Foto iFokus

Foto

Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 6505 ggr
MonisN
0

Bilder ur vardagen [samlingstråd]

Att dokumentera vardagen i bilder glömmer man lätt bort eller så tycker man inte det är tillräckligt intressant. Jag tycker egentligen det är tvärtom.

I den här tråden hoppas jag få se många vardagsbilder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går bestod min vardag av nybakade bullar och en stund i solen.

[mingdie]
0

Bra tema och ett härligt foto. Det här måste man hänga med på.

Förra helgen så testade jag hur stilla jag kunde hålla kameran och vår middag fick bli försöksobjekt. Vi hade efter en trevlig stund på puben och en pizza som sen lunch (kl 15.00) blivit lite småmätta så det fick bli antipasto till middag.

Så tillbaka till fotot. Slutartid 1/3 sek. Inte så illa.

MonisN
0

Roligt mingdie att du hänger på!

Den där anitpaston var inte helt fel! Det får det att vattnas i munnen. Jag är svag för allt som finns i den bildenTungan ute Inte illa med slutartiden heller. Själv är jag värdelös på att hålla still kameran med långa slutartider.

Tråden är tänkt att vara prestigelös, och bilderna behöver inte var det bästa ni tagit. Vardagen är ofta osminkad. Hoppas fler hänger på!

[drummer]
0

Måste det vara osminkat?

[mingdie]
0

#3 Mat och dryck är ett av våra stora intressen. Tyvär syns det på magen.

Här är en vardagsbild från oss. Så här tillbringar vår son mycket av sin tid.

MonisN
0

#4 Nej då, det behöver inte vara osminkat i ordets benämning! Vad jag menar är att det kan vara helt okonstlat.

#5 Fint och stämningsfullt porträtt av en ung man med sin gitarr. En blivande stjärna? Kanske en ny Jimi HendrixFlört

DesK
0

Även hos oss betyder mat och dryck mycket Glad

Här är en bild på yngsta dottern, när hon gjorde engelskaläxan imorse. De skulle laga en engelsk rätt efter ett engelskt recept. Dotterns uppgift var att göra Welsh rarebit.

/Désirée

MonisN
0

#7 Kul läxa! Tycker iaf jag..! Vad innehåller en Welsh rarebite?

MonisN
0

Mer mat..! Ibland kan det bli grillat även till vardags, även om det är väldigt sällan. Idag var en sådan sällandag!

Nätet på grillen kan jag verkligen rekommendera om ni skulle springa på ett sådan. Det är gjort av teflon så ingenting fastnar eller ramlar ner på kolen. Perfekt när man grillar fisk eller mindre saker. Fast jag använder det till allt. Det går även att använda i vanlig ugn. Jag har det bl a till potatisklyftor eller pommes.

Inkanyezi
0

#8 "Rarebit", eller "rabbit" som det möjligen först har kallats, innehåller ungefär lika mycket kanin som en svensk smörgås innehåller gås.

Det är ganska enkelt en varm macka, vanligen gjord med cheddarost, och den kan ha smaksatts med tomat, senap och annat.

[mingdie]
0

Vardagen från en hunds synvinkel. Och ja jag vet att den är brusig. ISO 3200 utan brusredusering.

MonisN
0

#11 Intressant bild. Ibland funderar man ju på hur djuren ser på världen, den här bilden visar verkligen det. Trots det höga isot så stör inte bruset speciellt mycket i den här bilden.

majlar
0

#11 Kul bild, inte undra på att dom tittar och väntar på att en gobit ska trilla nerGlad

MartinO
0

Dagens budget.

Grillad kalkonhals á 14.95:-/kg. Blir en rejäl middag för 20 spänn. Kunde kosta på mig en öl som får puttra under lock och sprida sin arom över maten.

Denna skall jag avnjuta med pommes och café de paris aromsmör.

Rött vin eller öl till har jag inte bestämt än. Kan tillägga att det doftar ljuvligt. Filen barbecue.smell kan jag tyvärr inte bifoga. Flört

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

Kalkonhals? Det var en ny rätt för migFörvånad Bra pris iafSkrattande

Inkanyezi
0

Också en variant på fågelskådning? ;-)

DesK
0

#14 ser gôrgött ut Tungan ute

#16 Fågelskådning, fniss fniss Skrattande

Jag bidrar med gårdagens grillbild. Nu har vi äntligen fått ordning på vår altangrill Glad

/Désirée

MartinO
0

#16 Haha!

#15 Det var också nytt för mig. Precis som en kycklinghals är det långa muskelfibrer, vilket gjorde den svåräten med civiliserade verktyg. Dessutom var det ett riktigt tjockt fettlager under skinnet som fick avlägsnas. Smaken var det däremot inget fel på. Saftigt och gott.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Jag trodde man endast kokade buljong på sådana styckdelar. Jag har aldrig sett kalkonhals i affären. Nu har jag lärt mig nåt nyttFlört

Inkanyezi
0

Men fettet äter man ju.

