Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 4595 ggr
Geronim0
0

[OT] Snick snack #3

Då den förra snicksnack tråden börjar bli väl lång låser jag den och så kör vi vidare här.

nadnadiine
0

Hahaha jag läste "skitsnack-tråden" :P

storost
0

#1 Det är ungefär detsamma…..SkrattandeFlört

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Geronim0
0

Skillnaden är hårfin! Förvånad

Assars
0

Vill bara meddela GeronimO att jag via mail från Chokladfabriken att, min beställda Telekonverter är på vägGlad
Dom har fyllt på lagret igen!

//Assar

nadnadiine
0

Ska ner och fota på Uppcon om ett tag tror jag :)

schnecke
0

Har nu kommit hem från en vacker vecka i Härjedalen, mycket fotograferande ska jag säga, kanske blev över 600 bilder! Härligt väder var det! Skööönt!

DesK
0

#6 Du delar väl med dig av några av dina bilder? Glad

Jag är dunderförkyld, för första gången på många år Förvånad

/Désirée

schnecke
0

#7 Joo, ska bara få in bilderna i datorn så! Flört
Ajdå, Krya på dig!

DesK
0

Tack tack Glad

Ser fram emot dina bilder!

/Désirée

schnecke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild :)

schnecke
0

Vi fick ju turen att se Norrsken! Bilden är ej i bästa kvalité men det var ju bara snabbt fram med kameran och få några kort!

schnecke
0

Sista bilden på den varma eldstaden!

storost
0

Har idag vunnit en auktion hos ebay (europäiskt tradera). En Sony Alpha 300 Glad som andra kamera. Då kan jag sälja min Minolta 5D.Glad

min egen hemsida.

schnecke
0

#13 vad roligt Skrattande

Geronim0
0

Grattis Storost! Glad

MonisN
0

#13 Grattis mate! Nu blir det många bilder att visa från den, eller hurFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Tack!!Glad

min egen hemsida.

[mingdie]
0

I går blev det fika ute i höstsolen. Läste att choklad är bra för kroppen!

[mingdie]
0

Något som är så gott kan inte vara dåligt för dig.

Geronim0
0

Choklad är hälsokost för själen. Så är det bara!

MonisN
0

Choklad är ALDRIG fel. Oj, vad frestad jag blev nuTungan ute

Inkanyezi
0

Chokladbutiken har ju inte det som jag vill ha, så nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skickat efter prylen från det stora landet i väster. Jag hoppas att den ska komma lite kvickare än till italienaren som lämnade en kommentar på Amazon; han fick vänta fem veckor. Men dröjsmålet innebar också att priset gick ner en bit, så adaptern kostar bara lite över trehundra kronor. Jag tror jag kan köpa choklad själv om jag vill, men jag käkar inte så mycket sånt numera.

Adaptern innebär att jag har mer än jag behöver i objektivväg. Det ska bli intressant att se om telegluggarna är användbara till den här kameran och om makrotelekonvertern ger godtagbart resultat. En annan fråga är ju om det är tillräckligt smidigt att använda gluggarna manuellt för att det ska vara njutbart. Det ska väl inte vara så mycket krångligare än det var förr. Det är väl främst ställa skärpan som bökar till det. Man använder gluggen nerbländad, och trycker på en knapp för att få en förstorad bild att ställa skärpan på innan man får trycka tillbaka för att komponera bilden.

Geronim0
0

I morgon skickar chokladbutiken ett litet paket till mig igen med en ny telekonverter utöver den obligatoriska chokladbiten…
Det är snart läge att jag tecknar abonnemang på konvertrar hos dom.

MonisN
0

#23 Fabriken hade ingen monter på mässan, det förvånade mig.

Geronim0
0

Dom behöver ingen, inte med så mycket reklam dom får gratis av oss! Flört

MonisN
0

Haha! jag väntade bara på det svaretSkrattande Men tänk vilka fina priser du hade kunnat få! Jag prutade 1100:- på macronSkrattande

Geronim0
0

Grattis, pruta 1100 är inte dåligt! Skrattande

MonisN
0

jag är rätt nöjd med det kan jag säga, plus att jag prutade rejält på reflexskärmarna. Mässor och konkurrens är braSkrattande

storost
0

#28 Grattis till köpet!! Då tar jag dig med nästan gång när jag behöver ha någonting.FlörtTungan ute

min egen hemsida.

