[Samlingstråd] P(l)åta i trädgården
Nu är våren så långt kommen att det är dags att presentera era trägårds- eller kolonibilder. Allt från ni ligger med rumpan i vädret, plockandes ogräs till de goda primörerna på tallriken.
Naturligtvis vill vi se en massa blomsterbilder också.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#1 Den primören är god på tallriken
#4 Vilken vacker bild! Sköna färger.
Mandariner skulle man ha…

Samma visa varje år, grannarnas löv ligger på våran tomt
Snacka om att stå på huvudet i rabatten

Ja i dessa tider med ekonomiska kriser och åtstramningar gäller det att utnyttja alla rabatter man kan hitta!
Så var då sommarens plåga #1 här
Mona, de där slemmiga mördar-varelserna plågar min trädgård också.
Det blir inte till att påta så mycket i trädgården för de käkar ändå upp det mesta 
Instämmer. Allt mal dom ner. Jag sätter bara blommor i krukor numera, ingen idé att sätta nåt i jorden. Ikväll när jag låg där i gräset och letade kryp att fota, såg jag att gräsmattan var full av dessa äckliga varelser. Usch

Man kan ta en sådandär elektrisk flugsmälla och modifiera lite…
NO MORE SNAILS! 
Exakt hur menar du då?

#12 En gammal skolkamrat till mig har lösningen på problemet.
Länk.
Sajtvärd för Foto

#16 man drar helt enkelt ut trådarna på var sin sida om en lagom lång träpinne så de sticker ut en aning nertill. Sedan kan man grilla sniglar på löpande band utan att ens böja sig.
#18 Kan du fixa en ritning?
/Désirée
#17 Nä nä nä nä nä.. usch och fy..Urk å fy farao

Min mamma grävde ner en stor burk som hon hällde lite öl i botten på, och så vittjade hon den på sniglar varje morgon och eldade upp dem. Det funkar faktiskt; dom gillar öl, men kommer inte upp ur burken.
Rätt äckligt är det faktiskt med burken halvfull med sniglar, men det blir inte så många på växterna.

#19 Ingen ritning men väl en mer pro variant. Finns oxå i de flesta välsorterade blomsteraffärer byggvaruhus mm.
Jag tycker de är så äckliga så jag klarar inte av att handskas med dem. En gång har jag klippt dem på mitten, men jag klarar det inte igen. Jag har ju hört det här med öl, men då får man ju göra brasa vereviga dag. Duger det med lättöl? Eller ska det vara elefantöl

Whiskey kan du hälla på dom men det skall vara en riktigt fin
snigel malt annars går det inte!
Salta dom funkar. dom fräts sönder och blir till fin kompost

lättöl funkar
#23 Instämmer de är bara hur äckliga som helst
Jag tror att lättöl funkar bra.
/Désirée

Kanske man slipper elda om man saltar? Bara tömma burken på komposten och hälla på lite salt?

kanske… Har inte provat själv. Bara saltar dom och låter dom ligga. Eller mittt elektriska spjut. Dom vrider sig som övergrillade korvar!
#22 Ja, den var ju fin och passar alla som har brist på sysselsättning..

Börjar det inte bli lite väl mycket OT nu?
Sajtvärd för Foto
Moderator edit: OT inlägg borttagna.

#40 Tack 

#44 Vilket klokt beslut! Ogräs är vackert, det visar din fina bild

#47 Eftersom jag har trädgård har jag blivit snigelhatare efter de senaste årens invasion, men jag tycker ändå om din bild. Färgerna är fina och snigelskal är trots allt vackra.
Min snigel hade för längesedan övergivit skalet och höll väl som bäst på att mumsa i sig något till någons förtret

#47 Om jag inte minns galet, så är de här blötdjuren hermafroditer.

#50 Ja, det stämmer.
Vänliga hälsningar Stephan
Det är något vackert även med en vissen tulpan.
Äntligen blommar dom!

#53 Och vad gott dom luktar ! 
Idag gjorde jag en djupdykning i gräset och hittade det här vackra ogräset. Kanske är det gräset som blommar, eller så är det bara en blomma i gräset!
Från den minsta till den största, här är några jättevallmoknoppar.