Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 895 ggr
Celia
0

30 000 SEK?

Jag är nyfiken på vilken kamera + ev. tillbehör ni hade köpt om någon hade skickat er som ombud att införskaffa en.
Ni får 30 000:- med er, varken mer eller mindre! Och ni ska göra av med varenda krona!

Niklas
0

En Canon EOS 5D med Canon EF 24-105 mm f/4 L IS USM i paket. Då får jag lägga till 1000 kronor och det är det värt. Bra kvalitet rakt igenom.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mandrakonian
0

Nikon D200 plus en 18-200 Vr optik , du får även en bra tripod , 2st 250 gig hårdiskar , en rätt bra foto skrivare plus papper. Mvh/Mandrakonian.

Banio
0

Under förutsättning att jag kunde lägga till skulle jag göra som Niklas. OM 30000 var ett absolut stopp så har jag två alternativ: Canon 400 med 70-300 DO IS, samt 18-85 IS och sedan ett bra stativ och en bra väska för resten.

Eller vara "otrogen" och köpa en D200 med Nikkor 24-120 + då stativ och väska och få en slant över eller komplettera med en ljusstark fast vidvinkel.

MrMellow
0

Varför inte en EOS 30D med riktigt bra objektiv?

Hade jag haft råd, hade det nog blivit den och inte EOS 400D som det blev nu, även om jag är riktigt nöjd med den också.

Mvh

MrMellow

[mingdie]
0

Har du vunnit på Lotto? Skulle inte det vara skönt. För mig skulle det bli en Pentax 10D men sedan blir det svårt med objektiv valet. Antagligen 1-2 fasta objektiv som tex. FA77ltd.

Eddie

Banio
0

30D tycker inte jag är så mycket vassare än 400D att det motsvarar prisskillnaden , menmed 5D får man fullformatssensorn… Mums!

Martin
0

Jag skulle börjat med att fråga ombudet vad han/hon skulle fotografera med det jag skulle köpa för 30.000. Först därefter hade jag kunnat fundera på vad jag skulle köpa.

mvh Martin

sundis73
0

Handhavandet hos 30D motiverar prisskillnaden mot 400D alla gånger.
30D har också spotmätning för exponeringen som är guld värt.

En 30D med efs-17-55/2,8 IS eller 24-70/2,8L, plus en 70-200/4L är fint för 30.000:-  Skrattande

Celia
0

Slår #1 på fingrarna - varken mer eller mindre var det ;)
Gick det inte att pruta?

Ombudet undrar om man får prova #2 kamera en vecka (?) och suckar "Vad ska jag göra av alla mina hd:s och skrivare?". Papper går alltid åt :)

#3 - Hmmm, funderar. Nej du får inte mer pengar! Det blir många kameror att testa… Väskan var jättebra - tack :D

Nu blir ombudet förvirrad och frågar #4 vad som gör 30D bättre än 5D (som Niklas kom med).  

Samtidigt ramlar #5 in med andan i halsen och resultatet av sin shoppingrunda. Klar förvirring uppstår. Nu har ombudet inte bara olika modeller att testa, utan även tre olika märken!

Bjuder #6 på kaffe och förklarar att alla inte kan tycka lika ;)

#7 likaså. Det tar en stund att diskutera och till sist kommer de fram till att han ska använda sin fantasi. De som redan är klara tar något avkylande att dricka istället.

Sen blir det kurs av #8 för ombudet fattar inte ett skit och behöver en nybörjarkurs ;)

Några fler?

Celia
0

Hallå där tant Celia, dags att vakna nu du!

Jag har varit så inne i ombud att jag har använt det i var och varannan mening - helt felaktigt. Köparen ska det stå på alla ställen. Sorry till alla ombud ovan :)

Mandrakonian
0

Försäljaren utgår ifrån att köparen har någon form av kunskap när man frågar om priser på kameror och med tanken på det belopp som finns att tillgå så antar man att man vet det man gör. Jag tror tant Celia måste testa kameror innan man kommer med priser så blir det inga strul vid eventuellt inköp.