MonisN
0

Inte jag! Gillar inte fett på kött.

storost
0

Fettet, mäniskans drivmedelSkrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

nadnadiine
0

…Och såhär såg det ut när vi grillade på klassfesten idag :)

EvaLind
0

Min vardag den senaste tiden har gått till att bygga en avgränsare/spaljé i trädgården. Och att smälta glas för att hänga i den. Nu fattas bara luktärtorna Glad

MartinO
0

#23 Jäkligt snygg grill!

#24 Snyggt glas. Gillas.

Sajtvärd för Foto

DesK
0

#24 Eftersom jag går i spaljébyggartankar måste jag bara få fråga hur du gör de fina glasdekorationerna?

/Désirée

MonisN
0

#24 Vilken fin spalje med eget glas. Ska bli roligt att se när blommorna blommar därGlad

EvaLind
0

Tack Glad. De här glasen är krossade flaskor som jag har smält ner till 840 grader Glad

nadnadiine
0

#25 Jo visst är den 8)

Linaah
0

lillkusinen äter kladdkaka :)

Geronim0
0

Får väl bidra med en bild på min yngsta dotter som är sååå glad att sommaren äntligen är här.

Denna är en av flera när hon plötsligt fick för sig att försöka brotta ner storebror, inte så genomtänkt av henne men jösses vad kul dom hade. Vi andra som satt och fikade hade iofs. minst lika kul åt de två stollarna.

Sofiae
0

Radhusidyll

MartinO
0

Idag var det den första lediga dagen på länge. Ganska snart började det krypa i kroppen, så jag slog ihjäl ett par timmar i garaget.

Jag skall bygga ett par nya hjul till min cykel, en singlespeed och har fått tag i ett vackert högflänsat Normandie-nav från 1974. Det skall ekras in i ett framhjul med träfälg. Här får det en omgång i svarven och poleras med juvelerarsmärgel.

Sajtvärd för Foto

magma
0

Jag måste bara visa denna! Dottern var då bara 1 år och 9 månader, och älskade smör. Hon hade precis lärt sig att få upp kylskåpsdörren själv, och när jag kom in i köket så hittade jag henne ståendes på tå med pekfingret i smörbyttan.Tungan ute

[YlvaP]
0

Härlig bild magma

Sofiae
0

#34 Vid såna tillfällen är det bra att ha kameran till hands. Suverän vardagsbild!

magma
0

En till bild på samma tjej, men där är hon ännu yngre.

Det kliade i tandköttet eftersom en ny tand var på väg, och hon tyckte bordskanten var alldeles ypperlig att gnaga på. Hade dessutom feber, vilket hon alltid fick så fort en ny tand var på gång, och ögonen är alldeles glansiga.

#36+ #35: Tack Sofiae och YlvaP!

magma
0

Såhär kan man också göra. En liten en som äter spaghetti med händerna är ett tacksamt foto-objekt. Tungan ute

Hmm, har knappt några vardagsbilder utan barn med på ett eller annat sätt! Det skulle vara med katter då, isådanafall;)

magma
0

#33 MartinO: Hmm, bygga nya hjul? Förklaringen ordentligt kryptisk för mig som inte alls kan sådant du skrev om, du har hållit på ett tag gissar jag? Blir nyfiken, är det veteranmotorcyklar du pratar om? Eftersom du nämner träfälgar.

#31 Geronim0: menar du att tjejen på fotot brottas? Hon måste vara bra snabbfotad, det ser ut som att hon hoppar på en studsmatta! Härlig fart och fläkt i det fotot:)

Geronim0
0

#39. Klumpigt uttryckt av mig. Det är en bild ur en hel serie där hon bla. brottades med brossan. Den bilden finns i en annan tråd.

magma
0

Haha, ok, då klarnade det!

MartinO
0

#39 Det är trampcykel det gäller. Förr använde man träfälgar i mellaneroupeiska cykellopp, då man dundrade igenom byar med kullersten som gjode att vanliga fälgar inte höll.

Sajtvärd för Foto

magma
0

Aha! Oj, har du inte någon bild på underverket du kan visa? Alltså hela, inte bara navet:)

Martin
0

Har själv fastnat lite i vardagen, hantverkare i min förra lgh som skall hyras ut i andra hand när den är fixad får inte tummarna loss och jag/vi står med två lägenheter, och har inte riktigt kommit till rätt i vår nya heller. Idag fick i alla våra två katter ett nytt klösträd, skall inte stå där sedan (där skall en rejäl ny TV stå), men de gillade den i alla fall :o)

mvh Martin

gurin
0

Det regnade i natt. När solen kröp fram tog jag ut E1:an och Carl Zeiss Sonnar 135 2.8 i trädgården och drog av några kort. RAW, snabbframkallad med kamerans inställningar med Olympus egna rawkonverterare ska bli lika som kamerans egna jpgs.

Att titta till sin rabatt hoppas jag hör till vardagen.

mvh/gurin

gurin
0

En jättevalmo, tor jag.

mvh/gurin

MartinO
0

#43 Det blir nog ett vinterprojekt, då jag även tänkt att lackera om cykeln (Applevit tror jag). Naturligtvis kommer det att fotodokumenteras.

Sajtvärd för Foto

MartinO
0

Öl, musik och trevlig gemenskap i mitt garage. Här med en skolkamrat som jag träffade för trettio år sedan.

Sajtvärd för Foto