Nikon D60 konsert objektiv
Hej!
Jag har ett litet problem med val av objektvi till en festival jag ska och fota på till min Nikon D60 jag vill ha ett fast objektiv men kan inte bestämma mig för vilket jag kan behöva mäst och få ut mäst ut av.
Objektiven jag velar mellan är Nikon 35mm f1.8 Nikon 50mm f1.8 nikon 85mm f1.8
Vilket skulle du köpa av dom och varför ?
Tack för svar.
Hur nära kommer du att stå? Svaret på den frågan avgör vilket av objektiven som du skall köra med. Jag pendlar mellan ett 135mm och ett 50mm men det är på grund av var jag tycker om att stå.
Jag kommer stå precis nedan för secen alltså ca 2-5 meter från banden jag ska fota.
Då är det 35 eller 50mm som gäller. Jag skulle nog kört med 35mm och beskurit för bilderna på ansikten.
Beror lite på hur du står i förhållande till den du fotar (även om du står framför scen så kan du ju vara rakt under eller längre åt sidan) och hur mycket du vill få med. Kan vilja ha ännu mer vidvinkel än 35mm och som mingdie säger så lär 85mm vara för mycket. Bifogar ett exempel taget på 55mm i det här inlägget och ett med 17mm i nästa inlägg för att ge en hint om ungefär hur "nära" man kommer. Jag stog precis vid scenkanten och har för mig att gitaristen på dom två första bilderna stog ca 1-2 meter från scenkanten.
(dom här bilderna är tagna med Canon 7D så det är inte exakt samma crop men det är ganska nära, Nikon har väl 1.5 och Canon 1.6 har jag för mig)
Använde ett 17-55/2.8 zoom med bildstab för dom här bilderna föresten, kan var ett alternativ till att byta objektiv "hela tiden" om man står ut med att ibland hamna på lite högre ISO. Men det är såklart väldigt trevligt med ljusstarka objektiv, speciellt om scenbelysningen inte är så stark.
Om du kommer lite mer på sidan så blir det snabbt mer åt 50mm hållet, bifogar en ganska kraftigt beskuren bild tagen på 55mm framför scenen i "vänstra hörnet" mot sångaren som stog ungefär mitt på scenen just då.
Vill poängtera att jag inte normalt brukar fotografera konserter så dom här inläggen är långt ifrån svar från ett proffs på området.
Tack För tipsen och riktigt bra bilder.
Jag kommer stå på ungefär samma av stånd som du har stått på av dom där bilderna.
Jag kommer även få röra mig fritt framför scenen så jag kan ändra vart vinklar och i stort sätt hur mycket jag vill.
Det verkar luta mot ett 50mm än så länge men har inte riktigt bestämt mig än.
Är mycket tacksam för svaren jag har fått.