Stänga av autoblixten i D90
Nu är jag ny kameraägare till en Nikon D90 och har varit ute och testat lite. När jag fotograferar så poppar den inbyggda blixten upp lite då och då. På min gamla kamera gick det att stänga av den här funktionen. Trots att jag plöjer manualen och sökt på nätet kan jag inte riktigt förstå om det går att göra på min nya kamera.
Någon som kan svara på det?

Det står faktiskt i bruksanvisningen.
Det finns ett antal programlägen där blixten är automatisk, och i alla andra lägen (PASM) måste man trycka på knappen för att få upp den.
Det går också att välja att stänga av den i "Flash Mode".
Ok - då begriper jag förmodligen inte vad det står. Går det då inte att stänga av den i alla lägen? Jag vill helst inte att den ska hoppa fram med automatik någon gång alls.

Det går att stänga av den, men möjligen inte i läget Auto.
Det enklaste är väl att välja ett läge där den inte hoppar upp.
Man trycker in knappen med blixtsymbol framtill på kameran till vänster om prismahuset, och så snurrar man med det bakre hjulet tills man kommer till symbolen överstruken blixt.
Hm - nu hittade jag en sida där jag fattar det som att den inbyggda blixten poppar upp automatiskt på alla förinställda lägen. Det var ju en liten besvikelse. Där var min Sony bättre. Jag fick välja själv.
Inte konstigt att jag inte hittade hur man stänger av den om den inte går att stänga av.

Den går att stänga av, om den där symbolen med överstruken blixt finns när man snurrar på hjulet med blixtknappen intryckt.