Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1749 ggr
kawaiichou
0

Fota fyrar

Någon som vet om det finns en fyr i närheten av Göteborg?

Skulle gärna vilja fota en men jag har faktiskt ingen aning om vart den närmsta fyren ligger..

Någon som vet :) ?

Inkanyezi
0

Jag gissar att du tänker dig stora fyrbyggnader i första hand och inte de små ledfyrarna som finns lite här och var. Vinga fyr är väl rätt nära?

kawaiichou
0

Hm. Nu vet jag inte om Eniro hade så rätt, men ligger det nere vid falkenberg?

Isåfall tar det ju ett litet tag dit va?

Inkanyezi
0

Nu ligger det ju till så att de flesta fyrarna behöver man båt för att komma nära, och Vinga är inget undantag. De stora angöringsfyrarna ligger i regel långt ut; undantaget jag kan komma på på rak arm är Långe Jan på Öland.

Här i Stockholmstrakten har vi ju mest små fyrar, de mest imponerande är väl Arholma och Landsort, men också Sandhamn står högt och är stor. De är alla angöringsfyrar, medan resten i stort sett mest är små ledfyrar.

kawaiichou
0

Mamma hittade en karta på någon sida där det var markerat vart massa fyrar låg!

Får väl ta och titta på den och se om jag hittar något :)

Om man nu måste åka båt till de flesta så är det ju lite svårare…

Dessutom så kan jag ju inte zooma så jättelångt (har bara ett objektiv på 18-55 mm)..

Men det löser sig säkert på något sett haha :)

Inkanyezi
0

Cirka 20 distansminuter fån Göteborg.

Och kitobjektivet är nog helt rätt om man vill ha bra bilder. Längre brännvidder ger sällan det monumentala perspektivet som gör sig för fyrar och andra byggnader.

Jalking
0

Ett sjökort är bra att titta på när man vill hitta fyrar.

[Woozy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ej om "fyrmärkena" är stora eller små fyrar.

Eniro

Kanske finns nåt filter på Eniro för sånt.

kawaiichou
0

Tack till er som har svarat :>

[mingdie]
0

Ute vid Marstrand finns det flera mindre fyrar som är lätta att komma till och fotografera.

kawaiichou
0

Ohh tack :D