och lila blir blått. Jag får jobba länge för att få ordning på det och dom här bilderna är inte jobbade så mycket med. Har inte tiden riktigt men det är lax och spett som du skrev. Båda rätterna är kalasgoda kan jag intyga :-) Mina bilder gör dom inte rättvisa.
Det är jättekul att få äran att designa en ny veckomeny till restaurangen på jobbet. Den ska börja gälla efter nyår så jag har tid på mig tack och lov. Jag ska ta bilder på personalen oxå. Jag får inte betalt i pengar men käkar gratis lite nu och då. Och så sparar jag alltid ett exemplar av bokomslag och liknande så jag kan visa upp när så önskas.
#20 Att äta gratis nu och då är betalning det också, själv försöker jag att i alla fall äta medhavd mat hälften av dagarna på jobbet, blir dyrt att äta ute varje dag… :o) (och i realiteten blir det mycket utemat de första 2-3 veckorna efter lön, och ju närmre nästa lön man sedan kommer - ju vanligare blir det med medhavd mat) .o)
Att laga mat är kul, och jag tycker jag är rätt bra på det också. Men det är på ren svenska skittråkigt att stå och laga mat till sig själv, jag får inte motivationen då. Men om man skall ha hem folk, då är det en annan femma 
mvh Martin
Jag tycker dom fungerar bra. Färgerna är något du kan jobba med innan dom trycker. Tycker också att du har, (förlåt om jag använder engelskan men det står still idag), blown the highlights. Det är svårt med att få detaljer i både det mörka och ljusa när det är stora kontraster. Det är tyvär den negativa sidan av digital kameror.
Eddie

Mihe: Jag lekte litet med GIMP som jag använder. Precis som Anne nämnde så använd mättnad för att förstärka färgerna. Sedan öka kontrasten litet också…
Jag tror att du också vinner på att ha mörkare runt och inte vitt det tar bort färgerna.
Och gå gärna litet närmare så man ser maten. Ljuset snett bakifrån. Här en bild på Limelax som jag fotat.
#12: Måste verkligen säga att du tar riktigt fina bilder Anne på mat och även djur. =)
Riktigt skoj och se hur du har tänkt och du har även fått mig till och vilja äta det som är på bilderna. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Madde - tack :)
Mihe, jag har lite svårt för beskärningen av tallriken, i synnerhet i den högra bilden, fast lite på båda. Jag skulle nog vilja ha i alla fall EN hel sida tallrik, och gärna nåt hörn. :)
Färgbalans, ja, där är det ju bara att testa. Tycker att bilderna är lite blå, men det beror möjligen också på att tallrikarna reflekterar en del färg. Ska du fota allt på samma porslin, och ur samma vinkel? Mat blir oftast mest till sin rätt på vitt, eller ibland på svart, porslin. (Även om det är kul att variera sig också.)
Uppläggningsmässigt störs jag lite av att jag inte ser vad det är på tallriken,i synnerhet till vänster. Vad ligger under spetten? Nu framgår ju det här förhoppningsvis av menyn, så det är lite mindre relevant. :)
#18 tycker tallriken till vänster är lite fult beskuren då man ser en slags bård men inte hela vägen runt. Ger ett kapat intryck på flera ställen. Sen håller jag med #25 om att den kunde fotats tvärtom, med paprikan överst så man såg det som ev finns under spetten vad det är.
Det enda jag har gjort är att jag tagit bort bakgrunden som var blöta plankor (fotgraferade på en altan). Den blåa bården är en blå kant på tallriken som han serverar salladerna på. Kocken har lagt upp rätterna själv och jag kommer och plåtar. Jag kan inte påverka tallriksvalet och bakgrunden tyvärr. Eftersom bilderna ska vara så små så har jag valt att inte ta med en hel tallrik, det blir för smått då. Jag måste gå lite närmare. Bilderna ska alltså inte vara större en dom är i exemplet ovan. Det ska bli en "frame" upptill på en vikt A4:a (så det blir en folder i A5 med fyra sidor) så jag ska lägga upp några olika maträtter som serveras på restaurangen i en rad liksom.
Men jag håller med om dom flesta förslag här men kan inte använda alla tipsen i just detta fall där allt ska vara så litet.
Men tack för alla kommentarna, jag har lärt mycket :-)
#27 fast jag hade nog gärna sett att du gick ännu närmre när bilderna är så små. Nu blir det små bilder som ska visa mycket så man nästan vill ta till förstoringsglas. Visa hellre närmre men valda delar. tror jag i alla fall. Testa gärna så ser vi om det blev bättre eller sämre.

Vilket objektiv är bra att använda till matfoto? Är det ett bra macroobjektiv man ska tänka på , kanske..

Strängt taget kan du använda de vanligast förekommande objektiven. Det går bra med kitobjektivet på systemkameror, och det går också bra med kompakt. Man kan använda ett kort eller ett lite längre tele, men inte gärna mer än omkring 100 mm. Ett makro är väl närmast idealiskt, men vanligen behöver man inte komma väldigt nära. Avstånd mellan en halv meter och upp till en och en halv meter är ofta bäst. Hur stort avståndet ska vara hänger ihop med storleken på det man fotograferar. Små saker kort avstånd, stora lite längre.
Betydligt viktigare än optiken är ljussättningen och miljön. En snygg dukning, relativt enkel omgivning som inte drar uppmärksamheten till sig; det är ju maten som ska fotograferas. Färgskala som passar rätten - vit duk går till allt. Rätt Vitbalans och undvik blandljus, och exponera rätt; om kameran har högdagervarning, så använd den för att hitta rätt exponering. Ljuset i regel från sidan, men med upplättning och ofta konturljus bakifrån och gärna lite glansdagrar.
Att fota snett uppifrån så som man ser maten när man sitter vid bordet är en bra vinkel. Bra objektiv är också ett teleobjektiv. Att gå nära med ett makro brukar sällan vara bra. Även ett kort skärpedjup är snyggt. Bakgrunden är också viktig att tänka på även om du inte ska ha så mycket som syns runtomkring. Kanske en naturfärgad linneduk. Naturligt ljus från ett fönster funkar allra bäst, och om du inte vill ha skuggor så reflektera ljuset med en reflektor eller ett vitt papper. Om ljuset blir för starkt om det är en solig dag, så häng ett tunt vitt tyg i fönstret.