Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3752 ggr
Fralice
2010-07-12 00:05
0

Bilderna borta

Hejsan har en Canon Eos 550 D och ett minneskort jag antar var bra då det kostade 500 kr.( Har inte namnet i huvudet men affären tipsade om det..)

Nu när jag ska föra över bilderna så finns bara vissa andra bilder kvar på minneskortet,så mina nya kanske runt 100 bilder syns bara i kameran,men finns inte att föra över ! Är det minneskortet eller datorns fel?

Vill inte att de ska gå förlorade! :/

Geronim0
2010-07-12 00:20
0

Formaterar du kortet i kameran efter varje överföring, eller raderar du bara bilderna från kortet?

Inkanyezi
2010-07-12 00:37
0

Det kanske underlättar om du talar om vad du använder för att "föra över" dina bilder. dvs:

• Har du en kortläsare?

• Använder du ett fotoprogram eller filhanteraren för överföringen?

• Vilket överföringsprogram använder du i så fall?

• Vad heter dina bildfiler?

Det är helt normalt att man inte kan se bilder som har tagits i råformat som bildikoner i datorn, och många program kan heller inte se att de är bilder.

Om du kian se filerna på ditt kort, så ska där finnas en mapp som heter \DCIM\100CANON\ och möjligen andra mappar under \DCIM\ med liknande namn, 101CANON och så vidare. Det är dom mapparna som innehåller dina bilder. Bilderna kan ha filtilläggen .JPG .CRW och .CR2

Bilder som har tillägget .CRW eller .CR2 kan du bara se i kameran, men inte i datorn, om du inte har ett särskilt program som visar dem som bilder. De måste konverteras för att bli bilder, då de bara innehåller chipets rådata. Om du har valt att spara bilderna som RAW enbart, så är det såna filer. Det enklaste sättet att föra över dem till datorn är att använda filhanteraren för att lägga dem i en mapp som du skapar själv någonstans i din hemkatalog på hårddisken.

Och du måste installera program för att konvertera filerna; endera det som följde med kameran, eller ett annat RAW-konverteringsprogram. När man tar fram bilder från RAW kan man styra Vitbalans och kurvor på ett helt annat sätt än när man redigerar jpeg-bilder. Konverteringsprogrammet kan också använda kamerans inställning för Vitbalans, men övrig redigering får man lov att göra själv, inklusive att lägga på skärpa som sista moment.

Dina bilder finns på kortet om du kan se dem i kameran.

Fralice
2010-07-12 01:38
0

Ojoj så mycket information. Du kan inte förtkorta och sammanfatta det där till en amatör?Vore as shysst!

Jag använder en kortläsare. Sen står det typ kopiera bilder till mapp på den här datorn.

Kan stämma att jag använde RAW på vissa bilder,men dock aouto på vissa där jag inte ställt in något?

Inkanyezi
2010-07-12 08:37
0

Det går inte att förkorta och sammanfatta mycket mer. Om du inte förstår hur du ska göra, så måste du lära dig hantera datorn.

• "Kopiera bilder till mapp" tar bara filerna som har tillägg .JPG från kortet.

• Du ska alltså inte kopiera bilder till mapp utan i stället öppna kortet som en mapp i utforskaren.

• "Den här datorn" kommer att visa kortet som en bokstavsenhet som har högre bokstav än de fasta enheterna på datorn; dvs kortet kommer att heta exempelvis E: eller F: eller G: eller H: eller I: beroende på vad du har för andra enheter och hur kortläsaren fungerar.

• I exempelvis "G:\DCIM\100CANON\" ligger dina bilder, och de ska kopieras till en mapp som du själv skapar i din hemkatalog i datorn.

• Enklast är att dra hela mappen "G:\DCIM\" till din mapp "Bilder" under "Mina Dokument".

Sedan får du försöka lista ut hur du ska kunna se bilderna, för datorn kan inte själv ordna den saken. Dina bilder ligger i filer som slutar på .CRW eller .CR2, och de måste konverteras med rätt program innan de bllir bilder.

Att du "någon gång" har ställt kameran till att spara RAW har ingenting med AUTO att göra. Om du inte ställer tillbaka den till att spara jpeg kommer den att fortsätta ta RAW oavsett hur den i övrigt är inställd. Datorn kommer inte att behandla dina råfiler som bilder förrän du installerar ett program som kan ta hand om råfilerna.

