Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1768 ggr
Rosino
0

köpt Tokina makro-objektiv

Det är farligt med ebay…

Jag har haft i planerna att "så småningom" skaffa ett makro-objektiv, men det blev lite tidigare än tänkt… Jag budade på ett begagnat Tokina ATX-Pro 100/f2.8 på ebay och vann auktionen. Hoppas det kommer fram och är i bra skick också.

Är det nån som har några åsikter och erfarenheter om dethär objektivet?

Lakrits
0

Det är väl ett bra objektiv, som macron brukar så är det tydligen skarpt och internfokus är inte fel. Enda invändningen verkar vara att det "bara" är 1:2 och rätt tungt om man tycker det är negativt.

/Mattias

Rosino
0

#1 Det är inte 1:2 utan 1:1.

Det väger ungefär lika mycket som Tamron-objektivet jag har idag, och förstås skulle det gärna fått vara lättare, men jag vet ju hur den tyngden känns Glad

Lakrits
0

Ok kollade nog på fel objektiv, gamla icke pro varianten. Det är nog ett trevligt objektiv.

/M

MartinO
0

Jag har denna gluggen och kan rekommendera den varmt.

Faktum är att jag valde den före Nikons 105:a på grund av att Tokinan har bländarring och går således att använda med bälg och enkla mellanringar.

Ett par detaljer stör däremot. Objektivet har ingen internfokusering, så längden varierar. Fokusringen fungerar som reglage för AF/MF och är så trög att motivet hamnar ur bild när man ändrar. Jag tycker dessutom att det är dumsnålt av Tokina att inte skicka med den enklaste objektivpåse.

Optiskt sett håller gluggen mycket hög klass och byggkvalitén är på topp.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Geronim0
0

Grattis till en mycket bra glugg! Skrattande

Rosino
0

Det ska bli intressant att testa, jag tycker makrobilder är fascinerande Glad Det är som en värld som man annars inte lägger märke till.

Rosino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom mitt begagnade Tokina, så det blev ett välkommet avbrott i städningen Glad

Jag måste förstås genast testa, och här är några bilder som är helt oredigerade i det jpg.format som kameran ger.

Jag fotar både i RAW och jpeg, och jag tyckte det var intressant att se hur bilderna blir utan redigering.

Fotat på fri hand, och jag märker tyvärr att jag skakar rätt mycket på handen Rynkar på näsan

Det ska i alla fall bli kul att experimentera mera.

Rosino
0

ett till

Rosino
0

och ännu ett

MartinO
0

En bra början. Tokinan är ett erkänt bra macroobjektiv.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Rosino
0

Jag har försökt mej på att fota en del insekter, och lätt är det inte Flört

Men en bild blev jag själv riktigt nöjd med, tack vare ett sammarbetsvänligt bi (?) som gick med på att posera en stund.

Inkanyezi
0

Blomfluga lär den nog snarare vara. Dom brukar sällan vara stilla, rör sig ryckigt och är för det mesta i luften. den här lär inte vara med så länge till, den har flugit sönder höger vinge.

Rosino
0

Jag lade också märke till den trasiga vingen, men inte förrän jag såg bilden. Min kunskap om insekter är inget att hurra för, jag visste att det inte var en geting men av färgen gissade jag på ett bi.

Inkanyezi
0

Den här sortens insekter flyger så länge vingarna bär. Bin flyger fram och tillbaka mellan kupan och ställen där de hittar nektar, ända tills vingarna har slitits ut, och då dör dom. Också blomflugan har väldigt snabba vingslag, och vingarna slits när den flyger. Här har höger vinge börjat brytas sönder, och det stör balansen i flygningen, och den trasiga vingen håller sämre än en som är hel.

Rosino
0

Sorgligt… men naturens gång. Det var kanske en bild på flugans sista dag då med andra ord.