Geronim0
0

Mona. jag tror jag anliatar dig när jag skall beställa mig en ny bil. Kan du pruta 1100:- på en glugg för någralusentappar, vad kan du då inte göra på en bil för en massa $$$$$$

Tungan ute Tungan ute Tungan ute Tungan ute Tungan ute

MonisN
0

Ja, man vet aldrig! Bilar har man ju köpt några styckenFlört Jag köpte också bil den dagen då räntan var 500%, om det är nån som kommer ihåg den dagenFörvånad Hade nog förträngt den om jag inte köpt bilen..

ssofia
0

Just nu väntar vi alla på att mitt fullproppade minneskort ska ladda in bilderna klart!  Det riktigt kliar i mina redigerings-fingrar nu! Skrattande

storost
0

Oh, vad härligt, har vunnit en auktion till - en Nikon Nikkor AI 2,8/135 mm.Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#33 Stort grattis! Nu kräver vi lite bildbevisFlört

Geronim0
0

Jag behöver ett par 18V DeWalt batterier men priserna är ju rena rånet!Skrikandes

Någon som har tips på tex. utländska nätbutiker där man slipper ta lån för att köpa två batterier?

storost
0

Vad menar du med bildbevis? Sånt här?

Jula har nu också DeWalt!

Här finns sådana akku. Men frågan är vilken styrka har de du behöver ha?

min egen hemsida.

MonisN
0

#36 Skämtare där! Vill se bilder du tagit med tingesten när du får denFlört

storost
0

Jo vist, det får ni sen.

min egen hemsida.

Inkanyezi
0

Och Amazon bekräftade igår att prylen jag beställde är skickad. Nu är jag så klart nyfiken på när den ska dimpa ner i lådan, eller snarare avin, för jag får ju gå och hämta lite mer skrymmande post i matbutiken numera.

storost
0

#39 Vad kul när man vet att man får nånting snart.Glad

min egen hemsida.

Inkanyezi
0

Och om jag skulle vilja, så kan jag ju handla en chokladbit där. Skrattande

storost
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

min egen hemsida.

MonisN
0

#41 Ja, och du kan dessutom välja själv vilken du vill haTungan ute

storost
0

#35 Här finns också på ebay en akku.

min egen hemsida.

schnecke
0

jag är sjuk idag, usch fy och blä!Foten i munnen

storost
0

Krya på dig #45.

min egen hemsida.

Martin
0

Är otroligt shoppingsugen och vädret fint, som gjort för att fotografera. Eller först köpa kamera, och sedan ut och fotografera. Fast i och med att jag inte har något så blir det en dyr ingång, och med tanke på att jag snart flyttar så behövs det grejor där som också är billigt så systemaren får vänta. Fast blir kanske en ny liten kompakt som jag kan ha med mig lite överallt. Kanske. Vi får se. :o)

mvh Martin

MartinO
0

Det blev en dyr dag. Var på Biltema och inhandlade lite delar. Bland annat en kromad gangsterkeps till Vespan. En del flytande inhandlades också. Motortvätt, thinner, finaste tvåtaktsoljan till Vespan och en box rött till husse. Den där oljan håller exklusivt whiskeypris, men det är min Italienska lady med sina runda höfter värd.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DesK
0

Kan man få se nån bild på din italienska lady? Jag försöker övertala käre sambon att han ska sälja sin grussprättare och istället skaffa nån sån där Glad

/Désirée

MartinO
0

#49 Det blir nog tvätt och puts imorgon och tillåter vädret kanske det kan bli några bilder. Det finns redan en bild på min personliga sida.

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

YaY! I dag hämtade jag ut min nya telekonverter på lokala macken (Posten)

Undra nu bara hur länge jag får ha den i ett stycke? Obestämd

Inkanyezi
0

Köpte du inte en i reserv?

Jag väntar på min adapter, då kan jag också använda min gamla konverter, 2 ggr med inställningssnäcka så att man får närinställning på gluggen man sätter på. Jag minns att den var ganska bra, och på 4/3 används ju bara mitten, så det ska bli kul att prova igen. Jag tror att jag ska roa mig med att ta lite hoptryckta telebilder med min 600 mm. Men mest kommer den nog till användning med Sonnar 85 mm 2,8. Man kommer ner till en avbildningsskala av ungefär 1:2, och det lär räcka för många av de närbilder jag vill ta.

Geronim0
0

Nä jag köpte en och den gick i tusen (nåja två) bitar när jag halkade på en isfläck.
Försäkringen tog hand om den och reparationen av kameran och gluggen.

Assars
0

GeronimO, köpte du Soligor?

Jag har erhållit min choklad och en Kenko telekonverter N-AF 1.4X Teleplus Pro 300 DGX.

Har testat den med 70-200:an t.om. på full öppning mycket godkänd. Har ännu inte tagit några bilder som är något att lägga upp här, endast testat.
Chokladen var godGlad
//Assar

Inkanyezi
0

Och jag räknade så klart inte med några vulkanutbrott när jag skickade efter min lilla adapter. Jag antar att det kommer att ta längre tid att få den när det inte finns något flyg.

Geronim0
0

#54. Ja det blev Soligor igen. Chokladen har jag ätit upp och i morgon skall jag testa konvertern dels med mitt 300'a men även med macrot. Det sistnämnda skall bli riktigt spännande att prova.