Geronim0
2010-07-12 08:47
0

En bra bildvisare för i stort sett alla bild och RAW filer är Faststone image viewer. Den är dessutom gratis!

Faststone image viewer

Noob
2010-07-12 12:02
0

När du köpte kameran så fick du med en dvd som innehåller ett gäng program, några av dom kan föra över bilder direkt från kameran till datorn om du inte får rätt på ditt minneskort. Tror t.ex att Zoom Browser kan göra det, om inte så är där ett annat program (har glömt namnet) som låter dig fjärstyra din kamera (och ladda ner bilderna).

Men metoden som Inkanyezi beskriver är nog den vanligaste, är åtminstone så jag normalt gör)

[PeterWem]
2010-07-12 12:22
0

Om det skulle skita sig helt finns alltid den här guiden i sista sekund.

Fralice
2010-07-12 21:43
0

Oh jag fattar tack tack. Jag hade ställt in på RAW kvaliteten,ska snart testa att ta "utforska i" alternativet.

Jag fick inte med några skivor till min kamera då Media Markt sa att de inte sålde de längre då de antog att man hade tillgång till dator att ladda ner dem istället.

Skriver sen hur det gick! ;)

Fralice
2010-07-13 00:28
0

Tog in dem till Windows live photos,där jag laddade ner något från Canon så jag också skulle kunna se RAW-fier. Det gick,jag ser dem i detta Windows galleri,men kan inte använda dem som t.ex lägga upp dem här,då de inte sparas på en mapp på datorn,testade att kopiera till en mapp men de visas inte.

Gjorde också som nr.4 sa,men på min flyttbara disk E,som den heter visar dem inte heller!Rynkar på näsan

Geronim0
2010-07-13 00:39
0

En RAW fil är digitalålderns negativ. Det är ingen färdig bild utan måste bearbetas och sedan sparas om i annat format för att bli en bild.

För att bearbeta en RAW fil krävs ett program som kan tolka informationen i filen, tex. RawTherapee

RawTherapee är gratis och läser de flesta rawformat. Där kan du göra nödvändiga justeringar för att få bilden som du önskar och sedan spara i Tif eller Jpg.

Inkanyezi
2010-07-13 00:43
0

Som sagt kan datorn inte visa dem innan man gör om dem till bilder i något av de vanligare bildformaten.

Om du inte har Canons program för att konvertera, kan du tanka hem RAW Therapee, som är en mycket bra råkonverterare. Det tar en stund att lära sig, men när man väl kan den är det inte särskilt komplicerat.

Arbetsgången är att man öppnar filen och bearbetar den om det behövs, och så spar man den. Man får lov att välja först hur bilder ska sparas. Jag brukar spara dem som ppm i 8 bitar, eftersom jag redigerar i Gimp, och det ska funka i Photoshop också.

Om du laddar hem RT, så välj version 2.4.1

Noob
2010-07-13 02:33
0

#8 Det där är kvalificerat skitsnack från Mediamarkts sida, det går inte installera dom programmen genom att tanka ner dom från Canon eftersom installationsprogrammet kontrollerar att du har orginal skivan i datorn eller en äldre version installerad. Dessutom så är det liksom inte något som dom har möjlighet att välja eftersom skivorna ligger i kartongen med kameran när den levereras från Canon…

Jäkligt trist att du inte har skivan för DPP som ligger på den där skivan är ett jäkligt bra RAW konverterings verktyg, i mina ögon ofta bättre än Camera RAW (Photoshops RAW konverterare).

Hade jag varit som dig så hade jag inte gett upp utan bråkat rejält med dom eftersom dom inte har gett dig en komplett vara (borde vara möjligt att häva köpet?)

Någon annan här som köpt en 550D och inte fått med en skiva?

Hasseblad har en bra RAW konverterare som åtminstone i Mac versionen stöder även dom nyste Canon kamerornas RAW format, men osäker på om äen PC versionen gör det? (programmet heter phocus och är gratis)

[mingdie]
2010-07-13 03:59
0

#8 Jag kan bara hålla med Noob. Gå tillbaka och kräv att få dina skivor med program. Det är dina eftersom du har köpt dom. Om Media Markt inte ger dig skivorna så gå till konsumentverket.

Det här är något som börjar bli utbrett i många olika sammanhang att affären inte ger konsumenten alla delarna. Ge dig inte.

