Jag ska skaffa mig en D300..
På riktigt.
Jag dör snart. Är så lycklig.
Och jag har tråkigt.
Men jag måste bara få skrika ut min glädje:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH :D:D:D:D
Tack för mig och godnatt folket =)
Grattis!
HH
Grattiiis :p

Grattis!
Jag är halvvägs till D300s nu! Har 7500 kr! :D
Woho!
annars har du bara en tusenlapp kvar till en begagnad d300…:p

#4 Var hitta du det så billigt? Har hittat för 11000 kr inte mindre.
Blocket, en snubbe som hade haft sin sedan maj-08, men bara tagit cirkus 6200 bilder.
Jag tror nog att det var kamerans ålder som avgjorde priset, annars har du en annons på tradera här:
http://www.tradera.com/Nikon-D300-auktion_104085237
Dessutom finns det en massa annonser på fotosidan, kika där också!

D300(s) är idag Nikons toppmodell med cropsensor. Det är en mycket kompetent kamera som varmt kan rekommenderas. Personligen hade jag valt den billigare D300, då jag inte behöver filmfunktionen.
Jag var själv på väg att köpa en D300 när jag behövde en kamera med cropsensor. Tyvärr, så skiljer den sig för mycket ergonomiskt mot min D3 och jag hade turen att finna en D2x med ett fåtal exponeringar.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#6 Tackar!

Min mamma förstår inte att jag behöver nytt kamerahus, för min del kommer det aldrig bli ett nytt hus. Får inte för henne, får väl när jag är 18, det kommer vara det första jag gör. Och om jag för alla odds skulle få köpa en D300 skulle jag få det först om ett år, för då har jag pengar fullt ut.
#9 Man ska inte diskutera med de som inte förstår.. :p

#10 Exakt! Dock ligger min bror på ungefär samma våglängd som mig, så får väl får bilder publicerade i en tidning så får jag en D300 av han tror jag han sa… 
#11 Lycka till då :D:D

#12 Tackar :D Önskar dig lycka till med d300 :)
#13 man tackar, man tackar =)
nikkienikon: kan du kanske logga in på msn eller något? (A) förlåt att jag skriver hära… 

Jag säger: Liten skillnad mellan D90 och D300, läste precis, jämförde.. Shit, liten skillnad asså!
#16 dock så ligger skillnaderna för mig inte bara i bildkvalité, ergonomi är också väldig viktigt och jag kommer inte alls överrens med en D90.

Som #17 säger, Ergonomin är bättre i D300 med fler dedicerade reglage. Dessutom är D300 vädertätad.
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa dessa hus parallellt, men D90 är efterföljare till D80 och där saknades en mycket viktig detalj. -Spegeluppfällning. En sådan detalj som sökaren brukar också bli bättre när man går upp i prisklass.
Sajtvärd för Foto

Ska åka in till Expert idag och känna på D90:n, D300:n har jag testat sedan tidigare.

Expert hade ett mycket förmånligt pris på D90 i mellandagarna.
Sajtvärd för Foto

#20 Ja det hade dom, tyvärr är det över nu alltid sen 

Men har du kollat i blocket? Där finns några D90 också.
Vänliga hälsningar Stephan

Tänker inte köpa begagnat hus, kommer inte ens bli en D90 nu heller.. Känner att om jag kommer utvecklas i samma takt som dom senaste åren så är det bättre att ta ett större steg.

Är ett begangnat hus lika bra dom ett nytt. Eller märks det på kameran om den är mycket använd?

Jag köpte en begagnad kamera och jag märker ingen skillnad till en ny. Det viktigaste är att kameran är inte skadad och har inte för mycket exponeringar.

okej tack :)
Hur många exponeringar är det rimligt att den har?

Vilken kamera menar du? Profkameror tål mycket mer exponeringar än kameror i lågpris segmentet. Sen beror det på hur mycket du fotar. Ju mindre exponieringar ju bättre är det. En del kameror "tål" 50 000 exponeringar, andra till 150 000 eller mer.

hade tänkt köpa en Nikon D300 Eller finns det någon bättre med typ samma prisklass?

Det vet jag faktiskt inte, men jag tror att de i samma prisklass är nästan lika.
Här kan du läsa mer om antal exponeringar.

#28 Det är en massa olika saker som skiljer mellan olika kameror, så det är helt omöjligt att generellt klassa en viss kamera som "bättre" än en annan. Det beror bland annat på vem som ska använda den. Det som är nödvändigt och bra för en användare kan vara onödigt och belastande för en annan. Några av oss är ute efter den ultimata bildkvalitén, medan andra vill ha en kamera som är snabb. En del av oss störs av klumpigt utförda kontroller, som andra inte använder alls.
Så det är inte enkelt. Om man dessutom ser till att D300 är en gammal kamera, så finns det kanske en del begagnat, vilket förrycker priserna. Vilken nivå ska man jämföra med på priset? 15000 kronor eller 9000?
Om man ser till bildkvalité är troligen Canon EOS 550D en bättre kamera till ett lägre pris. Om man vill ha en kamera med liknande hantering som D300 men samma chip som EOS 550D, så är det EOS 7D, men då är priset högre.
Så frågan är inte helt lätt, och det kanske inte handlar om ultimat kvalité på bilderna eller egenskaper vid högt ISO. Handlar det om hur "lättskött" kameran är, så beror det i mycket högre grad på vem som ska ha den. Det som för mig är lättskött är en djungel av rattar och kranar som inte alls är lätta att sköta för en nybörjare. Jag å andra sidan tycker att kameror med få knappar och mindre risk att göra fel är klumpiga att hantera, eftersom jag ofta vill använda funktioner som i de kamerorna döljs längre ner i menyer.
Så det finns inget entydigt svar på din fråga. Det finns så många olika kameror, därför att vi alla är så olika, och vi gör olika val och ser olika saker som mer eller mindre viktiga. Det är ett personligt val vilken kamera man ska ha.