Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 6944 ggr
Rosino
0

Publicera bilder på främlingar

Är det olagligt att publicera foton av främmande människor utan deras medgivande? Om det inte är olagligt, tycker ni att det är oetiskt?

Nu menar jag inte typ en bild med en massa folk från någon tillställning eller en gatubild. Jag satt på en bänk i stan och började fundera på saken när jag tänkte på hur man skulle fota de människor som rör sig omkring en. Typ "ögonblicksporträtt" av folk som är helt omedvetna om att de blir avbildade.

Om man då får bra bilder, kan man bara hur som helst ladda upp dem t.ex i en fotoblogg?

Personer i offentlig ställning blir ju ofta avbildade, men hur är det med "vanligt" folk, får man publicera sådana bilder hur som helst?

Geronim0
0

Det är inte olagligt så länge du inte använder bilderna i reklamsyfte, då måste du ha personernas medgivande.

Oetiskt är det inte heller så länge personerna inte befinner sig i någon pinsam situation.

Lägg du upp bilderna på din blogg och oroa dig inte.

Rosino
0

#1 Tack för snabbt svar!

Ännu har jag varken sådana bilder eller nån fotoblogg, så det var i det här skedet bara en fundering. Men bra att veta ifall det blir aktuellt Glad

schnecke
0

Bra att du tog upp denna fråga, har tänkt lite på den jag med :)

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
0

Jag tog bort #4 då det var ett tomt inlägg.

Personligen tycker jag att man gott kan fråga, om det är möjligt, dem som råkat hamna på bild om det är okej att publicera bilden.

/Désirée

Rosino
0

#5 Jo naturligtvis, men i det exemplet jag hade i min fråga så är det knappast det.

Metinia
0

#1: Jag har för mig att det t.o.m. är olagligt enligt PUL att lägga upp kränkande bilder, om inte så är det i alla fall väldigt oetiskt och ganska elakt.

Geronim0
0

Publicera direkt kränkande bilder på någon kan givetvis få rättsligt efterspel, det kallas förtal, kränkning, mm.

PUL har ingenting att göra med publisering av kränkande bilder, PUL reglerar hanteringen av personuppgifter.

Sedan håller jag fullständigt med om att man skall vara varsam med vad man publicerar och inte hänga ut någon som inte själva är med på det.

Metinia
0

#8: Jo, PUL handlar ju om personuppgifter och bilder där man kan känna igen personer tydligt anses vara personuppgifter. Så därför får man inte enligt PUL publicera kränkande bilder.

Källa 1

Källa 2

Geronim0
0

#9 Du har helt rätt. My bad.

Rosino
0

Kränkande bilder ska man förstås inte publicera utan lov, och lov skulle man väl knappast få :)

Jag tänkte mera i banorna bilder där motivet är till sin fördel, eller som åtminstone inte förmedlar någon negativ bild av personen i fråga.

Som exempel nån som ser drömmande ut, och man har just fångat det på en bild som man tycker exakt visar den stämningen. Är den typen av bilder ok? Hur skulle du reagera om du såg en bild på dej själv i en okänd människas blogg?

[mingdie]
0

#11 Jag tycker det är helt ok. Jag tar ofta sådana bilder som du pratar om. Är det så här du menar?  Koncentration Den här tjejen var väldigt koncentrerad på vad hon gjorde.

Om man inte fick visa bilder på folk som inte är kränkande så skulle det vara omöjligt för tidningar att ha bilder. Det hela handlar om att använda sunt förnuft.

Rosino
0

#12 Det är just så jag menar.

Inkanyezi
0

Det är självklart ganska svårt att avgöra vad som kan uppfattas kränkande av en annan människa, den som man fotograferar. Jag tycker att det är självklart att det är kränkande att göra intrång i personens privata sfär. Till exempel om man tar smygbilder på folk i deras hem eller i trädgården, så har man trampat över gränsen. Ändå välkomnar vissa länders slaskpress den sortens bilder, och den repeteras också i svenska kolorerade blad i viss utsträckning.