Inkanyezi
2010-07-13 10:36
0

#9 De små bilder som du kan se i "Windows Live Photos" är en liten inbäddad bild som också används av kameran när du tittar på skärmen. Du kan inte använda den bilden för redigering. Du måste ha en råfilskonverterare, och du skulle ha fått den med kameran.

Eftersom du inte har den, får du försöka lösa det på något sätt. Råfilen är det bästa underlag man kan ha för att redigera bilder, men den kräver att man också har verktyget för att göra det, och det verktyget finns inte i "Windows Live Photos", som inte duger till mycket alls. Jag vet inte varför du envisas med att inte följa råden du får här, men du har fått hjälp med hög kvalité i den här tråden.

HellviHumle
2010-07-13 11:56
0

#12 och #13 Det finns redan en tråd om problemet Fralice haft med företaget. De slår bara ifrån sig. Skulle tro att de redan förlorat några potentiella kunder på saken. Det är synd att de inte förstår vikten av service och vänligt bemötande.

HH

Inkanyezi
2010-07-13 14:07
0

Till OP, Fralice:

En del av upplysningarna som jag gav förutsatte en viss förståelse för hur datorn sorterar och förvarar filer. Datorn är en maskin som är väldigt bra på att sortera och förvara stora mängder data, och att behandla dem på olika sätt med hjälp av olika program. Det underliggande programmet är operativsystemet, som dirigerar olika saker så att de hamnar rätt.

Dina bilder är inte bilder i datorn, utan de är filer, och filerna har fått namn som hänger ihop med vad de innehåller. Om du till exempel har en Canon som du tar bilder med, kommer kortets rotkatalog att få två mappar, DCIM och MISC.

MISC kan du strunta i eller använda själv till andra filer än bilder, men DCIM följer en regel för hur digitalbilder ska läggas på minneskort. Inne i DCIM ska det bildas mappar som följer mönstret nnnCANON, där nnn är siffror. Den första mappen av det slaget som skapas i kameran är 100CANON, därefter 101CANON och så vidare ända upp till 999CANON.

Filerna som ligger i varje sådan mapp har filnamn som är unika så länge man har mindre än 9999 bilder. Deras namn blir IMG_0001.JPG, IMG_0002.JPG och så vidare upp till IMG_9999.JPG. Alla filer kameran spar med tillägg .JPG är bildfiler som datorn vanligen kan använda direkt.

Parallellt med de filerna kan man spara rådata i filer som har tillägget .CRW eller .CR2, och de numreras på samma sätt. Om man spar både i jpeg och RAW kommer man att få två filer med samma förnamn, men olika tillägg, exempelvis IMG_0101.JPG och IMG_0101.CR2, och de innehåller samma bild i olika form; dels den färdigbehandlade som kamerans firmware har skapat, som är en jpeg, och den obehandlade, som du själv kan bearbeta, som är en råfil, det vi brukar kalla RAW, och som här fick tillägget .CR2

För att du ska kunna se de här filnamnen ordentligt i datorn måste du ställa om två saker som är felaktigt inställda från början i Windows. Du måste dels se till att tillägg visas också för registrerade filtyper, och du måste ställa in att namnlisten i utforskarfönstret visar hela sökvägen till filerna som visas (Visa fullständig sökväg i namnlisten). Innan du har gjort de inställningarna har du ingen aning om var datorn lägger filerna/bilderna, eller vilken mapp du tittar på i ett utforskarfönster.

Allt det här är saker man måste kunna för att arbeta effektivt i datorn, så det finns ingen genväg; du kan inte gå förbi det. När du laddar bilderna i datorn med ett program som "Kopiera bilder till mapp" så har du ingen aning om vad datorn gör, var bilderna hamnar eller vad de heter. En del program lägger dem först i en temporär mapp, och om man stänger innan de har sorterats in rätt kan de "försvinna", så att man inte hittar dem igen. Om man själv tar kontrollen, så vet man var bilderna hamnar.

Jag vet att det blev långt, men det är nödvändigt att du undersöker hur dina bilder förvaras, vad de heter och i vilka mappar de läggs. Och du måste förstå vad som menas med filtillägg (de tre bokstäverna efter punkten) och det är också bra att veta vad vissa filtillägg är för slags filer.

Och det är absolut nödvändigt att du fixar de fel som följer med Windows, och som gör att man inte kan se filtilläggen för alla filer eller vilken mapp man har öppnat i utforskaren.

