Vilket objektiv är era favoriter?
Vilket objektiv fotar ni helst med och varför?
Jag har bara ett objektiv som är 18-55mm, det följde med kameran.
Jag använder nästan uteslutande ett Canon 28-135. Bra skärpa och autofolusprestanda, och täcker det område jag normalt behöver. Har också kitobjektivet 18-55 som jag sätter på när jag vill ha ngt lättare att bära på, och ett Tamron 90mm Macro, men det är ju just för Macro.

Jag andvänder mest mitt Sigma 75-300 mm. Eftersom jag fotar mycket hästar och dom brukar ofta vara långt bort från än så är det bra. Det ger också en fin och enig bakrund.
//Lina svensson
Jag använder alla mina objektiv fast till olika saker. Det som oftast sitter på är Canon EF 24-70 mm f/2.8 L USM.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har flera som jag använder men oftast sitter ett Nikon EF-S 28-70/2.8D. Har även en ny Zeiss Planar 85/1,4 ZF för Nikon som jag precis skaffat. Ska bli kul att testa den nu.
Hälsningar
Johan

Själv använder jag olika vid olika tillfället : Nikon 80-400 VR när jag är ute efter fåglar , nikon 18-200 VR ute på staden eller 70-300 VR till macro har jag tamrons 90-2,8 eller nikons 105 mm VR, vill man ha lite roligt ibland kör jag tokinas fish eye 10-17 mm. Mvh / Mandrakonian
Jag har "endast" två objektiv till min Nikon D50, Sigma 18-50 och Tamron 70-300. Av dessa två är jag mest förtjust i telezoomen, alltså Tamron objektivet. Planerar dock att införskaffa ett ännu bättre när jag har sparat lite pengar.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Använder olika beroende på vad skall fota, men det som är med mest är nog Sigma 24-70/ 2,8
Kjell
Jag använder mest fasta objektiv om jag kan. För närvarande är ett manuellt 50mm 1,7 mitt favorit objektiv.
Eddie

jag har bara två…mitt kitobjektiv och ett sigma 70-300 APO DG…just nu är det nog Sigmat som är i fokus…håller på att lära mig det…

Helt klart mitt Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1.
Perfekt för närbilder såklart men också för porträtt och annat.