DesK
0

#56 Se nu bara till att du inte halkar på fjolårslöv eller bananskal! Flört

/Désirée

Geronim0
0

#57. Tack för omtanken. Skall försöka tänka på det men med min otur snubblar jag väl på skosnörena eller trampar på kameraremmen…

DesK
0

#58 Skrattande Tjena kompis! Eller välkommen in i klubben! Flört

/Désirée

schnecke
0

I morgon kommer det att fotas mycket för min del iallafall! Det blir en fotodag med Veronica!! Skrattande

Geronim0
0

I morgon skall jag testa en spännande combo på D3'an. 
AF-S VR 105 f/2,8 + 1,4X telekonverter. Skall bli kul att se resultatet kring 1:1.

schnecke
0

#61 kommer vi få se någon bild då? Flört

Geronim0
0

Hoppas det, går allt enligt planerna blir det både vitsippa i motljus och hackspett på trädstam. Flört

MonisN
0

Och en och annan hägring kanskeFlört

Geronim0
0

HAaahhaha… Hägring it is! Tungan ute

schnecke
0

#63 det blir något att se fram emot också då! Ojj! Höll på att glömma att ladda batteriena till kameran i morgon! ojoj!

schnecke
0

Är väldigt glad just nu :D

Inkanyezi
0

Jag är väl också rätt glad. Jag har fått hem min nya leksak mycket fortare än jag trodde, trots askan från vulkanen. Nu har jag plötsligt ett tiotal objektiv som går att använda till min kamera.

När jag tittar genom sökaren märker jag dock att det är en markant skillnad i kontrast med Zeiss-objektiven när man jämför Tamron-gluggarna, så det kanske inte blir så kul att använda de senare. Skillnaden är större än jag föreställde mig, den syns redan i sökaren.

Inkanyezi
0

Och det är faktiskt ganska enkelt med manuell fokusering, så jag kommer säkert att vänja mig vid handgreppen för att få sökarlupp.

Den här bilden av kitobjektivet är tagen med Planar 50 mm. Den är krympt, så man kan ju inte se hur den ser ut i 10 megapixel, men jag tror att Contax-gluggarna inte är sämre än Lumix eget objektiv. Det är knallskarpt redan vid 1,4 men skärpedjupet är kort då. Här har jag bländat ner till 16, vilket ska mjuka upp den lite grann, men jag tycker ändå att den är rätt skarp. Ska väl hitta på någonting att ta med kort skärpedjup också.

Geronim0
0

Grattis Inkanyezi! Nu servi fram emot bilder, bilder och ännu mera bilder. Skrattande

ssofia
0

I morgon hoppas vi på att min reflexskärm trillar ner i brevlådan! Skrattande

på onsdag har vi naturkunskaps-tenta och på fredag svenska B nationellt prov. Fullt upp med andra ord! Tungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
0

Jag var ute sent på eftermiddagen och lekte lite med min nya leksak. Här är en bild tagen med Tamron 200 mm 3,5 och en Vivitar förlängare 2x, alltså 400 mm. Det är svårt att hålla en så lång glugg still; jag lyckades inte riktigt, och gluggen är lite skarpare än bilden blev. Avståndet till andra sidan är ungefär 1 km och vi ser ungefär 300 m av bron. Jag tänkte ta lite bilder för att så att säga packa ihop perspektivet, men det var lite väl kallt, så jag gav snart upp.

DesK
0

#71 Lycka till med proven! Hoppas att du blir nöjd med reflexskärmen Glad

/Désirée

ssofia
0

#74 tack! :D

Fick hem den på posten idag, 5i1 80cm! :)

Supernöjd hittils!

schnecke
0

Nu har denna tråd varit rätt så "död" så jag puttar den lite :)

Jag ska vara med i en fototävling! SkrattandeSkrattande

Geronim0
0

#76. Kul!
Vad är det för tävling?

schnecke
0

#77 Det är InkClub som håller i den, man kan vinna en Canon EOS 550D! Temat är vår!

storost
0

Jag har fått makro-gluggen idag.Glad

min egen hemsida.

MonisN
0

#79 Grattis till den! Och välkommen i klubben för sälar på landFlört

Geronim0
0

#79. Stort grattis till jord och gräsfläckar på knän och armbågar! Tyst

#80. Skrattande Skrattande Skrattande

storost
0

#80 Tackar!Glad

#81 För sånt behöver jag ingen makro Tyst

min egen hemsida.

gurin
0

Inkanyezi

Det ser ut som om du just nu upptäckt orsaken till varför priserna går upp på gamla objektiv. Att fokusera manuellt med sökarlupp, som du kallar det, gör vad jag förstår att gamla objektiv blir mycket eftertraktade. Har man dessutom köpt en Olympus får man bildstabilisering på alla de gamla objektiven också. Det är inte illa.

