Kamera hjälp... :O
Min kameras blixt har slutat fungera så jag undrar vad som kan ha hänt? och om man kan byta det på något sätt? :/
Behöver verkligen hjälp, då jag snart ska till grekland och vill så gärna att det ska fungera där :(
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Det kan ju vara att den helt enkelt är avstängd, men det finns ingenting man kan göra för att fixa själv om det är fel på den. Nu skriver du inte vad det är för kamera, men det enklaste är ju, om allt annat funkar, att helt enkelt strunta i att ta med blixt. Det är ganska ljust, åtminstone på dagen, och på kvällen eller inomhus kan man faktiskt ta med lång tid om kameran kan det, och man kan justera vitbalansen efter belysningen om det finns såna inställningar.
Jag använder nästan aldrig blixt, och det går oftast bra att få bilder ändå.
#1, det är en Nikon D40, jag hade jätteljust på mitt rum igår när jag försökte ta några bilder, men bilderna blev helt svarta :S
-' Malin Hultman

Med en D40 kan du alltid ta bilder utan blixt. Det handlar mest om att lära sig hur.
Jag gissar att det var någon inställning som var fel snarare än att blixten inte funkar, men det är ju möjligt att den har sagt upp sig. Om du inte har garanti kvar på kameran så är det oftast ganska dyrt att reparera, och det kan vara mer idé i att skaffa en bra extern blixt i stället.
Men gå igenom bruksanvisningen och kolla att blixten verkligen var på. Det finns troligen en indikering om den är avstängd, och den måste också vara helt laddad för att bilden inte ska bli mörk. Jag tror att blixtindikatorn i sökaren visar om den inte har hunnit laddas.
Men, bilden borde inte bli svart väl? Hmm, eller kanske om kameran tror att blixten fungerar och försöker använda den så blir det väl kanske svart…
Testa att säga åt kameran att inte använda blixt, vet inte riktigt hur man gör det på Nikon? Kanske finns ett P läge? Ska kunna gå att ta foto'n inomhus utan blixt men det kan bli lite oskarpt och brusigt
Om du inte får igång blixten så gå in med den till affären så att dom får titta på den. När du skall till Grekland där det är ljust och med stora kontraster mellan solbelyst och skugga så är blixten mycket bra att ha. Som upplättningsblixt så fungerar den inbyggda riktigt bra.
Köpte en D5000 nu, och samtidigt frågade jag om det var något fel och då sa dom att blixten ej går att stänga av på D40:n och att den ej bara kan lägga av på det sättet. :S
-' Malin Hultman

Jovisst kan man stänga av blixten på D40, det går på alla systemkameror.
Däremot går det inte att göra i läget AUTO på de flesta, även om man kan hindra den från att gå genom att helt enkelt hålla ner den.
Och visst kan en elektronisk grej sluta funka, sånt har hänt förr.