Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 939 ggr
Rosino
0

Svart prick i jpg.format?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet nån vad den svarta pricken till höger på bilden kommer ifrån?

Den finns inte i på RAW filen, men idag har det hänt vid 2 tillfällen att en sådan prick kommit när jag konverterat till jpg-format. När jag gjort om det på nytt så har den försvunnit.

Inkanyezi
0

Det är så klart svårt att dra några bestämda slutsatser, men om du använder något av bildbehandlingsprogrammen vid konverteringen, kan det bero på att du har råkat klicka i bilden med en pensel aktiv när du öppnade, utan att vara medveten om det, exempelvis för att väcka musen om den är trådlös.

Rosino
0

Vid bägge tillfällena kom pricken på samma ställe på bilderna, på två olika bilder. Därför tycker jag att det inte skulle kunna bero på nåt sånt.

[PeterWem]
0

Vad sägs om att ladda upp en rawfil?

Megaupload.com går bra att göra det via.

Rosino
0

#3 Jag kan försöka senare, jag har inte använt megaupload men var in och kikade så jag ska försöka komma underfund med hur man gör Glad

Inkanyezi
0

#2 Just därför skulle det kunna vara det, exempelvis om du har skickat bilden från råkonverteraren till exempelvis Gimp.

Vilka program har du använt, och hur?

Rosino
0

Jag har överfört rawfilen till en mapp på min dator. Importerat filen till Lightroom 3 och redigerat den där. Konverterar den sedan till jpg, den öppnas i gimp och där har jag skärpt upp den ändrat storlek och sedan sparat den på den ursprungliga mappen på min dator.

Nu när jag skriver ner det så här så tror jag det är i skedet mellan gimp och min bildmapp som pricken uppkommit. Alltså inte när den konverteras från RAW till jpg. Jag har inte sett pricken när jag haft upp bilden i gimp innan jag sparat den i den slutliga mappen.

Jisses vad mycket sparande hit och dit förresten! Gör jag en massa onödiga grejer?

Inkanyezi
0

Det här är en grej som emellanåt händer i exempelvis Gimp, när det tar lång tid mellan ett par olika moment, till exempel när en råfil laddas från ett annat program. En trådlös mus kan hinna somna, och muspekaren ligger på samma ställe varje gång det händer, eftersom det händer precis när man har valt att öppna bilden i Gimp. Om man då klickar, för att väcka musen, kan en aktiv pensel sätta ett märke där muspekaren är. Man kanske inte är medveten om det, men det går som vanligt att ångra, genom att öppna Redigera och ångra pensel.

Rosino
0

#7 OK, den trådlösa musen får ta skulden. Jag ska kolla om det händer flera gånger och försöka lägga märke till om det är just i sådana situationer det inträffar. Det är ju bra att rawfilen finns kvar så man kan göra om bilden, om det är nån värdefull bild.

Tack för hjälpen!