Fotostudio (en miljon frågor)
ann nyss en alldeles för stor summa pengar på bingo som (en del av det) jag tänkte lägga ner på en fotostudio.
MEN
Nu är det ju så att det finns ett helt hav av prylar där ute…och jag vet knappt vart jag ska börja kika efter grejer.
Vad ska man tänka på i valet?
VAD SKA MAN VÄLJA?????
blixtar…softboxar…reflektorer…bakgrunder..stativ..hujedamej
Det är ju en självklarhet att man vill ha grejer som håller ett bra tag..sedan vill man ju inte ha det allt för svårhanterligt när man är så pass ny som man är inom området, men när man väl har haft det ett tag så vill man inte tröttna på grejerna.
Har kikat på Elinchroom D-Lite 2 & 4 it, vad är det för skillnad på dessa som gör det värt en tusenlapp extra för D-lite 4?
(http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20804
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20805)
Sedan detta med bakgrunder..mått? färg? material?
var god hjälp mig snälla människor!
Börja lugnt. Hade jag börjat från scratch skulle jag köpt några små externa blixtar istället och kopplat ihop dem med radiosändare. De är absolut smidigare att kånka med sig och det blir rätt bra ändå.

Pappersbakgrunder är att föredra då de är släta och så river man av en bit när den blivit smutsig. De är normalt 2,70x11 meter.
Skillnaden på blixtarna är väl mest styrkan, 200ws vs 400ws. Vilken styrka man kan behöva beror på hur långt ifrån blixten man kan ha modellen. Har man en mindre studio, typ hemma räcker det bra med 200ws. Man kan säga så här att, om du fotar en modell som står 2 meter från blixten och du kör ful styrka och får en perfekt exponering, så måste du fyrdubbla blixteffekten för att kunna ha blixtarna 4 meter från modell. Ljuset avtar väldigt snabbt.
För att trigga blixtarna kan man använda radiosändare, kamerans inbyggda blixt eller en enkel IR-sändare. Det senare är billigast ( 300:- ca ) och fungerar utmärkt i studio ( inte bra utomhus ).
www.studiolighting.net har rätt mycket tips och information om ljussättning.
När du ser bilder med snyggt ljus, kolla hur skuggorna faller och se i ögonen efter reflexerna, så ser man ofta blixtarna, hur de är placerade och om det är paraplyer eller sopftboxar.
Köp 2 Nikon sb900 blixtar, de är optimala, du kan plåta på snabba slutartider. En nikon su800 commander, 2 softboxar, 2 billiga stativ till blixtarna och några papparsbakrunder 11meters. Det är allt du behöver!

Å andra sidan kan man få ett helt studiopaket med två studioblixtar, sofbox och stativ för priset av en enda sb900. Blixtarna är dessutom mycket starkare.
Man förlorar dock möjligheten att ta med dem ut förståss.
#4 Det är kanon, men jag tog i för det lät som om trådskapren hade spenderbyxorna på, "vunnit stor summa pengar på bingo" ;)

#5 Ja då förstår jag. Men har man spenderbyxorna på känns nog ett Quadra paket lämpligare. 4oo ws som kan användas ute som inne.
Det här med externa blixtar har aldrig varit min grej och är inget jag skulle vilja ge mig in på, så det är helt uteslutet.
#2 Det inlägget svarade på en hel del av mina frågor. Sitter och väger mellan 2an och 4an, men det kommer i alla fall att bli ett "to go-set" eftersom det verkar innehålla det mesta man behöver till att börja med.
"en stor summa pengar" är 10.000 kr ;)

Tänk på att ToGoSet betyder bara att man kan ta med sig blixtarna, inte att man kan använda dem varsomhelst, ett väggurtag är fortfarande nödvändigt. Det är det som är fiffigt med tex Quadra eller småblixtar att man har ett externt batteri till blixtarna så man kan fota utomhus också.
Just blixtljus i kombination med dags eller solljus tycker jag själv är speciellt fascinerande. Här ett exempel med blixt i paraply i med solen som bakljus.