Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 1733 ggr
DesK
0

Chokladtårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min yngsta dotter gjorde chokladtårta härom dagen Glad

Allt ljus kommer från höger i mitt kök, så det blir rätt mycket skuggor till vänster i bilden. Finns det något sätt att minska ner på skuggorna? Eller är det bara att redigera bort dem?

/Désirée

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på hela tårtan

/Désirée

Inkanyezi
0

Jovisst finns det sätt att lätta skuggorna. Det enklaste är en reflektor, eftersom man då har samma ljuskälla och kan ställa in Vitbalans efter den.

Om man har en vit reflektor, till exempel en pappskiva, kan man prova att sätta den i olika läge i förhållande till motivet. Ofta blir resultatet bäst när den står från samma håll som kameran, så att den kastar reflexljuset framifrån. Man kan också använda en spegel för att kasta ett konturljus bakifrån mot motivet.

Man bör ställa vitbalansen efter ljuset som råder för tillfället. Naturligt fönsterljus är ofta färgat. Om det är mycket himmel och solen inte lyser in, så blir det i regel blått, men exempelvis en gräsmatta kan om den är solbelyst ge en grönfärgning via refflexen mot taket. Därför är det alltid bäst att mäta Vitbalans när man ska ta med fönsterljus.

Exponeringen ska kanske vara lite mer än på den här bilden; enklast för att få rätt exponering är att använda CHDK och Zebra Mode. Man drar då upp exponeringen så mycket att man får högdagervarning bara på tallrikskanten men ingen annanstans, och så sparar man bilden RAW och använder kurvverktyget i RAW-programmet för att få rätt kontrast om bilden blir mörk.

Om G11 har högdagervarning går det att göra utan CHDK. Man provar sig fram med kompensering eller manuell inställning, tills man har högdagervarning bara i reflexen i tallrikskanten.

Geronim0
0

Mums… Skicka en bit på PM till mig tack! Flört

DesK
0

#2 tack då ska jag testa att göra som du beskriver Glad

#3 Tyvärr är den redan slut

/Désirée