Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2232 ggr
j114
0

"fotoregler" utomlands

Hej alla! Vi har ju gått igenom vad man inte får fotografera i sverige, men utomlands då?

Ska nämligen till Egypten (arabland i Afrika) på torsdag och undrar om det är nått speciellt som man måste tänka på när man fotar där. Hörde ju att två personer nyligen hamnat i fänglese i ett arabland för att dom av misstag fått med nånting militärt på fotografierna dom tog. Och jag vill i alla fall inte hamna i ett fängelse i ett arabland :S

Ja om det är någon som vet vad man inte får fota utomlands (inte bara i Egypten) eller kanske vet nån länk eller liknande. Ja.. skriv vad du vet!

Jaqueline

emmaa
0

Eftersom alla länder har olika lagstiftningar kan man väl inte direkt svara på hur det är "utomlands". Vad jag vet om egypten så gäller det att akta sig för att få med några statliga byggnader på kort överhuvudtaget, det är stränga straff. Var försiktig.

Angående människor så skulle jag vara försiktig där med, muslimer vill oftast inte att du tar kort på deras fruar. Försök höra dig omkring, fråga och prata med människor innan du fotar dem. Lite sunt förnuft helt enkelt :)

/Emma

Martin
0

#0 Fråga gärna resebyrån eller någon guide, de har ofta erfarenhet och "koll på läget". Militära platser/byggnader är även i Sverige oftast skyddsobjekt och därför råder fotoförbud även här på de bitarna. Men samtidigt så är många länder betydligt mer "nervösa" angående de militära bitarna än vad Sverige är, vilket kanske inte är så konstigt i dagens politiska läge med terrorbomber var och varannan vecka.

#1 har också ett mycket bra tips, fråga innan du fotograferar helt enkelt. Vanligt folkvett och sunt förnuft löser oftast många frågor.

mvh Martin

j114
0

Okej, tack så mycket. Att man frågar människor är ju vanligt folkvett, så det är klart man gör. Men jag tänkte mer på byggnader osv. Men man får väl helt änkelt fråga sig fram! =)

Jaqueline

bosse
0

Du har en klar nackdel och det är att du är kvinna. Trots allt är ju Egypten ett turistland, så man är lite mer tolerant. Kom ihåg att inom sunni sekten, så är det förbjudet att avbilda nånting och speciellt människor, därför är skrivtecknen så sirliga. Denna enda konst man kan visa är i skrift. Egyptier tillhör denna sekt. Undvik att fota byggnader, men fota kanske människor framför byggnader. En god vän till mej i KSA satt på en polisstation i 5 timmar, när han fotade byggnader från bilen. Efter det att man framkallat filmen, så släpptes han utan förklaring. Sunt förnuft är det som gäller och le inte alltför brett, när du frågar män. Och det är mannen som ger tillåtelse om du får fota. Insistera aldrig!

Trevlig semester!

bosse

Robert
0

#4, härligt bosse, du är ju bosatt där nere så din kommentar kom från rätt person.

#0, trevlig resa!

Hälsningar

Robert

Lakrits
0

Ett samtal till egyptens ambassad kan kanske vara en idé?

Telefon: 08-4599860
Strandvägen 35
11456 STOCKHOLM

Hälsningar Mattias

Figge
0

Sök de officiella svaren på Internet, lätt att hitta!

Just kommit hem från en turistresa till Egypten. Mina personliga erfarenheter:

Man får inte fotografera flygplatser, militära anläggningar o.d. Vid sevärdheter som tempel/gravar/museer är det nästan alltid fotoförbud inomhus. Det finns gott om guider/vakter som vill ha betalt om de kommer med på bild. De är ganska påflugna och tipsar gärna om bra fotovinklar/släpper in turister på avspärrade områden osv. Naturligtvis vill de ha betalt för denna extraservice! I gravarna i Konungarnas dal är det fotoförbud. Det hindrar inte vissa vakter att erbjuda fototillfällen. Avböj, inte minst för gravarnas skull. Såg en turist fotografera trots förbud. Han fick kameran beslagtagen, men fick sen tillbaks kameran när han lämnade stället. När man går i turistgrupp kan man fotografera människor ganska fritt, de är nog ganska vana vid turister! Ensam på egen hand bör man nog vara lite försiktig. Fråga först! Fotograferade hästtaxis, kameldrivare, feluckaskeppare och liknande utan problem. Att fotografera höga dammen vid Assuan, slussar på Nilen o.d. gick också bra. Min dotter fotograferade ibland kvinnor och barn utan att de protesterade, själv avstod jag.

Vid längre utflykter till Luxor, Abu Simbel, Konungarnas dal osv. åker man alltid i konvoj med beväpnad eskort av turistpolis. Gott om vägspärrar och små kurer med Kalashikovs som sticker ut ur gluggarna. Efter 11/9 och ett attentat vid ett tempel bredvid konungarnas dal med 60 döda finns det beväpnade vakter överallt!

j114
0

Tack alla för jättebra råd!

Jaqueline

bosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag glömde lägga ut foton samtidigt som jag skrev inlägg. Som sagt, när det gäller människor frågar jag alltid och finns det minsta lilla osäkerhet avstår jag. I Yemen för länge sen blev jag ombedd att fota en man och hans fru, men andra gillade det inte, så vi stack snabbt. Alla har nämligen en bössa på ryggen, en revolver i bältet och en krokkniv på magen, som är gjord för gå under revbenen och rakt upp i hjärtat.

Här en familj nere på stranden av Blue Nile.

bosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i Sudan är det förbjudet att fota utan tillstånd. När jag kom tillbaks efter jullovet, så var jag tvungen att använda min "job camera" och den är inte så snabb som min Canon. Jag samlar på petrified wood och det finns 2 samlingar som jag känner till - 1 på flygplatsen i ankomst hallen, samt denna utanför en shop downtown. Musa stannade och jag gick ut och tog några foton, då kom farbror polisen, men som tur var det en f.d. kollega till Musa, så jag kom undan med några förmaningar att inte fota igen.