Jag var i Stockholm och vandrade lite i gamla stan och fotade folk med min Olympus E3 och mitt gamla OMZ 100 f2.8. Det var riktigt roligt.

mvh/gurin

Inkanyezi
0

Jo, men jag ser också att det är stor skillnad på objektiven från Zeiss; de är mycket skarpare, och de ger enhetlig färgåtergivning, samma som objektivet som följer med kameran. Makroteleförlängaren funkar med alla gluggarna, men de långa tamronobjektiven tål knappast att dubblas. Men alla Zeiss-objektiven är fortfarande rejält skarpa också med förlängaren. Jag antar att det är skillnaden mellan förstklassig optik och sån som är billig. Så objektiven som jag kommer att använda i första hand är Distagon 35 mm, Planar 50 mm och Sonnar 85 mm.

Distagon 35 med förlängare blir 70 mm och kan ta makro i skala 1:1. Bilden är tagen med den kombinationen. Jag vill gärna se de små blommorna i mitten, och kransen av ståndare runt blomställningen. Trettifemman med förlängare är skarpare än zoomen med makroinställning, och den ger renare färger. Det kan tyckas att den är tagen uppifrån, men det är den inte, utan kameran ligger på en bönpåse på marken och tar blomman nästan rakt framifrån.

gurin
0

Kvalitet lönar sig oftast.

Låter härligt med ett gammalt lager Zeisoptik. Jag är bara lite avis. Man kommer långt med 35, 50 och 85 mm. Ja den skenbara brännviddförlängningen gör ju att de vi behöver köpa nytt egentligen bara är vidvinkel.

Hittade en tråd som kan vara intressant för dig. Någon med en G1 som gett sig på lite mer udda linser.

mvh/gurin

Martin
0

Inga bilder i det här snicksnackinlägget, men dock ett meddelande om att våren är här på allvar. Utöver att alla träd, buskar och blommor har slagit ut så såg jag det säkraste vårtecknet av de alla idag när jag var ute och sprang. De gula dunbollarna!! (Gässlingarna till grågässen blev först i år). Foto kommer om allt vill sig väl under fredagen, förutsatt att jag hittar samma familj igen eller att fler också kläckt.

mvh Martin

MartinO
0

#86 Visst är de söta dedär gula dunbollarna. -Ända tills de vuxit till sig och producerar mer skit än de stoppar in mat. Skrikandes

Sajtvärd för Foto

DesK
0

#86 och #87 de är goda på tallriken Tungan ute

/Désirée

Inkanyezi
0

Jo, de är goda på tallriken, och om man finge jaga dem fritt skulle de kanske inte bli så talrika att de blir till ett problem. Jag provade en gång för länge sedan; olaglig jakt förstås, med en ringnyckel knuten i ett spinnakerfall som vapen. Det var ett imponerande vingbrus när bortemot ett hundratal gäss lyfte på en gång. Mycket fjädrar var det. Jag bodde i båten den sommaren, och det var ett välkommet tillskott till fiskdieten.

schnecke
0

Vilka är det som ska fotografera majbrasa iår då? Flört

ssofia
0

Jag fotograferade faktiskt majbrasan i år.. för ovanlighetens skull :)

Har inte pluggat in bilderna i datorn ännu.. är inne i en lat period..

Geronim0
0

Hej hopp.. Någon som känner för lite gött tjöt?

DesK
0

Japp här ägnar vi oss åt vår lilla köksrenovering och rensning av min kryddrabatt Skrattande Vad har ni andra för lördagsnöje?

/Désirée

Geronim0
0

Undertecknad har spikat dörrfoder och golvlister. Hade hellre gått ut och fotat men måste bli klar med hallen innan Lilltjejen tar studenten.

DesK
0

Då är vi båda snickarmålarmästare just nu då Flört

Oj oj oj studenten, min äldsta går ut 9:an nu Glad

/Désirée

Geronim0
0

Min näst äldsta flyttar hemifrån om 20 dagar!! Förvånad

EDIT: vet inte om det beror på att jag är gammal eller att jag fick barn tidigt???

DesK
0

He he du började nog tidigt Flört Jag började sent, därför är mina tjejer förhållandevis unga. Jag är ju en gammal kärring Obestämd

/Désirée

MonisN
0

Vad är sent och vad är tidigt…Obestämd Vet inte om jag ska kalla mig tjej, medelålders kvinna, dam eller kärring? Var går gränsen? Jag känner mig som 25 i sinnet om det spelar någon roll i sammanhanget?!

MartinO
0

Man är ju inte äldre än vad man gör sig. Det mest påtalande är att man blivit så intelligent genom åren, att de grå inte får plats innan för pannbenet längre, utan letat sig ut i hårrötterna. Flört

Sajtvärd för Foto

DesK
0

Mona om man får sitt första barn i 35-årsåldern, så kan det nog betecknas som att det är sent. Tidigt är väl när man får sitt första barn i övre tonåren eller tidiga 20-årsåldern.