Det finns en sak till som är praktisk när man använder utforskaren, och det är att ha sidofönstret med katalogstrukturen öppet när man navigerar. Det gör det lättare att se var man är och vilken mapp eller enhet man är inne på, även när man har fullständig sökväg i namnlisten.

Och för att du inte ska bli alltför förvirrad; mapp och katalog är samma sak. Ibland säger man mapp, ibland katalog, men det är som smörgås och macka, olika namn på samma sak.

Assars
2010-07-13 19:13
0

Håller till fullo med. Vill man snabbt kolla sina RAW-filer i FastStone gratis så går man in i Inställningar och sedan Associtioner och bockar där för från vilka kameror man vill visa RAW-filerna .

Det går även i detta gratisprg. justera Färg, Gamma, Kontrast, Ljushet, Färgton, Skärpa, konvertera till Gråskala m.m. Men det går inte att spara filen i RAW utan i annat format. Så enkelt kan det förklaras!

Mvh
Assar

Fralice
2010-07-13 20:46
0

Ojoj,vad mycket ni kan!

Ang. skivorna: Jag har pratat med dem,de säljer dem inte längre,de har dem helt enkelt inte!

Det jag laddade ner med Canon stod det "Tryck på gör om bild", det var ett alternativ,likt redigeringsprogram,så man skulle kunna spara dem som jpeg. Men det gick inte. Det gick inte heller att spara i Photoshop som jag har då den inte gick att använda,en av er nämnde ju GIMP.

Så jag ska testa de programet ni länkande!

Aldrig mer RAW bilder hehe. Tungan ute

HellviHumle
2010-07-13 20:56
0

Det finns ännu ett program som är lättanvänt och gratis. Det heter IrfanView. Även till det finns det en plugin som gör att du kan se raw-bilderna från Canon (och andra märken). Jag använder det själv och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

HH

Fralice
2010-07-13 20:57
0

19:Men jag vill inte bara se dem,utan kunna ladda upp dem osv,går det ? :)

Inkanyezi
2010-07-13 21:10
0

Om du kan öppna bilden i Irfanview, så kan du också spara den i annat format. Irfanview är ett mycket bra program för att göra enkla ändringar av filer, som att konvertera format, ändra storlek och beskära. Det är snabbjobbat och mycket lätt att lära sig. Det har också några mycket bra finesser, som att man kan vrida jpeg-bilder utan att förlora data.

Det är ändå bättre att använda en bra råfilskonverterare, som RAW Therapee eller Capture One, eftersom de ger större möjligheter att bearbeta råfilen till en bild med rätt tonomfång, färg och kontrast.

Assars
2010-07-13 21:11
0

Du kan/eller skall inte ladda upp RAW-filer, dom är för det första stora 5- 10 Mb. Och det är som att ge bort sina negativ. Skall du ladda upp räcker jpg mer än väl! Använd -Spara som- och välj filformat.

Har provat detta prg. men föredrar FastStone, dess enkelhet och snabbhet etc.

Mvh
Assar

HellviHumle
2010-07-13 21:13
0

#20 Nu satte du mig på pottkanten.

Det finns i Arkivmenyn "Läs in (från scanner, kamera etc). I dialogrutan finns inte .CR2 med. Så tyvärr tror jag inte att det går. Det finns dock en senare version än min.

Fö kommer jag nog aldrig att vända mig till MediaMarkt. Jag tycker att de behandlat dig sanslöst dåligt och borde anmälas. Skivorna är inget som de kan/ska sälja utan de ska vara med i paketet. Tror t o m att det står i manualen.

HH

Assars
2010-07-13 21:16
0

#21 Gäller också i FastStone!

//Assars

Fralice
2010-07-13 21:16
0

Ja MediaMarkt verkar ju inte så seriösa,dock bryr jag mig väll inte mer än nördvändigt då jag inte brukar fota med RAW och vad de nu är tillför. Men betalt har jag ju och rätt ska vara rätt!

23: Okej nej då tror jag det blir onördigt för mig att ladda ner det!

Men vad ´blir det för skillnad på min bild om jag tar den med RAW?

Inkanyezi
2010-07-13 21:20
0

Just för bilder man ska ladda upp är Irfanview mycket bra, eftersom man kan bestämma storlek på bilden på ett enkelt sätt, så att den inte tar för stor plats när man ska skicka den eller publlicera på webben. Det är också ett bra program för att göra samma ändring på ett stort antal bilder.