Niklas
0

#9: Prova att pruta. Jag angav priser från den billigaste försäljare jag hittade. :-)

Canon EOS 30D är inte bättre än 5D, men den kostar bara hälften så mycket. Den är ett mycket bra alternativ. Köp hellre objektiv av toppklass och ett lite enklare hus, än tvärt om.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bildochfoto
0

Det kan vara idé att vänta..Det klunkas om Canon 40D då lär 30D sjunka i pris ett tag…

sundis73
0

Håller med #12. 5D är en långt mycket bättre kamera än 30D men den sistnämnda kostar som sagt hälften så mycket.
Du får heller inte en 5D med objektiv för 30.000:-

Jag tänker inte ge mig in att förklara spotmätning vilket jag skrev om i mitt inlägg #8
Det är enklare att du söker i olika forum.

I morgon presenterar Canon ett antal nyheter, troligtvis uppföljare till deras semi- och proffskameror.
Då lär du få en mängd nya rekommendationer här i tråden. Flört

Men jag står fortfarande fast vid min personliga rekommendation. Glad

Kamera EOS 30D + kitoptik: 11.000:- hos TBH
Standardzoom 24-70/2,8L: 11.295:- hos Zebramedia
Telezoom 70-200/4L:  6095:- hos Fotokungen

Då får du 1700:- över till minneskort eller extern blixt.

Kitoptiken är bra att ha som reserv och när det är dags att sälja kameran begagnat.

Oskar
0

Köp en kompaktkamera för 5000 kr och lägg 25000 kr på en fotoresa till Sydamerika. :)

Oskar

Mandrakonian
0

#15 bästa svaret hittills :-)

Norrskenet
0

#15, #16 Eller Sri Lanka och ta med många minneskort

Mandrakonian
0

#17 javisst ja , trevlig land och mycket trevliga människor.

Oskar
0

#15 Å tack. Lite allvar ligger det väl i mitt inlägg. Ibland fokuseras det för mycket på utrustningen. Gäller inte bara fotografering. :)

Celia
0

#11 - det är inte jag som ska ha kameran :)

Celia
0

#15 - när det kommer till mig själv så har jag redan en IXUS som är lätt att ta med, samt en EOS 300D (den är inte så klumpig att ha med den heller) :)

Norrskenet
0

#19: Ja man funderar ju när 14-15:åringar köper kameror för 10000-tals kronor, vad de har att sträva efter i livet!!!

Lakrits
0

#22 Hur menar du? Att spara ihop till 10000 när man är 15 är väl ganska starkt jobbat? Jag hoppas att de strävar mot att bli bra fotografer..

Hälsningar Mattias

emmaa
0

Ja vad jag har läst på attlids profilsida så är hon 13 (vilket jag inte riktigt vet om jag ska tro på Räcka ut tungan). Jag skulle lika gärna se henne med en kamera för 10 000 tals kronor som någon annan här inne. Bara för att man inte är så gammal så kan man vara duktig ändå.

Celia
0

Håller med er som insett att även tonåringar kan ta bilder. Det är väl oftast då som intresset vaknar. Jag tog i alla fall fler bilder i tonåren än vad jag gör nu. Var mycket bättre på det då också, nu är jag ringrostig ;) av olika anledningar. 

Men jag har också sett motstånd till att icke fotografer satsar på dyr utrustning. Det anses onödigt att slänga ut så mycket pengar på något som man inte arbetar med. Varför då undrar jag? Om man har pengar och vill använda dem till en kamera istället för en resa till Kina, så är det väl upp till var och en? Det kanske finns en tanke bakom agerandet, en framtidshobby och ett brinnande intresse att lära sig mer :)

Celia
0

Ska tacka till alla och skickar ett stort tack själv också. Har bestämt mig för att följa med ut och titta på kameror så snart det går att köra igen :) Ska skriva ut hela tråden innan dess. Kanske blir det näthandel efter att vi har varit ute och kännt på produkterna.

jojjehanna
0

Jag gjorde som #1 och köpte en 5D fråm Tyskland (via nätet) och hamnade då ungefär på den summan…

Celia
0

#27 - kan ingen tyska, så i så fall undrar jag om det även är med instruktioner på engelska?

Cydonia
0

#22 #23 Ja, jag sparade ihop 8000 för att köpa min systemkamera med tillbehör. Och jag är bara 15. ^^

Denna kommentar har tagits bort.
jojjehanna
0

#28 ja, de är på tyska men jag beställde en svensk manual från Canon, Sverige för 200:- eller något sådant. Sparade in de pengarna ändå på en mycket billigare kamera.

Celia
0

#31 - tack så mycket för ditt svar.