Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1806 ggr
Rosino
2010-07-18 13:22
0

UV-filter, dimension

Passar alla UV-filter oberoende av märke på ett objektiv om diametern är den rätta? Eller är det annat man bör kolla?

Jag har inga filter till mina objektiv, men jag borde nog skaffa för att skydda linserna innan det är för sent.

Inkanyezi
2010-07-18 13:34
0

De passar om de har rätt diameter.

Det är två saker att tänka på. Många filter har ganska dålig ytbehandling, så att det blir spökbilder. De bästa har vid tester visat sig vara av märket HOYA med antireflexbehandling i flera skikt på samma sätt som objektiven. Sämre filter påverkar bildkvalitén.

Om man ska ha filtret till ett vidvinkelobjektiv, så bör det ha en tunn fattning, för att inte vinjettera. Också kitobjektivet är mycket vidvinkligt, och en för tjock ring i filterfattningen kan vinjettera vid kortaste brännvidden.

Rosino
2010-07-18 13:36
0

Tack för svaret!

Inkanyezi
2010-07-18 13:50
0

Ett test av ett antal filter, där det också finns bilder som visar vad man kan förvänta av "spökbilder" och minskad kontrast med sämre filter.

Rosino
2010-07-18 14:31
0

Det blir antagligen Dörr  (DHG) filter med Super Protect.

Har du nån erfarenhet av dem?

Inkanyezi
2010-07-18 14:38
0

Nix, jag använder inte UV-filter numera. Jag har inte erfarenhet av Dörr.

På den gamla tiden hade jag ofta UV-filter på, och jag upptäckte nog det där med spökbilderna. Jag skaffade då Pentax filter, som var krökta, meniskformade, och därigenom minskade problemen med spökbilder. De var också bättre ytbehandlade än filtren jag hade innan.

Som du kan se om du kollar igenom alla sidorna på det där testet, så är det skillnad mellan olika filter, och det visar ganska tydligt att man kan lita på HOYA. Därmed inte sagt att andra filter är dåliga, men ett par av filtren i testet är riktigt dåliga, och det hänger inte helt ihop med priset.

Rosino
2010-07-18 14:44
0

Cyberphoto hade toppklass på Dörr-filtren i alla fall:

''Super Protect''- behandling
Förutom DHG-behandling på båda sidor så är den hårdhetsbehandlad för att vara reptålig. Dessutom har den en vatten- och smutsavvisande yta som underlättar rengöring.

- Ultratunn, minskar risken för vinjettering
- 99,5% ljusinsläpp tack vare DHG-behandling
- Gängad även framtill för att kunna ha fler filter på varandra
- Tillverkad i Japan