När man publicerar på webben ska bilden oftast vara ganska liten, eftersom till och med de största skärmarna inte kan visa mer än ett par megapixel. Här på iFokus till exempel är det lämpligt att ha högst 800 pixlar på kortaste sidan, dvs en bild på ungefär 1 megapixel. Den storleken tar man inte ut ur RAW-konverteraren, utan man krymper bilden med exempelvis Irfanview.

Också Gimp är ganska lättjobbat för att krympa enstaka filer, och där finns bättre verktyg för att lägga på skärpa än i Irfanview, men om man ska krympa många bilder är Irfanview smidigare, eftersom man kan köra ett stort antal bilder på en gång.

Vilket program man än använder för ändringar av bilden kommer man inte ifrån att råfilerna måste konverteras till bildfiler innan man kan använda dem.

Assars
2010-07-13 21:26
0

Som i FastStone contra Irfanview!

//Assars

Inkanyezi
2010-07-13 21:52
0

#25 Vilken skillnad det blir kan variera.

Innan man har lärt sig hantera RAW kan man räkna med att resultatet kanske blir bättre om man låter kameran göra jobbet, men när man har lärt sig använda RAW och tänja på gränserna för vad som kan åstadkommas, går det att få mycket bättre resultat, framför allt vid hög motivkontrast och knepiga ljusförhållanden.

När man har spart rådata har man tillgång till bildchipets hela dynamik, som ofta är åtminståne två steg större än vad som sparas i en jpeg direkt från kameran. På en del kameror är det hela tre steg mer som går att ta ut, vilket gör att man kan hantera motiv med högre kontrast och få fram bilder där man har teckning i både högdagrar och skuggor.

RAW lämpar sig också utmärkt för att korrigera färgen om vitbalansen inte stod rätt inställd. Den korrektionen är omöjlig att göra från en jpeg.

Om man spar sina bilder som RAW bestämmer man också själv hur brus ska hanteras. Man kan göra bilden utan brusreducering, och man kan använda olika varianter av brusreducering, så att man inte är låst till den som finns i kamerans firmware.

Också skärpepåläggningen har man full kontroll över när man har rådata, eftersom ingen sådan bearbetning heller är gjord.

Jpeg har redan behandlats för Vitbalans, kontrast, tonkurvor och skärpa, och man har förlorat en hel del bilddata vid komprimeringen. Jpeg är bekvämt, men det är inte det bästa om man vill ha kontroll över processen. En bild som man har spart som jpeg går inte att ändra vitbalansen mycket på, och det kan bli fula skiftningar intill högdagrar eller i skuggpartier om man ändrar tonkurvor och färgbalans. Jpeg-bilden saknar också detaljer i skuggorna när kontrasten är hög, detaljer som man ofta kan få fram ifrån råfilen.

Så i korthet är skillnaden att RAW är alla data som kameran har tagit upp, medan jpeg är en färdigbearbetad bild där mycket har tagits bort.

Assars
2010-07-13 22:00
0

Helt riktigt! Det är väl också som så att om man ställer in sin kamera för "kraftigare" färger m.m. så påverkar den inställningen inte om jag väljer att fotografera i RAW. Men däremot om jag fotar i jpg då ser kameran till att det blir "kraftigare" färger. Kameran gör väl "inte" något med en rawfil?

Assars

Assars
2010-07-13 22:08
0

Ett tips!

Köp en kortläsare, dom är billiga, kopiera mappen till datorn, OBS! KOPIERA TILL DATORN, INTE FLYTTA! Därefter sätt tillbaka kortet i kameran, slå på kameran (skall vara avstängd när kortet tas ut) och Formatera kortet. Stora möjligheter att på detta sätt slippa krångel.

Mvh
Assar

Geronim0
2010-07-13 22:11
0

#30 Det du just skrev borde det lagstiftas om! 99% av alla problem med minneskort skulle undvikas om alla gjorde på det sättet.

HellviHumle
2010-07-14 01:23
0

TS, har du förresten kontaktat Canon Sverige och hört vad de har för uppfattning om MediaMarkts uppträdande? De kanske kan leverera skivorna istället?

HH

Fralice
2010-07-14 12:50
0

30:Jag har en kortläsare och antar att det är så jag gjort hela tiden!

32:Mejlat dem!