I sinnet är jag nog ungefär 30 år tror jag Flört Valet av ordet kärring ovan var lite menat som ett skämt Glad Man kan ju också skriva käring Flört

Martin Skrattande

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag har inte märkt någon större skillnad i min självbild sedan jag var omkring sexton år. Kanske har jag blivit lite mer säker på mig själv, men det är allt. Själen blir nog aldrig gammal, även om kroppen kan visa vissa tecken. Det blir ju mer påtagligt om en eller annan funktion säger upp sig, men lycklgtvis är jag inte där än. Men visst har det blivit glesare på toppen.

Jag hade en arbetskamrat som kammade över hår från sidan, han hade jättelångt hår på ena sidan. Han färgade det också för att det inte skulle synas att det hade grånat. Han gick i pension i förtid, och det var kanske klokt, för han fick bara något år i relativ ffrihet från krav. Själv klipper jag mig väldigt kort när jag väl får ändan ur vagnen och gör det. Märkligt nog ser det mindre flintis ut med snagg. Eftersom jag inte ser det själv så stör det mig inte, det är väl därför det kan gå ganska lång tid innan jag tar fram hårklipparen. Inte förrän min fru har klagat några gånger brukar det bli av.

MonisN
0

#100 Då fick jag barn tidigt, vid 34! Fördelen för mig vara att jag hann göra en massa skojiga saker innan man blev bunden. Kärring? Jo, jag fattade allt galoppenFlört 

Håret har väl börjat bli grått men, det finns som tur är medel mot det. Rynkorna ska jag åtgärda med en klädnypa i nacken. Jag är väl fåfäng i liten bemärkelse och skulle aldrig ta till kniven. Titta på Silvia så onaturlig hon ser ut! Att inte kunna skratt utan att det stramar i fejset, hur kul är det?

#101 Snagg är snyggt! Män som kammar över en lång hårsträng till andra sidan och dessutom färgar det ser väldigt dumt ut, tycker iaf jag. Det framhöver ännu mer den flint som finns under hårsträngen.

Geronim0
0

Flint är manligt. Med åren samlar vi på oss så mycket värdelöst vetande att huvudet växer upp genom hårfästet. Obestämd

MonisN
0

#103 Skrattande

MartinO
0

#103 Jämför med en gräsmatta. Ingen aktivitet i jorden - ja, då vissnar det. Tyst

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

#105. Snackar du för dig själv nu eller? Förvånad

Inkanyezi
0

Aha, så då kanske det är maskarna som fattas?

MonisN
0

Eftersom män oftare har flint än kvinnor, betyder det väl att det finns mer aktivitet i jorden hos oss kvinnor, om man ska gå på Martins resonemang. Jag köper det resonemanget. Kloka ord, MartinSkrattande

Geronim0
0

Nu var du riktigt snabb Mona… Riktigt snabb! Flört

MonisN
0

Tja, såna gratischanser kan man ju bara inte missaFlört

schnecke
0

Oj, nu fick jag nog världens bästa fotoinsparation! (stavas??) Skrattande Hoppas syrran ställer upp!

Assars
0

Inkanyezi

Jag önskar dig lycka till med godsakerna du köpt!

Mvh
Assar

MonisN
0

#111 Stavas fotoinspirationSkrattandeFlört

schnecke
0

#113 tack för rättstavningenFlört

HellviHumle
0

#80 Alltså är det inte bara jag som kryper omkring som en barnunge, på marken. Ibland undrar man vad folk tänker när man ligger där och ska plåta några blommor. Häromsistens var det längs med vägen Visby-Fårösund där jag hittat ett gäng nipsippor.

HH

nadnadiine
0

Skulle vilja ta ett allvarligt snack med människan som uppfann disk…

MonisN
0

Hihi! Nä du är inte ensam! Jag tänkte kanske inte mest på mig själv utan en viss annan medarbetareOskyldig

Fralice
0

Är snacksugen,någon inne?Flört

HellviHumle
0

#118 Hur har det gått med skivorna? Har du försökt att få dem?

HH

Fralice
0

HH,vi ringde dit,den är från media market och de sålde/medföljde inga sånna längre eftersom de antog att alla hade dator att ladda ner ifrån!

HellviHumle
0

#120 De ska inte anta någonting. Det är ju inte de som gör paketen utan Canon. Jag skulle nog ringa Canon-importören och fråga om man verkligen ska få ett så'nt bemötande av deras återförsäljare.

Är inte säker på att alla programmen finns att ladda ner heller.

HH

Fralice
0

Kan testa googla Canon ifall de finns någon mejl!

HellviHumle
0

#122 Jag tycker du ska ringa. Större chans till svar direkt.

