Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 3112 ggr
fia-mia
0

Går ej att öppna rawfil

Tog en bild igår jag blev jättenöjd med som jag skulle redigera idag. Innan jag började fota igår ändrade jag från JPEG+RAW till endast RAW i kameran. När jag skulle redigera bilden får filen inte att öppna just för att det är en RAW-fil. Kan jag ändra format till JPEG på något sett, eller är hoppet ute med bilden? Formatet gick ej att ändra via filhanteraren

Jag redigerar i Adobe Photoshop Elements 7.0

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Inkanyezi
0

Du har förmodligen fått med ett program med kameran, som kan omvandla RAW till bildformat som går att redigera i bildbehandlingsprogram eller se på skärm och skriva ut. Om du inte har det programmet kan du ladda hem RawTherapee.

Det kanske finns en plugg till Elements som kan öppna råfilen, men man måste alltid konvertera en råfil innan den blir en bild i läsbart format. Konverteringen ger möjlighet att påverka färgbalans och kontrast och annat i större utsträckning än man kan göra från en jpeg-bild.

Mountain
0

Kanske lite OT men jag tyckte det var onödigt att skapa en helt ny tråd för den här frågan. Vad är det för skillnad mellan jpeg och RAW?

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

fia-mia
0

Tack för svar!

#2 En RAW-fil kan redigeras i efterhand i större utsträckning än en jpeg-fil

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Inkanyezi
0

#2 Din fråga har inte ett enkelt svar, men i kameran skapas en råfil av data som kommer ur sensorns A/D-omvandlare. Den filen innehåller alla nivåer som de olika "ljusbrunnarna" på chipet har lämnat ifrån sig, och med hjälp av ett program kan de omvandlas till en läsbar bild. Råfilen, RAW, är alltså inte en bild, utan den måste först omvandlas, eftersom den bara innehåller data från alla de punkter på chipet som är ljuskänsliga. Råfilens data behandlas på flera olika sätt vid omvandlingen, bland annat för att ta ut färginformation så att alla pixlar får rätt färg.

När råfilen har omvandlats till en digital bild tar den fortfarande ganska stor plats; den kan ha format som DNG, TIFF, ppm eller annat som innehåller all information från råfilen i läsbar form för bildbehandlingsprogram. Den filen är kanske mellan 10 och 30 megabyte för de flesta av våra kameror. Eftersom de bilderna tar väldigt stor plats använder man en algroritm för att krympa dem i storlek utan att förlora alltför mycket av bildintrycket; kompressionen görs till formatet jpeg, som är vad vi brukar kalla förstörande komprimering.

Förstörande betyder inte att bilden är förstörd, men det innebär att man inte har ett lika gott ursprungsmaterial som en råfil, dng, ppm eller tiff för vidare redigering. Varje gång man spar som jpeg förlorar man data, som aldrig kan återställas. Därför brukar man mellanlagra i icke förstörande format om man ska fortsätta jobba på en bild. Först när man ska presentera den på webben eller skicka den med e-post eller publicera den på annat sätt digitalt är det lämpligt att göra en jpeg, som tar mindre plats. I stället för omkring 30 megabyte kan filen komma ner till mellan tre och fyra megabyte utan att bilden krymper i storlek och utan att det blir tydligt märkbar försämring.

Eftersom de icke förstörande formaten innehåller mer data, kan man ändra färgbalans och kontrast på sätt som inte är möjliga med en jpeg. En jpeg har alltid tappat data, och den är alltid slutbehandlad med färgbalans och kontrast (kurvor), och färgstick kan i regel inte justeras bra. Ur en råfil kan man ofta med verktyget kurvor plocka fram mycket mer i de svagast belysta partierna, medan en jpeg för alltid har tappat den informationen. Vid chipets naturliga känslighet finns oftast minst ett par stegs mer dynamik i råfilen.

Mountain
0

#4 Jaha, nu förstår jag! Tack så mycket :)

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

Assars
0

fia-mia

Adobe har en plugin som heter Camera Raw, passar till de flesta kameror på marknaden, ständiga uppdateringar. Efter att du installerat Camera RAW så har du en fil över, den flyttar du. Du går in i mappen Program- Adobe-Elements-Plugins-Fileformats där du placerar filen. Om jag inte missminner mig heter filen Camera RAW.8bi eller liknande.

Vill också rekommendera alla detta fina prg.
FastStone Image Viewer 4.2** Freeware**

Mvh
Assar

schnecke
0

#6 Fastone programmet gratis och måste man ha photoshop för att använda det?

Assars
0

Det kanske blev lite missvisande, det är ett helt självständigt program, helt suveränt att visa bilder i, samt att göra smärre justeringar, bl.a. Exif visas.
Man får föra muspekaren till kanterna av bilden för att få upp menyer.
Kan samtidigt meddela att Adobe Camera RAW också är gratis, som är en plugin till PS och Elements.

Mvh
Assar

schnecke
0

#8 Okej! Jag laddade hem det så nu sitter jag och provar på lite!

MartinO
0

Faststone i all ära, men det är ett program för att ladda in bilderna i datorn, visa och organisera. Att kalla det för ett retuscheringsprogram är att ta i.

Det bästa gratisprogrammet för att arbeta med råfiler är Raw Therapee. Ladda inte ned den senaste versionen (3.0), då den är instabil. Version 2.4.1 är den senaste stabila.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Assars
0

Jag vet inte om jag kallade det för retuscheringsprogram, men smärre justeringar går att göra, och som bildvisniningsprg. det bästa jag provat, får helskärmsbild m.m. EXIF-data och snabbt,  jag  älskar det. Som du vet använder jag Nikon och därför ofta Nikon Capture NX2. Kör jag Laptop blir det Camera RAW. Jag ville bara visa på att det finns en plugin till Elements, Camera RAW, och passade på att rekommendera Faststone.

Mvh
Assar

Assars
0

Om man i FastStone går in i Inställningar och sedan Associationer så kan man välja vilka kamerors RAW-filer som skall öppnas. Man kan justera Gamma, Färg, Kontrast, Mättnad, Ljushet, Färgton, Skärpa, konvertera till Gråskala m.m. Men man kan inte spara i RAW utan i annat format, men man kan snabbt få en överblick hur ens RAW-filer ser ut.

Mvh
Assar