(M) Kritik - blandat
Hej! Nu under de fyra dagarna som jag har varit på konfirmations läger har jag fotograferat en hel del. Som när kompisarna spelade fotboll med andra människor och när vi var vid stranden. Och självklart lite blommor också.
Nu vill jag ha lite kritik på dessa två bilder,
en bild när dom spelar fotboll och en med blommor.
Hade helst laggt upp mer än 2,, typ 3 eller något.. men reglerna är ju som dom är, eller det är väl här som man bara får lägga upp 2 bilder i samma inlägg.
Jag brukar blanda ihop allt
ja, all kritik önskas iaf! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Puttar lite (:
Medarbetare på Djurfoto
puttar igen
Medarbetare på Djurfoto

Oskarpt, ingen komposition. Hårt kanske men bättre jag säger det ärligt än ljuger för dig och säger det är bra bilder?
hum, okej
Medarbetare på Djurfoto
putt
Medarbetare på Djurfoto

Jag vet inte vad du egentligen vill ha för kritik på bilderna; det är svårt att hitta något konstruktivt att säga. Sportbilden lämnar jag därhän; det finns nog en hel del att kritisera där, men eftersom det är en gräsplan, förmodligen utan läktare, är det ju svårt att hitta en vinkel där man får överblick. Jag tycker att den är ett intetsägande kort. Om det hade spelat någon roll kan man räta upp den, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med bilden.
Blombilden har väldigt stora svagheter, den är rörig, beroende på mer eller mindre skarpa och risiga objekt mot bildens kant, och den ger inte något bra intryck av blomsteräng, genom det korta skärpedjupet, där de flesta blommorna bara är ljusa fläckar. Det finns också störande spökbilder, men det som sänker den är bristen på komposition. Bilden saknar ett tydligt och välformulerat formspråk.
Visst är det bra ibland att gå ner lågt när man tar blommor, men när det är en hel äng blir bakgrund och förgrund väldigt rörig när man tar i nivå med blommorna. Blommor vinner ofta på att man isolerar en enskild blomma i bilden, eller några stycken i en formation som stöder kompositionen. Här är dom placerade lite hipp som happ och bara en av dem är hjälpligt skarp. Och som du själv säger, strået i förgrunden är mycket störande.
Jag kan faktiskt hålla med dig.
första bilden kan jag själv se rätt bra men det är ju jag det 
Sen andra bilden, som du säger så efter att ha haft den som bakgrund på datorn ett tag nu så har jag märkt att den är otroligt rörig och inte alls så fin som det var när jag kollade på den första gången.
Och som du säger med fotbollen, det är bara en helt vanlig gräsplan med fotbollsmål.
men jag tror att jag hade kunnat få bättre bilder om jag hade varit lite mindre lat och hade ställt mig upp och kanske gått runt och fotograferat i stället för att sitta där jag satt i gräset och fotografera.
Men man lär sig ju alltid något nytt varje gång.
tänker bara fråga lite snabbt, är denna bilden bättre eller sämre än den första?
Förutom att bollen flyger i luften
Medarbetare på Djurfoto

Som komposition är den bättre, eftersom intresset koncentreras mot mitten, och den skulle vinna på att rätas upp, och möjligen beskäras lite tätare, så att spelaren som är på väg ut ur bilden verkligen lämnar den.
okej,
nu kommer jag till det där med att räta upp, hur gör man det egentligen?
Har aldrig kommit på det, har photoshop elements 7 och Cs4
Medarbetare på Djurfoto

Verktyget är "rotera bild" eller något sånt. Man kan vrida den ett antal grader. Det finns också möjlighet att dra en hjälplinje som man vill att den ska bli horisontell. Men precis hur man gör kan du leta upp någonstans i arkivet.
Den frågan har varit uppe förut.
okej, jag ska kolla runt lite
Medarbetare på Djurfoto
Ojdå, det blev kanske lite mycket ?
Medarbetare på Djurfoto

Jag tänkte mig nog att den skulle vridas knappt två grader åt vänster; dvs ungefär -1,9 eller något sånt.
Jag tänke nog så också, egentligen. 
Medarbetare på Djurfoto