Foto iFokus

Foto

Etikett: arkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 2664 ggr
MichaelE
0

Vad tänkte Vägverket på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag arbetar som yrkeschaufför och var bara tvungen att plåta denna skylt när jag susade förbi.

Skylten finns i Klabböle utanför Umeå.

Inkanyezi
0

Ja det ser märkligt ut, och det är väl inte tänkt att dom skyltarna ska sitta på samma stolpe, även om det är korrekt enligt VTK. Man får alltså inte köra fortare än 50 och den rekommenderade hastigheten är högst 30. Oftast när det sitter en sån anvisningsskylt sitter den på en egen stolpe, men här är det tydligen en annan hastighetsgräns innan man kommer till den här sträckan, så att högsta tillåtna hastighet är sänkt till 50.

Kanske dom ville spara lite; det kostar ju att sätta upp en stolpe.

MichaelE
0

Det roliga är att det är två stoplar på vardera sida om grusvägen (!) som ser precis likadana ut.

Martin
0

När det är skyltat hastighet på båda sidor vägen innebär det att hastigheten (den gällande, inte den rekommenderade) ändras. Nu vet jag inte om det är så här också, men det skulle jag med stor sannolikhet tro (att det alltså är antingen 30 eller 70 innan skylten).

mvh Martin

MichaelE
0

Denna skylt sitter direkt efter en korsning, en avfart från en större väg som är sjuttio.

Martin
0

Då har vi förklaringen där, ny hastighet och därmed skyltat på båda sidor vägen.

mvh Martin

Tangotime
0

Jag har tidigare reagerat på den där skylten. "Max 30" borde ju betyda att man får köra i MAX 30km/h men det är bara en rekomendation. Varför sätter man inte upp en vanlig 30 skylt i stället och skippar dom där rekomendations skyltarna?

MichaelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där dem röda prickarna är sitter skyltarna. Den större vägen utanför är det 70. (karta taget från Google Maps)

Inkanyezi
0