Vad tycker ni om detta..

Macro är egentligen bara lite bättre närgräns. Snabba rörelser på långt håll, hur långt?
Visst kan den funka i bra ljus men inne i tex. ridhus behöver du bättre ljusstyrka för att frysa rörelser.
Gluggen passar nog men det ser inte ut som en AF-S glugg och då får du fokusera manuellt.
#1 Ja asså min kompis har 70-200 och det räcker tror jag för jag brukar fota med hennes och det funkar bra.
Men vart ser man (är det tex några siffor) eller något som anger hur pass bra ljusstyrka det är? Ställer man inte in det i kamerahuset?
Jag vill inte betala så mcyket för ett objektiv, och därför tänke jag se om det fanns någon på typ blocket, men hittar inga bra !
Nuvarande ägaren sa att det inte passade till D3000 nyss.. :/
#2 Siffrorna som oftast kommer efter brännvidden anger ljusstyrka (bländare) - ju lägre värde desto mindre ljus kräver objektivet. Eller rättare sagt du kan använda kortare slutartid
I ett ridhus borde nog bländaren vara f/2.8 eller mindre för att fungera bra (beronend på hur mörkt eller ljust ridhuset är), men det betyder också att det är en helt annan prisklass.
Om du köper t.ex ett Sigma-objektiv måste du kolla för vilket kameramärke det passar. Samma objektiv, dvs med exakt samma beteckningar, är bara anpassade till ett märke, så ett som är anpassat för Canon går inte att använda till Nikon - och tvärtom.
Om du går in på cyberphoto.se kan du söka vilka Sigma objektiv som passar Nikon, och om du sen hittar ett begagnat måste du fråga säljaren vilket märke det är anpassat för ifall det inte anges.

Du resonerar helt fel. Det är på gluggarna du skall lägga pengar, kamerahuset är mindre viktigt.
Ljusstyrkan ser du på gluggen, eller prislappen. Bra ljusstarka gluggar kostar som en bättre begagnad bil.
#4 Okej men eftersom jag är endast hobbyfotograf, om jag ens kan kalla mig det, är 14 år och inte speciellt mycket pengar så kanj ag inte lägga 10.000 på ett objektiv.. :) Därför får jag helt enkelt nöja mig med ett lite sämre. Det jag önskar är att jag ska kunna zooma en del bara :)
#3 Tack så mycket för förklaringen !
#5 Jag funderade först också en ljusstark telezoom, men tänkte sedan om och beställde ett billigt objektiv till först. För min del blev det ett Canon 55-250 4-5.6 IS.
Orsaken till det var att ett ljusstarkare objektiv - t.ex med bländare 2.8 skulle ha blivit flera gånger dyrare. Du kan se på cyberphoto.se prisskillnaden mellan ett objektiv som har bländare 2.8 jämfört med ett som har t.ex 4-5.6.
Den andra orsaken var vikten. Ett ljusstarkt objektiv blir oftast väldigt tungt. Det jag funderade på först väger 1.1 kg, medan det jag köpte väger ca 400 g…. Det är en enorm skillnad.
Så jag resonerade som så att jag börjar med ett billigare, lättare alternativ, och sedan om jag blir riktigt biten så kan jag ju byta upp mej.
Nu är det ju ljusa dagar rätt länge än, så det finns säkert möjlighet att fota hästar och djur utomhus. Du kan ju börja med ett lite ljussvagare objektiv och träna tekniken utomhus, och sedan se hur pass intresserad du är och hur mycket pengar du vill satsa.

Oj vad dyra objektiv är alltså.. Sjukt att det kan vara så dyrt ju :O Med tanke på att en hel bil kan kosta detsamma i vissa fall.. Är det dåligt att köpa från ex. blocket? rekommenderar ni att köpa direkt från affär?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Se det såhär. Dom enda gluggar som är dyra är dom man blir missnöjd med och inte använder.
En glugg för 25000:- eller mer kostar förvisso mycket pengar men är inte dyr om man tänkt till och valt sin glugg med omsorg.
#8 Jag tror nog inte att det är många av oss amatörer som satsar i en glugg för 25000…

#8 Haha jodu, den som ändå hade 25 "till övers" ;)
#2 Min kompis hade också något bra typ telezoom som hon hittat för runt 1000 kr ! Hennes bilder blir väldigt fina :) . Tror det var sigma.. måste fråga henne vart hon köpt det !
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Alla gluggar ger "fina bilder" I bra ljus. bara bestämma vad man vill betala och sedan gå ut och köpa.
Det är inget fel att köpa begagnade objektiv. Tänk bara på att gamla zoomobjektiv oftast inte håller måttet. Det är gamla fasta manuella objektiv som gäller. Men för att kunna fokusera manuellt krävs en kamera med bra sökare, eller väldigt god syn samt övning, mycket övning
Många som säljer på blocket vet inte vad de säljer så då kan man få riktigt bra priser, nackdelen med att de inte vet vad de säljer är att de heller inte kan tala om om objektiven är hela, eller vilka specifikationer de har. Att köpa gamla objektiv är alltså en chansning.
Det finns butiker som säljer begagnat. Då blir det genast lite dyrare, men de lämnar oftast tre månaders garanti. Så ett köp av dem ger ett fungerade objektiv.
mvh/gurin
#12 Tack :)
Kollade på någon hemsida; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306823
Det var ju jättebilligt och verkar som det är helt okej för de pengarna ?
Fattar inte riktigt, är det autofokus på det ??
Kan man jämföra dessa ungefär? Eller är nikons egna mkt bättre?
Nikon AF-S 70-300mm 4,5-5,6G VR
och Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Nikon/Fujifilm
Jag kan inget om Nikonobjektiv men hänvisar som vanligt till Cyberphoto. Jag gissar att det som du får upp som billigast på prisjakt är det gamla objektivet utan APO vilket Cyberphoto inte rekommenderar på grund av stark kromtaisk aberration.
De rekommenderar dock det nyare som hos dem inte heller är något hemmansköp.
mvh/gurin
#13 Objektivet du länkat till har inte bildstabilisering, då är det svårt att få bra skärpa i bilderna. Antingen behöver du stativ eller också måste du vara väldigt stadig på hand.
#14 Ah okej, men så de vi länkade til är likadana, bara det att den du länkade till hade sån där APO ? Och har denna bildstabilisering? Någon sa itll mig att ingen av sigmas eller tamrons objektiv har bildstabilisering om inte kamerahuset har det.
Är det värt att lägga till 1000 kr för den nyare versionen ?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300311 ännu en billig variant.. :P