Kameraproblem!
Nu är jag inne på min tredje kompaktkamera på ganska kort tid..:P
Jag älskar att fota, speciellt då mina hundar och har alltid kameran med mej.
Den första jag köpte var hemsk, minns inte ens märket men många bilder blev suddiga och det blev vita runta fläckar över många av bilderna och det var ju inte så kul.. Jag fick byta den mot en Pentax A10 tror jag den hette som jag inte var nöjd med heller då den var alldeles för krånglig att fota med, jag vill att man ska fokusera trycka av åsså ska den ta kortet lixom;)
Sålde den och har nu köpt en Canon Ixus 800 som jag hade med för första ggn i söndags. Den är enkel och bra att fota med men få av bilderna blev bra, suddiga oskarpa och återigen fullt av dessa vita runda fläckar över många av bilderna! varför blir det så??
Jag har börjat fundera på om det var ett misstag att köpa en kompaktkamera, jag kanske borde ha köpt en system istället? Jag har fortfarande bytesrätt på denna, ska jag byta eller är det bara ett användarfel?
Jag vill verkligen kunna få bra skarpa bilder med bra färg!! och om jag nu skulle byta så vill jag hemskt gärna ha tips på vad jag skulle kunna byta till? Jag vill som sagt få bra bildkvalitet, den ska vara relativt enkel att använda, helst så liten och behändig som möjligt och helst inte kosta mer än ca 5000:-
Sen en till fundering, jag är ju hemskt sugen på en system, men har dom den här videofunktionen som kompaktkamerorna har? För den används ganska flitigt och jag skulle sakna den mkt..!
MVH Anna
Nej systemkameror har inte videofunktion. Det är inte så att du fått skräp på linsen? Lägg upp en bild så kanske nån hjälpa dig med varför fläckarna uppstår.
Hälsningar Mattias
Anna. Om du vill att vi skall hjälpa till så skulle det vara bra om du postade ett av fotona. Jag har ingen aning om vad det är för vita fläckar du pratar om och oskärpa kan bero på många olika saker.
Angående system kamera så skulle jag nog vänta och lära mig mer om fotografering först. System kamera och "fokusera trycka av åsså skall den ta kortet" går inte ihop.
Eddie
Håller med de andra, lägg upp en bild som exempel! ;)
MVH Hannah
det vet jag väl inte om jag håller med om, visst jag kan inte så mkt om fotografering med det finns ju program man kan använda om man inte har så mkt intresse för att lära sej mer avancerad fotografering, jag har redan en systemkamera som jag fotade väldigt mkt med förut men den är ju tyvärr inte digital..
Angående dem vita fläckarna så fotade jag i ganska dåligt ljus så jag förväntade mej inte några superbilde, men jag förstår däremot inte varför bilderna blir fläckiga?
och jag tror inte det är skit på linsen, kameran är ju helt ny, och den ser ren ut, fläckarna är ju på olika ställen på varje bild åxå..
sen ett litet tillägg "fokusera trycka av åsså skall den ta kortet" du tycker alltså inte att när man hållit ner knappen halvägs och kameran fokuserat att amn ska kunna förvänta sej att den faktiskt ska ta ett kort i just det ögonblicket? utan flera sekunders fördröjning eller att den inte alls tar ett kort eller att man får man får upp en röd blixticon osv osv, det funkar inte när man ska fota hundar iaf då är dom ute ur bilden innan man bråkat färdigt med kameran.
På bilden ser det ut som att det är dammfläckar på linsen eller något. Gå till butiken du köpte kameran i och fråga vad det kan vara för fel. Vissa kameror kanske inte "tål" dåligt ljus men det ska ju iallafall inte bli vita fläckar på bilderna. Pröva att fotografera när det är ljust och soligt ute men blir det vita fläckar då också är det garanterat damm på linsen eller i kameran..
MVH Hannah
Det ser ut som att du har en smutsig lins, putsa den ren med en putsduk och testa igen.
Johan

Du ska ha nånting att blåsa bort dammet innan du gör rent optiken för att inte repa den , jätte viktigt !
Det ser ut som smuts på linsen. Det är väldigt dåligt för att vara en ny kamera. Tycker du skall gå till affären och be att få den utbytt mot en ny. Du kan ju kräva det eftersom du har öppet köp.