Här kan du läsa lite om manualer och mjukvara. Det står bl a att vissa onlineåterförsäljare inte lämnar med manualer och skivor på rätt språk. Det tolkar jag som att det ändå ska finnas med men ev på fel språk. Kanske kan du maila dem där också.    http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/User_manuals.aspx

HH

HellviHumle
0

Känner du ingen annan som har köpt likadan kamera? I så fall kanske du kan låna skivorna eller kopiera dem. Det kan  knappast ses som ett brott, tycker jag. Jag har tyvärr ingen brännare, annars hade jag gärna fixat det.

HH

Fralice
0

Nej tyvärr inte!

Testar mail först,eftersom de är sent.

https://www.canon.se/Support/Consumer_Products/contact_support/Index.aspx alltså?

HellviHumle
0

#125 Ja, testa där. Ska bli intressant att se om de ger dig skivorna. Jag tycker nog att de borde göra det.

Har du manual?

HH

HUMANALiEN
0

Närbildlinsset, 2 extra batteri och en Reverseringsring påväg och antaligen här imorrn!

Dessutom så är jag hungrig Skrattande

MonisN
0

#125 Titta här, där finns telefonnummer till Canons servicecenter.

HellviHumle
0

#127 Spännande!

HH

Fralice
0

Har nu mejlat,svar inom 2-3 arbetsdagar!

HellviHumle
0

#130 Du får inte glömma bort att rapportera hit.Glad

HH

Fralice
0

Oh nej! ;)

Dock är saken den att jag inte har brytt mig om dessa skivor menmen..När man betalat 9000!

HellviHumle
0

#132 Ska bli spännande att se vad de svarar.
Det är klart att du ska ha dina program ändå. Jag tycker att EOS Utility och Digital Photo Professional funkar rätt bra för att ladda över bilderna och att hantera dem. Lite sega kanske.

HH

Fralice
0

De svarade:

Hej Alice,

Det skall vara med CD skivor till kameran, kontakta din återförsäljare och påtala detta.

HellviHumle
0

#134 På dem igen! Nu har du ju lite mer på fötterna.Begär att få prata med någon lite högre upp och ta namnet på den du pratar med. Det är bättre om man ska gå vidare. Kör hårt med dem!

HH

MonisN
0

#134 Hoppas du inte ger dig nu. Det här var riktigt dåligt av affären att försöka lura dig. Jag hade lämnat tillbaka kameran och köpt den någon annanstans, sån är jag… Jag blir vansinnig på den nonchalanta och bedrägliga stilen. Det enda försäljarna vill på de stora kedjorna är att själva tjäna pengar. Deras lön är baserad på hur mycket de säljer.

HellviHumle
0

Det rä helt klart en undanflykt att säga att det finns att ladda ner på nätet. För det första så tror jag inte att allt finns och för det andra så måste man ju veta vilka program man i så fall ska leta efter. Begär en lista om de nu inte tänker ge dig skivor.

HH

ssofia
0

Nä, nu ska vi laga lite lunch (brunch?) till frukost..

Pasta cabonara tror jag det får bli! :)

MonisN
0

#138 Vad gottTungan ute Vill du ha sällskap, annars får jag göra den grekiska salladen jag hade tänktFlört

[Woozy]
0

Ska snart dra å fiska lite några mil utanför Västerås.

Givetvis åker kameran med. Kan slänga upp nån bild sen om det finns nån som vill se…

Woozy

MonisN
0

Klar vi vill se "när storfiskar'n talar om hur stora fiskar han får.."Flört

[Woozy]
0

he he

-tyvärr så råka jag glömma ändra tebax vitbalansen, men jag gjorde det jag kunde med PS.

Woozy

schnecke
0

Idag blir man hela 14 år. hihi! :)

nadnadiine
0

Har slut på garn till min mössa D:

#143 Grattis 8)

schnecke
0

#144 Tackar :)

MonisN
0

#142 Vackert fiskeställe du har. men var är fisken???Förvånad

[Woozy]
0

Den ligger i frysen  *vissel vissel*  Flört

Woozy

MonisN
0

#147 SäkertFlört

MonisN
0

I dag fick jag mitt efterlängtade 24-70/2,8L USM! Vad tror ni? Är jag glad??SkrattandeSkrattande

schnecke
0

#149 jag tror att du inte är glad, jag tror du är jätte glad!Flört

Själv är man också jätte glad ! Skrattande

MonisN
0

#150 Du har rätt, jag är jättejätte gladSkrattande

Varför är du extra glad?

schnecke
0

#151 Haha, japp!
Jag fick reda på idag att denna månad eller nästa månad blir det ett nytt inköp, en kamera! Flört Jag kommer såklart betala själv!

MonisN
0

!52 Då förstår jag att du är glad som en lärkaSkrattande Visst är det roligt med prylar man blir glad avFlört

schnecke
0

#153 Ja huvva ligen att man blir glad! Speciellt sånna saker man verkligen vill ha! ;)

MonisN
0

#154 …och som det absolut inte går att leva utan….Oskyldig

nadnadiine
0

Kom just hem från en tre timmars promenad, sjukt härligt 8)

schnecke
0

#155 Jaa, helt klart Glad

Inkanyezi
0

Och det retar mig att jag är tvungen att vara inne när det är så fint väder. Jag hade en fästing för ett tag sen, och nu tar jag antibiotika mot borrelia, och det gör mig överkänslig för solljus. Jag kan inte gå ut när solen skiner. Rynkar på näsan

DesK
0

#158 God bättring! Trist att behöva vara inne när den svenska sommaren är som bäst.

