Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2701 ggr
Cherione
0

Vilka objektiv är mest nödvändiga?

Tjolahopp!

Lite nyfiken på vad du tycker är de mest nödvändiga/prisvärda objektiven.

Själv har jag bara orginalet än till min Nikon D90, plomboken har haft andra nödvändiga utgifter.
Men kommer införskaffa ett maccro och ett tele objektiv så fort pengar är ihopp sparade.

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Tangotime
0

Jag älskar mitt 55-200 objektiv. Använder nästan uteslutande det. Hade gärna haft ett macro objektiv också med över 4000:- för ett objektiv känns mycket när jag faktiskt kan vända på mina objektiv och fota "macro" ändå.

Ett riktigt bra teleobjektiv skulle jag också vilja ha, men 55-200 är prisvärt och mycket användbart!

Martin
0

När jag skaffar systemkamera så blir det nog ett 15-85 som kit.

För den fotografering jag sysslar med så kommer ett telezoom (troligen 70-300) köpas i samma veva, och på sikt är ett fast tele på 300 mm och eventuellt en konverter också saker jag vill ha i kameraväskan.

Ett vidvinkel 10-20 kommer nog också att hamna där rätt så snabbt, och bara för att att Tamrons 90/2.8 är så pass billigt i förhållande till sin förträffliga kvalitet kommer det nog också hamna där så småningom.

mvh Martin

Tangotime
0

#2 Vet du om Tamron passar Nikon? Vad är det för 70-300 du ska köpa? Vad kostar det? Dom jag tittat på är jätte dyra.

Delphi
0

Efter inköp av AF-S DX Nikkor 18-200mm har alla andra objektiv bara blivit liggande som dammsamlare. AF-S DX Nikkor 18-200mm räcker mer än väl till för min ganska mediokra talang som fotograf. Har dock provat ett AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G som känns lite overkill för mig med en vikt på 1,5 kg samt en prislapp på 20000 kr.

Martin
0

Tamronobjektivet finns även med Nikonfattning (länk till objektivet på Cyberphoto).

Angående 70-300 kommer jag att köpa en Canonkamera varpå det blir ett till den, Canons EF 70-300/4-5.6 IS USM (länk till det).

mvh Martin

mimmibackman
0

Mitt mest nödvändiga är ett 50mm's Macro, helt underbar glugg! som man ser i albumet så kan man fota det mesta. Den blir ju bara ännu mer underbar den dagen man uppdaterar till FF! :)

Men om jag var du skulle jag satsa på ett fast objektiv, någon av Nikons eller kanske Sigma. 24/28/30/35/50mm är några som jag skulle sikta på :)

Här kan du välja och vraka

Tangotime
0

#6 Jösses vilka bilder! Riktigt fina! Vad är 50mm´s macro om det inte är ett fast objektiv? Jag är helt grön på det här och vet inte alls vad som finns.

mimmibackman
0

#7 Tack så mkt!
Det är ett objektiv med fast brännvid så du kan inte zooma och ett 50mm är just ett sånt (kallas macro för Sony ha fler 50mm objektiv, men det som jag har en mindre närgräns än de andra, så jag kan komma väldigt nära t ex insekter).
Zoomobjektiv såsom din kitglugg har den en liten försämrad kvalite i jämförelse med en fast glugg, just för att det är ett zoom. Det är inte förens du börjar betala lite mer än vanligt som zoomobjektiv börjar komma upp i samma kvalite som fasta.

Gips
0

Till hundar tycker jag 85mm brännvidd innomhus.

180mm utomhus till hundar.

Dessutom är fisheye 10,5mm nice till hundfoto

Samtliga brännvidder avser dx format på Nikon dvs med förlängning 1,5x som inte är inräknat.

Jag föredrar fasta objektiv utan zoom.

Rosino
0

# 6 wow…  visst är det säkert bra objektiv och utrustning, men det krävs nog blick för att få till sådana bilder! Jättesnyggt!!!

Geronim0
0

Jag skulle aldrig klara mig utan:

24-70 f/2,8
105 f/2,8 macro
300 f/2,8

Någon av dessa gluggar sitter konstant på kameran.

mimmibackman
0

#10 Tack så mkt! :)