Jag vill ställa ut!
Här om dagen var det öppning för ett nytt galleri här i Mullsjö. Jag och en kompis som också fotar gick in där en sväng när vi ändå gick förbi. Många av fotona var kanon fina. Vissa var i mina ögon skit dåliga och vissa medel måttor. Vi satt och pratade om bilderna hela kvällen och kom fram till att vi har en del riktigt bra bilder och nu blev jag sugen att ställa ut. Kan man göra det? Eller blir man tillfrågad för att någon känner till en och vill visa bilderna eller hur fungerar det? Hur vet jag att mina bilder är tillräckligt bra? Måste man ha en röd tråd genom alla bilder eller kan man blanda djur, natur, porträtt, svartvitt osv?
Gå in på galleriet och fråga om du också får ställa ut vore väl enklast till att börja med.
Kan man göra så? Får man betala för att ställa ut då? Hur vet jag att mina bilder är tillräckligt bra då?
Ja varför inte. Det är nog olika mellan gallerierna. Det säger de nog om du visar dem ett urval av de bilder du vill ställa ut. Men som du själv säger så komme rju inte alla gilla alla dina bilder så är det ju.
Lycka till.
/Mattias
Många bibliotek har också utställningar ibland, så fråga där också.
/Désirée
Kontakta ett galleri och se vad dom tycker om dina foton. Ett galleri är ett företag som vill tjäna pengar. Det gör att dom inte nödvändigtvis vill ha dom mest perfekta bilderna från en fotografs synvinkel utan dom vill ha bilder som säljer.
Tack för alla svar! Biblioteket har jag inte ens tänkt på! Där ska jag fråga! Måste sätta mig ner någon dag och gå igenom alla mina bilder.
Annars kan du ju skapa ditt eget galleri om ni har någon annonstavla däromkring. Utskrifter är ju inte så dyra så det är väl bara att sätta upp lite bilder och skriva någon text till.
Risken för vandalisering får man väl ta då.
/Mattias