Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1831 ggr
Moalinn
0

Nikon AF-S 70-300mm 4,5-5,6G VR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som jag har sagt tidigare så har jag letat objektiv och inte vetat vilket jag ska köpa.
Konfirmerades i söndags och fick ihop 4200 kr, dock saknas det 1300 kr för att jag ska kunna köpa det, men jag kämpar på.

är det ett objektiv ni rekomenderar?

Jag hade verkligen svårt att välja mellan macro och tele objektiv.
Men jag tänkte, om jag köper ett macro så kommer jag kunna ta bra bilder med det.. självklart. men jag kommer att få använda 18-55 mm objektivet till allt annat vilket jag egentligen inte vill.
Men med nikon 70-300mm kommer jag använda till en hel del men jag kan använda 18-55mm för "macro" bilder.
(tele objektivet är väl inte bra till macro?)
Så om jag skulle köpa macro objektiv så tror jag att jag blir "besviken" eller vad man ska säga,
jag älskar att fota macro, men jag vill även kunna zooma långt vilket inte går så bra med macro.

jag tror att ni förstår Tungan ute

Men jag frågar igen så att ni inte glömt av grågan (Oskyldig)

Rekomenderar ni Nikon AF-S 70-300mm 4,5-5,6G VR ? Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Assars
0

Jag har haft ett sådant objektiv. Det är bra, med finns inte macro. Det är rätt tungt, runt 700 gram, något att tänka på, det blir framtungt, inget stativfäste. (Nu har jag Nikkor 70-200 f/2,8 VR, 1500 gram) Tack vare DX-formatet (inte FX som är fullformat, som film) så får du med 70-300 en bildvinkel som motsvarar 105 - 450 mm. Och VR är toppen. Det försämrar inte det hela, det är den mittersta delen av objektivet (linserna) som används (bästa) så vinjettering etc. kan du glömma. Går bra att fota med på full öppning. Rekommenderas av tidningen Foto i ett stortest av objektiv.

Mvh
Assar

Inkanyezi
0

Telezoomen duger väldigt bra till närbilder. Närgränsen är visserligen 1,5 m, men om man sätter på en närbildslins på +2 dioptrier kan man ta små saker på ungefär en halv meters håll. Kameran kan finställa skärpan mellan ungefär 40 och 50 cm. Det är ungefär armlängds avstånd. Om man fixar till ett snöre som man kan sträcka för att lättare hitta skärpan är det ganska lättjobbat. Zoomen funkar för att ställa in utsnittet och all automatik funkar, inklusive VR.

Moalinn
0

Tack,
och att det är framtungt, det vet jag.
Jag var nere och testade sigmas 70-300 Flört

okej, det låter faktiskt rätt bra.
Om jag inte tycker att det fungerar får jag väl bara byta till 18-55mm objektivet Glad

Medarbetare på Djurfoto

LFCFredda
0

Du har faktiskt råd med det redan nu. Verkar som om det är en drive på nikons 70-300 nu. 4995:- kostar det.

Det verkar vara ett riktigt bra objektiv. Enda nackdelen är att det inte är ljusstarkt men ska man ha 2.8 så kostar det. Har sett grymma bilder med detta objektiv och jag har också bestämt mig för ett sådant.

Assars
0

Här en bild jag tagit med detta objektiv.

Mvh
Assar

Moalinn
0

hum, jag vet inte.
Ska köpa på kamerahuset och vad jag kan se på både hemsida och i reklambladet (?) så ser jag inte att det kostar mindre, men jag kommer ändå inte kunna göra det innan den 26e säger pappa så.. Rynkar på näsan

Medarbetare på Djurfoto

LFCFredda
0

Varför just på kamerahuset? Jag kan verkligen rekommendera cyberphoto.se dom har verkligen bra service och är trevliga.

Annars kanske du kan prata med dom på kamerahuset och tala om för dom att objektivet kostar 4995:- på både cyberphoto och scandinavian photo som verkar vara dom största butikerna på nätet. Genom att det är många butiker som sänkt priset på nikons 70-300 tror jag att det är rabatterat från nikon.

Moalinn
0

Pappa vill att vi köpter på kamerahuset, nära och bra service (;

Kanske kan göra det, får se hur jag gör :)

Medarbetare på Djurfoto

LFCFredda
0

Okej, rätt tänkt det där med närhet :D.

Moalinn
0

Pappa vill att vi köpter på kamerahuset, nära och bra service (;

Kanske kan göra det, får se hur jag gör :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Vi var och pratade med en människa i butiken igår och då kollade han om det fanns inne vilket det inte gjorde utan han beställde.
Kommer troligtvis köpa det nästa vecka eller veckan därpå.
Och som du sa LFCfredda så är det rea på dom, ca 5.000 så det är ju bra Skrattande

Thihi, jag längtar!

Medarbetare på Djurfoto

LFCFredda
0

Nice. Köpte själv objektivet igår. Hade det med ut på min första fotorunda idag och är nöjd än så länge.

Snabb och tyst autofokus och det verkar som VR funkar bra. Tog att par foton på en and i skugga och fick en slutartid på 1/60 på 300mm och det blev skarpt :D.

Geronim0
0

#12 Den bilden får du gärna  posta så vi får se hur gluggen presterar

LFCFredda
0

Självklart, här kommer den. Nu är det inget mästerverk men det roliga är att slutartiden på denna bild är 1/50 sekund på 300 mm brännvidd och är fotad helt fritt utan någon form av stöd.

LFCFredda
0

En sädesärla fotad igår

Moalinn
0

Ska köpa det på antingen måndag eller tisdag :D

Oh, fina bilder, längtar tills jag kan ta sånna bilder Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Jag köpte objektivet i onsdags och jag älskar det :D
Har hunnit fotografera på "djurpark" och även på medeltidsdagarna i kungälv.
Ni kan få se typ, 2 bilder Glad

Sälar (:

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Och här är trollkarlen Gaston på medeltidsdagarna :)

Medarbetare på Djurfoto