/Désirée

ssofia
0

Just nu sitter jag och pillar på nya kameran jag var och hämtade igår.. helt underbar än så länge måste jag säga!

Nä, dags för lite fotograferande utomhus, chacha!

[Woozy]
0

Vad är det för kamera du köpte då?

*nyfiken*

MonisN
0

#158 Du kanske skulle flytta till Götet, här har regnat och är mulet… om det nu är någon tröst?

gurin
0

Almedalsveckan började i dag. Gick en sväng. Det blev 815 raw-filer med E3 och OMZ 100 2.8. Har dock inte orkat titta på dem än, men det lär bli många raderingar.

Försökte i alla fall fota både statsministern och Shyman.

mvh/gurin

nadnadiine
0

Fattar inte hur folk orkar vara ute nu :O Har vart över 25 grader hela dagen ju, outhärdligt. Jag har bara orkat ta mig ut och fotat en gång på hela lovet!

Inkanyezi
0

Jag har ju varit i Santiago de Cuba några gånger, och sådan hetta har jag inte upplevt här i norden. Det var väl en sommar som vi hade temperaturer kring 27 grader och mer stadigt i någon vecka; det var för omkring femton år sedan.

På Kuba brukar temperaturen vanligen pendla mellan 28 och 33 grader och sjunka till omkring 25 inne på natten innan den stiger igen. Jag skulle gärna vara ute nu, om det inte vore för att det bränner som eld att få en solstråle på sig när man käkar sån här medicin, och jag kan inte gärna klä på mig som vissa ökenfolk. Jag har gått och handlat, och det var plågsamt.

Det är fyra dagar kvar på penicillinkuren, och jag längtar till att det ska vara över. Självklart tar jag den enligt ordinationen, alternativet är verkligen inte kul. När jag upptäckte att jag hade borrelia hade jag redan fått symptom på att den påverkade nervsystemet, med synrubbningar, oförklarlig smärta och en känsla av att vara packad fast jag inte har druckit en droppe sprit. Det är i alla fall över nu. Men så fort jag går ut en liten stund blir jag röd som en pion.

MartinO
0

Lider med dig Inkanyezi. För egen del blev det en minisemester på tre dagar. Tog Vespan och stack upp till Ivö och husvagnen.

Sajtvärd för Foto

DesK
0

#166 Jag noterar raskt att grillen står redo! Vad bjuder du på i afton? Skrattande

/Désirée

MonisN
0

#166 Ingen dålig vespa som kan dra en husvagnFlört

Såg förresten en moppesamlare på tv som hade 1500 st. Det du Martin!

MartinO
0

#167 Det bidde baconlindad korv med purée de pommes de terre cordon bleu. (Blå bands pulvermos) Rynkar på näsan

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

#169 Det lät fint iafFlört

ssofia
0

#161 det blev en olympus e620 + batterigrepp =)

Kunde inte varit mer nöjd!

[Woozy]
0

Där ser man… Tungan ute

DesK
0

#169 He he ja men med trevligt sällskap och något gott i glaset kan också en sådan måltid bli fest Tungan ute

/Désirée

Assars
0

Hej alla fotovänner!

Över 25°C ute så lämnar jag inte bostaden, annat än om jag måste, t.ex. handla. - Åh det kommer att bli så fint väder, kanske kryper kvicksilvret över 30°C. - Finns det någon som tycker det är skönt med 30°C i bostaden? Det här med solklar himmel är inte något för mig vad gäller fotografering. En mulen dag, toppen för att plåta blommor mm. Det enda som kan vara skönt med hög temperatur är om jag ligger vid havet och kan ta mig ett dopp då och då, vilket jag i längden tycker blir förfärligt trist! Bra temp. ute för mig 20 - högst 25°C, och växlande molnighet!

Mvh
Assar

Inkanyezi
0

Idag var det mulet, och jag kunde vara ute hela dagen. Det brände lite i skinnet ändå, men jag står bara inte ut med att vara tvungen att vara inne.

[Woozy]
0

Vi hade nästan 31 grader i skuggan för några dagar sen i V-ås. Inne i lägenheten har jag 27-28 grader trots takfläkt på max varv.. *pust*.

Just nu har jag 27 grader i datarummet trots takfläkten på max (har takfläkt i alla rum förutom köket då) en golvfläkt på max och ett fönster med en glipa på ca 3-4 cm.. Obestämd

Nyss tagit en dusch, men svettas lik förbaskat nu igen..