Man bör alltså respektera människors privata sfär, då går man rätt säker för att inte åstadkomma kränkande bilder. Men personer kan ändå känna sig kränkta av att avbildas i sammanhang som de inte vill att de ska vara offentliga, fast man har råkat fånga dem på bild på allmän plats. Juridiskt har man torrt på fötterna, men socialt kan det anses oacceptabelt att visa närgångna bilder som är tagna i smyg och där man inte har frågat om lov.

Så det är till stor del en bedömningsfråga som handlar om god smak och respekt mot andra. En del människor är väldigt störda av att alls bli avbildade. Jag har själv en gång upplevt en konflikt med en person som trodde att jag fotograferade henne när jag tg bilder av något helt annat och hon kom till platsen medan jag fotograferade. Hon vägrade tro att jag inte tog bilder på henne, eftersom hon tydligt såg att kameran var "riktad mot henne". Hon upplevde det som en kränkning.

Så visst kan man publicera bilder man har tagit på allmän plats och som inte skulle betraktas som kränkande i en domstol, men man kan inte säkert utgå ifrån att personen som man har avbildat tycker att det är okej.

Rosino
0

#14 En av anledningarna till att jag ställde frågan är för att jag inte riktigt själv vet vad jag tycker är ok. Jag avskyr nämligen att bli fotad…

Men om det var en bild som tagits på mej utan att jag visste det, och jag av en slump hittade den på nätet, skulle jag nog tycka att det var ok - förutsatt att den inte var just kränkande eller på nåt sätt framställd så att den var avsedd att göra narr av mej.

Men som du säger så reagerar vi så olika.

Jag skulle dock aldrig komma på tanken att smygfota folk inne på deras gårdar eller genom fönster t.ex. Det jag tänkte på var att ta typ porträttbilder på offentliga platser.

Martin
0

Ett litet exempel (som ändå egentligen inte har någon betydelse) och som är aktuellt är greken Minas Karatzoglis. Vem är det tänker då många, men det är mannen som är avbildad på burkarna från Lindahls med turkisk yoghurt.

"Problemet" är att han där framställs som turk, vilket han inte är då han tydligen är grek.

Han begärde 50 miljoner i skadestånd för kränkningen när han fick veta att han sedan ett bra tag tillbaka finns med på de här burkarna.

Nu ersätter Lindahl honom med mellan 1,5-2 miljoner kr. Det är dock inte något utslag i rätten och har därför ingen betydelse för praxis i den meningen. Lindahl låter även meddela att de tänker kräva bildbyrån de köpt bilden av på ersättningssumman.

Källa: Aftonbladet

mvh Martin

Inkanyezi
0

Jag tycker att det är ett mycket bra exempel på "kränkande". Hade den här mannens konterfej prytt en burk med grekisk yoghurt hade det alltså varit okej, men eftersom han framställs som turk känner han sig kränkt. Det finns nog en god chans att även en domstol kunde ha gjort en sådan bedömning, särskilt med tanke på den ibland infekterade relationen mellan greker och turkar.

Kränkningen kan också upplevas starkare just genom att det är samma produkt; Minas vill säkert inte framställa vad han kanske upplever som sin grekiska yoghurt som vore den turkisk.

Kränkning är en subjektiv upplevelse; vi kan inte veta hur det som för oss förefaller oförargligt kommer att upplevas av den som vi avbildar.

[mingdie]
0

#16 Men eftersom det handlar om en företagsprodukt så gäller ju andra regler än privat publicering.

#15 Jag har alltid varit öppen med min fotografering. Jag gömmer inte kameran utan håller den väl synlig och alltid med ett leende. Det är väldigt få personer som reagerar negativt om man gör det. Om du ser en intressant person som du vill fota så försök att få ögonkontakt, håll upp kameran och le. I nästan alla fall så vet du med en gång om den personen är ok med att du fotar.

Om personen är omedveten om att dom blivit fotograferade så är det inga problem. Vi kommer alla med på bilder någon gång och det är nog en stor möjlighet att man sitter i någons fotoalbum eller på någon internetsida.

[Sephrenia]
0

Jag hård drar, frågar alla förutom mina närmsta släktingar och min sambo som får säga ifrån sedan om de ogillar den neutrala bilden jag lagt upp.