Bilder på fartyg

Vet att man helst ska skriva vad som kan förbättras i bilder här, men jag kan inte låta bli att fråga om Tham-båten. Här bor nämligen folk i slottet med samma namn och jag bor inte i Söderköping. Undrar om det kan vara någon connection ändå…
Gillar färgerna och ljuset i era bilder - speglingen i #2 och hela bild #1 tar tag i mig. Skuggor som man annars kanske inte vill ha, vilar vackert på kajkanten och får en effekt i sig.
Men brukar inte båtar bära kvinnonamn?
Wilhelm Tham byggdes vid Motala verkstad 1912 ocxh ägdes av Ångfartygs AB Jönköping - Stockholm och gick i linjetrafik mellan Jönköping - Stockholm. Namnet kommer efter industrimannen och verkställande direktören vid Husqvarna vapenfabrik som avled 1911.
Jag har en liknade bild från Bergs slussar, som Norrskenet har från Söderköping. Det är trångt när hon slussar.
Mvh Bengan

#6 Bara till mariehamn…
den såg ut att kryssa till större orter. Så det kan bli… men vackert är det i stockholm med all vatten och alla båtar. //Kristin

#6 - den bilden var häftig. Ger en speciell känsla med alla dessa folk. Tack för historielektionen!

Mälardrottningen vid Riddarholmen i Stockholm:
MÄLARDROTTNINGEN
Rising Sun vid Blasieholmen i Stockholm:
RISING SUN