Perfekt temperatur för mig är 15 grader i skuggan ungefär.

Martin
0

Har också 27-28 grader inne och det är på tog för varmt, börjar svalna lite nu när klockan närmar sig 22 och solen gått ner bakom grannhuset. Men jag klagar inte, älskar värmen och solen. Kanske inte optimalt fotoväder, men ändå skönt. Och solen har dessutom vackra morgnar och kvällar med sig, även om jag inte kommit ut och fotograferat än då. Men det kommer. Några veckor kvar till semestern. Och då hoppas jag på riktigt fint väder. :o)

mvh Martin

[Woozy]
0

Riktigt fin väder är…. 35 grader? Cool

Inkanyezi
0

Idag var det soligt igen och jag höll mig inne, men klockan åtta när balkongen inte längre har sol, tog jag mig en kopp te där ute. Trots mulet igår så svider det lite i skinnet som har varit bart. Men nu är det inte långt kvar på kuren.

Martin
0

Kuren? Varit sjuk? Krya på dig i sådana fall, inget kul med massa värme om man inte är kry!

Själv har jag några nätter framför mig på jobb och svårt att sova på dagarna när det är så varmt. Men det får gå. 7 pass kvar, sedan semester. GÖTT! :o)

mvh Martin

Inkanyezi
0

Jo, det var ganska otrevliga symptom på borrelia, så jag föredrar obehaget med lite lös mage och solbränt skinn som jag får av penicillinet framför att synen sviktar och att jag får ont lite här och var. Prognosen på obehandlad borrelia är rätt obehaglig. Och det är jobbigt att inte kunna gå ut förrän solen går ner.

Martin
0

Usch, Borrelia är inget kul. Tur du upptäckte det i tid och att bot finns. Välkommen ut i solen efter kuren!

mvh Martin

ssofia
0

Uschhh! Idag är det varmt.. varmt.. varmt!

Visst, man ska inte klaga nu när sommaren äntligen är här.. men tre veckor med i genomsnitt 25 grader varje dag.. utan regn en enda gång.. det börjar kännas nu.. Foten i munnen

Särskillt som det idag ska hållas kalas för min mamma.. i hettan.. phu! Jag kommer behöva dricka minst 15 liter vatten idag..!

Nä, nu ska jag nog gå sätta mig ute under äppelträdet, doppa fötterna (och händerna) i en hink med kallt vatten för och svalka mig.. vi ses! Skrattande

Inkanyezi
0

Och jag har tagit en cykeltur på stan i det fina vädret. Rätt varmt är det, men det blåser, och jag är inte så där överkänslig längre. Det verkar gå bort ganska fort; jag tog sista tabletterna igår.

Och jag passar på att käka jordgubbar medan de finns. Jag är kanske lite periodare på LCHF; på sommaren kan jag inte låta bli att äta en del bär.

Martin
0

Någon, jag tror Martin eller Inkan, har tidigare postat länk till ett litet program som gjorde att man kunde ta fram Exif genom att högerklicka på en bild. Jag har glömt vad programmet heter och jag hittar inte rätt trots att jag sökt lite här. Någon som kan tipsa om i vilken tråd det var eller vad det heter så jag kan söka rätt på det?

Tack på förhand, nu bär det iväg till jobbet så att jag kan se bronsmatchen där innan jag börjar jobba. Lite trist att man prickat in nattpassen till de här varma dagarna, de hade ju gjort sig bra att ligga och bada/sova/slappa i en pool :o)

mvh Martin

Inkanyezi
0

Det kan vara pluggen Exif Viewer till Firefox. Man hittar den genom att söka tillägg till FF.

DesK
0

Det finns en sådan plug-in till chrome också Glad

/Désirée

Geronim0
0
Assars
0

Här för ChromeFlört

Mvh
Assar

MartinO
0

#185 Det är förmodligen PhotoME du tänker på. Det är det mest avancerade metadataprogrammet jag sett

PHOTOME

Sajtvärd för Foto

Assars
0

Det fungerar inte i Chrome!

Mvh
Assar

Martin
0

Tack Martin, det var det programmet jag sökte.

mvh Martin

DesK
0

Jag använder gärna Chrome, men har ett problem, den kraschar när jag försöker lägga upp en bild. Är det någon annan som har samma problem? Vet någon en lösning på problemet? (Jag löser det just nu genom att använda Firefox när jag ska ladda uppbilder) 
Photome funkar tyvärr inte under Linux vad jag fattar.

/Désirée

MartinO
0

#193 PhotoME går under Wine. Har dock lite problem med teckensnitten.

Sajtvärd för Foto

DesK
0

Ah tack det ska jag testa Glad Jag har byggt mig en ny dator, så nu kör jag 64 bitars och det är en del nya saker att fixa till. Nu vill jag ju mest vara ute i det härliga vädret, så mina stunder vid datorn är just nu rätt korta Flört

/Désirée

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.