Kameran i sig är inte dålig, den har bildstabilisering så den bör klara sig hyfsat i dåligt ljus. Pentax A10 som du hade innan har en förskräckligt lång fördröjning mellan att du trycker ner avtryckaren och att kortet tas. Tyckte du inte det?
Det ser inte ut som smuts på linsen, jag fick samma effekt när jag fotade med blixt i ett ridhus.. Det blir ingen skillnad om du använder blixt, oavsett kamera tror jag. Blixten reflekterar dammpartiklarna i luften.
Använd stativ och slå av blixten, kanske det blir bättre?
Angående kamera, tycker att du ska satsa på en mer avancerad kompaktkamera istället för systemkamera om du bara ska ha det som fritids kamera, eftersom att nya objektiv kan vara ganska så dyra, och en kompakt kamera som tex. Canon Powershot S3 IS är en bra "allround kamera". Den har många bra funktioner! Och den kostar väl kring 3-4000:- på www.cyberphoto.se :)
OM du nu ska köpa ny kamera rekommenderar jag samma kamera som Photoniq - Canon Powershot S3 IS, som är en otroligt bra kompaktkamera! Känns proffsig att använda (ägde en sådan i ca ett halvår) och den kan zooma mycket långt, 12x optisk zoom, samt att den har videofunktion och dessutom är mycket snygg. ;)
Lycka till iallfall!
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
sensor dust, skulle det kunna vara det? Så kallar engelsmän på dpreview allt som inte ser bra ut :)
#10 och #11
Canon S3IS är förstås en mycket rolig kamera att äga och som ni säger så ser den proffsig ut, har prestige.
Vad tycker ni om den här konkurrenten till S3? kolla in den. Fujifilm 6500fd
#12 När jag skulle köpa S3an valde jag mellan den och 6500fd. Det är också en toppenkamera enligt mig, också mycket snygg och mycket proffsig, minus tycker jag för att den inte har svenska menyer tyvärr.
MVH Anna Attlid
jaså, inga svenska menyer. Fast det spelar ingen roll. Det största minuset är zoomomfånget, bara 300mm jfm 432mm. Dock bättre vidvinkel.
Så du har både system och en S3? Hur trivs du med det?
Det ser inte ut som sensordust (skräp på sensorn) det skulle kunna vara som #10 säger, damm eller skräp i luften som blixten gör synliga. blixten sitter ju väldigt nära objektivet.
Det är nog svårt att göra något åt, annat än att köra med högre ISO och/eller stativ och utan blixt. Det är svåra motiv, dåligt ljus och rörelse, dvs du behöver en rätt kort slutartid.
Johan
Jag råkade också ut för detta när jag fotade med kompaktkamera + blixt. Fenomenet kallas för "orber". Hittade följande pånätet :
Citat :
Sedan digitalkameran lanserades har det pågått en häftig debatt huruvida orber existerar eller inte. De är cirkulära klumpar som syns både på digitala fotografier och på foton tagna med 35mm kameror. De första fotografierna av orber togs på kyrkogårdar av amerikanska spökjägare i början av 1990-talet. De menade att orber var de dödas själar som svävade över sina gravstenar. Orber fotograferades sedan på hemsökta platser och man förmodade att de var en slags paranormal energi.
I många år var man övertygad om att orber var en typ av paranormal aktivitet, men snart fann flera forskare bevis för att de inte var det man tidigare förmodat. En grupp engelska vetenskapsmän konstaterade att beroende på vilken kamera som använts förändrades orbernas färg och form. Det visade sig också att fukt och damm i luften orsakade effekter som liknade orber.
Tester med flera substanser, exempelvis sand och fukt, påbörjades. Resultatet blev att de tusentals orbfotografierna enkelt kunde förklaras. Kameratillverkarna uppmärksammade problemen som orberna orsakat och nytillverkade digitalkameror har nu ett orbfritt filter. Detta bevisar utan tvivel att orber inte var mycket mer än en tekniskt miss.
#14 Nej jag har inte kvar min S3a längre, sålde den när jag gick över till systemkamera.
MVH Anna Attlid
Apropå blixten som några nämnt: Ixus 800´s blixt har en räckvidd på 3,5m enligt produktinfo. Detta på ISO Auto. Frågan är hur stark blixten är på respektive nivå, vad tror ni om det:
exempel:
Antag att ISO 100 ger räckvidd på 2,5m
vad kan man då vänta sig av ISO 200, 400, resp 800? Blir det en fördubbling för varje steg?