Upp och Hoppa
Var på Gbg horseshow igår i Scandinavium med kameran i högst hugg. Ljuset var bättre än väntat, men tros det behövde jag ganska högt ISO för att kunna arbeta med relativt korta slutartider för att frysa hästarna. Bifogar en bild på Christian Ahlmann och han häst Sinclaire från gårdagen, och skulle gärna vilja höra lite kritik, främst om beskärningen. Vill få med så man såg hindrets höjd men ändå beskära den ganska tajt runt hästen som var tänkt som huvudmotiv etfersomn bakgrunden är ganska rörig, men ändå lite "flashig" med länsförsäkringarsponsor skylten, atg-hindet, fullsatt publik osv.
Emelie
Jag tycker det är en väldigt bra beskärning som visar det viktigaste - höjden på hindret, koncentrationen på ryttaren och hoppet från hästens sida. Bakgrunden är ju mycket svår att göra någonting åt på ett sådant ställe, så jag tycker det är en mycket bra bild!
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vad har du för kamera? Jag försökte fota förra året och det gick inte det minsta bra, tror inte att jag fick ett enda bra kort.
#2 Hon har en Nikon D40.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag såg det på hennes sida sen :)
Beskärningen tycker jag ser bra ut i sig men med all info i bilden så försvinner tyvärr hästen och hopparen. Skulle man vara lite fräck kunde man ju klona bort företagsloggorna och kanske lägga på lite oskärpa på bakgrunden för att få fram häst och ryttare.
Å andra sidan så skulle du kanske haft med mer av hindret och marken. När bilden är uppdelad 50/50 så blir den nästan för balanserad. Mer av marken kunde kanske ge en lugnare bas så ser kanske inte överdelen så rörig ut. Eller så blir det kanske värre?
Hälsningar Mattias
#1 Tack så mkt :)
#4 Testade att klona bort företagsloggorbna men det såg väldigt mysko ut med tomma sponsringskyltar etc. Gjorde några försök tilloskärpa i bakgrunden men det blev totalt misslyckat, det är inte min grej riktigt. Men beskar den annorlunda så mer av hindret och marken kom med. Har har själv ingen riktig åsikt om resultatet, hoppas någon annan har.
Jag tycker andra bilden är bättre. Det är alltid problem med bakgrunder och det enda tips jag kan komma med är att komma närmare med mindre bländartal så att bakgrunden blir oskarp.
Eddie

Tycker att den beskurna bilden är bättre, färgerna på hindret tilsammans med LF loggan blir för mycket. Ögat dras mot de enkla formerna i loggan. På den beskurna bilden dominerar inte reklamen lika tydligt som på den hela bilden. Tycker att det går bra att ta bort reklamen för ATG och på sidorna det blir lite mindre som stör. Fortfarande dras dock blicken mot hindret men det är ju inte helt fel för det ser verkligen högt ut.
Hälsningar Mattias
Jag tycker det är en urfin bild! Det är bra ljus för att vara tagen i ett ridhus. Och så var hästen väldigt fin :D