Fota manuellt
Är ju som sagt nybörjare inom foto-branchen.
Så jag undrar "hur" man fotar manuellt? vad ställer jag in allting på, och hur gör jag för att få skärpa?
Skulle vilja veta det mesta..;)
/Lovisa.

När det gäller att fota manuellt så måste man göra det både på känsla och hålla koll på histogrammet. På min a700 har jag två " snurrknappar " som sitter där jag håller tummen ungefär och där jag håller pekfingret, framför avtryckaren. Detta gör det lätt att ändra slutartid och bländare.
Du har väl en d40 så du har oxå en snurr som sitter framme vid avtryckaren, så ifall du snurrar på den så ändrar du slutartiden, tror jag, men för att ändra bländare måste du hålla in en till knapp som ser ut typ såhär: +/- om jag inte har helt fel :)

Så här ser det ut när du tittar in i sökaren på din d40 :) Du ser vad du har för bländare, slutartid och ditt histogram ( Electronic Analog Exposure Display )
Du måste ju även ställa in ISO ( ljuskänslighet ), gärna så lågt som möjligt men när det blir mörkt så måste man dra upp den, så om du fotar när det är ljust ska du alltid köra på ISO 100 för att få skarpt resultat som möjligt.
När det gäller bländare, destor högre siffra tex f/8 desto mindre ljus kmr det in i kameran, men om du däremot kör f/1,8 så släpper du inte mkt ljus. Bländaren bestämmer även hur mkt du får i fokus - skärpa.
Slutartiden får man ju anpassa efter vad man fotar och vilket bländartal man har. När jag fotar hästar tkr jag om lite rörelse oskärpa så jag fotar runt en 1/400 medans andra gillar det riktigt skarpt och är upp på 1/1000.

#1,2,3 tack så mycket för hjälpen :)
Ska försöka snart.
Ska jag ha "M" både på ratten (på kameran) och på objektivet?

Gratis Fotokurs

Vsg :)
Du ska bara ha M på kameran, annars så får du fokusera manuellt vilken inte alltid blir så bra. Du kan alltid testa att fota på A lr på S med. A står för Aperture priority och S för shutter priority, så ifall du har på A bestämmer du bländare oså fixar kameran den rätta slutartid och på S så blir tvärtom :)

#6 okej :)
Drar in en annan sak i tråden också.
Om ett objektiv bara har AF i namnet, och inte AF-S, så har det inte motor inbyggd in sej? alltså så att D40 får AF.
Om man har då ett objektiv som bara har AF i manet,
då gör man allting manuellt utom fokuseringen, eller?

Japp, du måste ha AF-S för att få AF, jag tkr det bästa stället för dig är att kolla prisjakt vilka objektiv som finns :) Du får kolla efter AF-S - Nikon gluggar, HSM - Sigma gluggar, och för tamron så är vet jag inte vad det heter men dem har släppt några nya versioner av sina gluggar som passar din kamera. Dem heter tex " Sigma 70-300 …. New for Nikon/Fujifilm. :)
#7 Nej. Du måste göra fokuseringen manuellt men du kan använda automatiken på exponeringen.

Men dom som bara heter "AF" då?
Vad är det för "speciellt" med dom?

Dem har ingen AF motor i sig, utan då sitter fokusmotorn i huset, den som gör att objektivet fokuserar och "snurrar".

Okej, så dom objektiven heter AF bara för att? :P

Bara AF, för att autofokusen styrs av en motor som sitter i huset, inte som på AF-S då fokusmotorn sitter i objekivet. Vilket jag tror är en ultraljudsmotor på alla deras AF-S objektiv, väldigt snabb och tyst.
#12 Anledningen att det står AF är från den gamla tiden när dom första autofokus objektiven kom. På den tiden så låg af-motorn i kameran. Så AF betydde att det fanns autofokus till skillnad mot dom som bara hade manuell fokus.
När sedan dom nya objektiven kom med autofokusmotorn i objektiven så kallade man dom för AF-S för att skilja på dom olika autofokus systemen.

Aha, okej, då förstår jag :) Gaah. Nu börjar man nästa ångra att man valde nikon D40, då Canon 1000D bara kostar en hundring mer och har autofokus…:P aja.
Hur gör man om man vill ha ett skarpt motiv och en suddig bakgrund? Jag vet bara att det handlas om skärpedjupet,men vilka inställningar ska man använda?

För att få exempelvis ansiktet skarpt i ett porträtt och bakgrunden utsuddad, då behövs ett kort skärpedjup, och det får man med stor bländaröppning och helst lång brännvidd.
Stor öppning betyder låg siffra, exempelvis 2,8 för bländaren.
Lång brännvidd är tele, man zoomar tills kanske bara lite mer än ansiktet syns på bilden, i alla händelser inte så vidvinkligt att man måste dra in armbågarna för att de inte ska komma med.
För att kunna ta med stor öppning om det är mycket ljus kan man behöva lågt ISO, kanske 100 eller lägre om det finns på kameran.
Enklaste vägen är kanske att välja läge "Av" = bländarförval och ställa in stor bländare, och ha ISO på Auto. Då sköter kameran ISO och slutartid.
Alltså jag vill också kunna fota manuellt, bra tråd här! :) Dock så blir mina bilder svarta när man fotar manuellt… har dock mest provat här nu på några småsaker på mitt skrivbord, men det blir svart och har provat o ändra bländare och slutartid. Vad kan vara felet? det är bara på M det blir svart…
Om det blir svart släpper du inte in tillräckligt med ljus. Du kan då öka bländaren dvs ha en lägre siffra i f-talet. F4 släpper in mer ljus än f8, eller minska slutartiden så att det ljus som kommer in gör det under en längre tid 1/100 är längre tid än 1/1000, eller öka ISO-talet som ändrar ljuskänsligheten, eller göra alla tre eller en kombination av dem alla, eller två.
Det kommer heller inte in något ljus om objektivlocket är kvar, men då ser man heller inget i sökaren.
mvh/gurin

#18 Förmodligen funkar exponerinsmätaren i din kamera också när du tar manuellt. Titta först vilken slutartid och bländare kameran väljer när den står på P, programautomatik. Börja med att prova den inställningen manuellt. Det ska bli precis samma resultat som om du tar med P.
När du har rätt exponering inställt manuellt kommer kameran förmodligen att visa det med exponeringsmätaren, och det brukar vara samma visare som ändras när man ställer kompensation till plus eller minus. Ställer man den mot plus så blir bilden ljusare, och ställer man mot minus blir den mörkare.
Väldigt ofta är det enklare att låta kameran välja exponering och bara göra kompensation för att få bilden mörkare eller ljusare när man vill ta med annan exponering än automatiskt. Till exempel om det är snö, kan det vara bra att ställa ett steg plus för att snön inte ska bli grådaskig.
Men om man hellre vill ta manuellt, är det bra att ta ledning av mätaren som finns i kameran.
#19 & 20 Tack tack :) förståd bra, och mina bilder blev faktiskt bra, även om det inte var några fina motiv, ser fram emot att gå ut och fota snart lite fina bilder! :D