Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 432 ggr
iken
0

Kvalitetsförlust vid spara ny bild

Sjunker kvaliteten på bilderna om man efterbehandlar dem och sparar om dem från jpg till jpg? Jag gjorde en stor 30x45 cm utskrift och var missnöjd med resultatet, för mycket brus i skuggor och även i himlen på ISO 80.

Jag spekulerar i om det kan ha berott på att jag hade skärpan på +2 eller att jag beskärde den till 2:3 format, eller en kombination av dessa. Efter beskärning sparade jag den som en ny fil med bästa jpg kvalitet och bilden blev 6,7mb stor.

Sjunker kvaliteten på bilderna för varje gång man sparar om dem, även om man sparar dem på högsta kvalitet?

Celia
0

Om du har en jpg som du ska behandla, så spara i annat format innan du gör någon ändring - gör ändringarna och spara sen kopia som jpg igen. Då förlorar du inte någon bildinformation.

Jpg förlorar information varje gång en ändring sker

[mingdie]
0

Det är till och med så att om du tittar på bilden med Windows Picture viewer och roterar bilden så försämras den varje gång du roterar den.

Eddie

iken
0

"spara i annat format innan du gör någon ändring - gör ändringarna och spara sen kopia som jpg igen."

Tack för tipset!

Kom på en sak till, bilden på ISO 80 i starkt dagsljus som uppvisade brus var tagen på -2/3 EV. Jag funderar om detta kan varit orsaken till en del av bruset.

Celia
0

#3 - dessvärre är jag inte kunnig på fotografering, har bara jobbat med bildbehandling. Men om du har brus i originalbilden, så kan det givetvis ändras till det sämre efter ändring och spar av den som jpg-bild. Högre ISO-tal ger en större kornighet i bilder, kanske även brus (?). Men 80 är ju inte högt…