Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2717 ggr
queenlinnea
0

M, A, S, P - vad betyder dem?

Satt och diskuterade detta med en vän nyss.

Vad betyder bokstäverna på den lilla runda saken där du kan välja om du ska fota landskap, porträtt osv?. Tacksam för svar!

Mvh Linnea

[YlvaP]
0

M står för manuell

A står för appensure (stavning)

S står för shutter, slutartid

P står för bländare

MichaelE
0

Vilken kamera är det? Det låter inte som en Canon iaf. Men om jag gissar så är det som följande:

• S: Står för att kunna ta frysbilder utav en vattenfontän eller stillbild på en flygande fågel. Du ändrar slutarhastigheten i det här läget.
  • P: står för bländarläge. Där du med olika bländaröppningar kan bestämma hur mycket ljus som ska komma in i bilden.
  • A: Står för djup. Med detta kan fokusera på ett föremål och göra att allt framför och bakom detta får en dimmig skärpa över sig (oskärpa).
  • M: har aldrig använd dess motsvarighet på Canon så jag vet inte.

Ifall jag har fel så får någon rätta detta för mig. Har som sagt bara Canon.

queenlinnea
0

#1 Tack så jätte mycket :)

queenlinnea
0

#2 Jag har en Nikon D40, förlåt att jag inte skrev det. Hehe.

MichaelE
0

Upptäckte att canon har två A, Av och A-Dep så jag vet inte vilken som samma motsvarighet på Nikon. Det är A-Dep som jag har förklarat

queenlinnea
0

#5 Tack i alla fall :)

Lakrits
0

En liten rättelse A=Aperture=Bländare

P=Program automatik, ställ antingen bländare eller slutare så korrigeras den andra automatiskt.

/Mattias

Assars
0

P, står för Program, när du vrider på ratten nedanför avtrycket/eller baksidan så ändras hastighet/bländare men samma exponeringsvärde bibehålls.

A, står för bländare, du kan välja bländare med samma ratt som ovan. Kameran ställer automatiskt
slutartid efter den bländare du valt, stort skärpedjup, liten bländare 8-22 etc.

S, står för slutare, vilken exp.tid du vill ha, kameran ställer automatiskt bländare efter den slutartid du valt.

M, då får du ställa in allt själv, manuellt.

Mvh
Assar

Långvarigt varit Nikonägare. Läs alltid manualen!

[YlvaP]
0

#7 Tack för rättelsen. :)

queenlinnea
0

#8 Tackar!

Om man har varit väldigt slarvig och tappat bort sin manual, finns det någon chans att man kan få tag på en ny någonstans? Skäms

Inkanyezi
0

De flesta manualer kan man ladda ner från nätet, men oftast bara på engelska. Annars kan du höra med kamerans generalagent.

Assars
0

Det är bara att registrera sig hos Nikon.se så går det bra att ladda ned manual på svenska.

Mvh
Assar

queenlinnea
0

#12 Åh, jag är så tacksam, tack!

Assars
0

Det var så lite såGlad Jag glömde skriva gå in på Support, Manualer och välj modell.

Mvh
Assar

queenlinnea
0

#14 Nu sitter jag här med manualen och har lärt mig hur man ställer in slutartiden och så vidare. Men när jag har det på ''S'' och har gjort slutartiden kort så blir bilderna helt svarta. Det syns ytterst lite av vad som är på bilden. Hur kommer det sig? (förlåt om jag frågar mycket)

Inkanyezi
0

Du frågar inte alls för mycket.

S använder man när man vill hålla en bestämd slutartid, men för att det ska funka måste objektivets bländare kunna ställas till rätt exponering. Om den inte räcker till så blir bilden underexponerad.

Det är en gammal grej det där med S, och det hänger ihop med diskussioner förr om vilket som var bäst., att kontrollera bländaren eller slutaren. Ett par märken hade bländarautomatik och lät fotografen ställa slutaren, medan alla andra ställde slutartiden när fotografen hade ställt bländaren. Det som har hänt med dina svarta bilder är att du ställde in en slutartid som inte funkar med ditt objektiv vid de ljusförhållandena.

Praktiskt är det svårt att använda läget S, för man måste kolla att bländaren räcker till. Ljusmätaren visar att bilden kommer att bli svart, men om man inte håller koll på den, så kan det bli så som du har upptäckt. När kameran inte kan ställa tillräckligt stor bländare måste man vrida upp ISO för att hamna rätt om man använder läget S, och det kan vara krångligt.

Om man i stället använder läget A, kan kameran nästan alltid hitta en lämplig tid, vare sig den är kort eller lång. Om man ställer bländaren på full öppning, så kommer kameran att välja den kortaste tiden som är möjlig, och den visas också i sökaren. Om man vill ha kortare tid, så får man även där ändra ISO.

Så du kan lugnt glömma det där läget S, som de allra flesta kommer du knappast någonsin att ha användning för det.

Noob
0

"S" är bra när man fotograferar saker som rör sig och det är viktigare att styra mängden rörelseoskärpa på motivet än skärpedjupet så t.ex många typer av sport. Om man vill att benen på en häst ska bli sådär lagom oskarpa eller hjulen på bilen man följer ska vara sudiga trots att bilen är skarp så är det ju just precis slutartiden som man vill ha fixerad.

En annan användning är när man fotograferar där det egentligen är för mörkt och man absolut inte vill använda blixt. Då kan man sätta slutartiden till det långsammaste man tror man kan komma undan med och låta kameran välja bländare (lär väl bli fullt öppen hela tiden) och ISO. ett enkelt (?) sätt att undvika brusigare bilder än nödvändigt när ljusförhållandena skiftar mellan löjligt mörkt och fånigt mörkt med spridda tillfällen av ljus :-) Skulle gissa att t.ex nattklubbar, koncerter etc hade fungerat?

(måste dock erkänna att om jag skulle rangordna dom olika lägena så kommer "S" långt ner på listan :-))

[mingdie]
0

#15 Som har sagts innan så har det inte varit tillräckligt ljust för att använda den snabba slutartid som du har gjort. Pröva att gå ut en riktigt solig och ljus dag. Då kan du prova olika slutartider och se vilken bländare som kameran väljer. Ofta så finns det en varning med blinkande siffor om det inte är tillräckligt ljust för en speciell slutartid.

S läget är användbart i många situationer som Noob påpekat. Vid sportbilder där man vill att vissa delar skall bli suddiga för att framhäva fart så är S läget bra. Likadant om man vill att vågor eller vattenfall skall få en mjuk effekt. För det mesta så är A läget det mest användbara men det finns många situationer där S läget är praktiskt.

gurin
0

Jag har börjat använda S läget allt mer i kombination med auto ISO när jag är ute och promenerar med kameran. Räcker inte bländaren till blinkar bländarvärdet på mina Olympus och så att jag ska förstå att att det inte räcker till. Detta förutsätter dock att man har ett objektiv som fungerar hyfsat vidöppet.

När jag fotar med de äldre manuella objektiven används alltid A-läget om inte blixt används då blir det i stället M.

mvh/gurin

queenlinnea
0

Nu har jag lärt mig mycket! Tack så jätte mycket för alla svar :)