Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1453 ggr
Hannahkarlsson
0

Hjärtformad sten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag ute i snöovädret och tog några underbara naturbilder. Här har vi en av dem.. Vad tycks, och vad skulle jag kunnat förbättra med den?

Kamera: Nikon D80 | Optik: 55-200mm

Anna
0

Jag gillar perspektivet och det relativt korta skärpedjupet.

Har du lagt någon effekt på den? Det kanske bara är min lilla mörka skärm som får det att se ut så, men snön ser lite grå och konstig ut. Kanske bara är att du behöber höja kontrasterna. Här -> har jag bara använt mig utav auto levels och auto contrast i Photoshop, samt skärpt upp den en aning.

Beskärningen verkar vara lite klurig. Det är nästan alltid snyggare med objektet placerat mer åt höger eller vänster, alternativt mer upp eller neråt i bild. Här försökte jag beskära den på ett snyggt sett men hittade faktiskt ingenting, så kanske att din beskärning passar bäst ändå.

Allt som allt så gillar jag bilden, absolut, bra! :)

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Hannahkarlsson
0

#1 Tackar..

Nej, bilden är helt oredigerad, tyckte den var finast som den var. Har faktiskt inte prövat att redigera bilden i Photoshop denhär gången som jag brukar göra med vissa av mina bilder. Men det kanske beror på om du har mörk skärm då.. På min dator och den jag är inne på nu (skolans dator) ser inte snön grå ut.

Ja, du har nog rätt. Har dock inte gjort någon beskärning på bilden. ^^

Tack! :):)

MVH Hannah.

NinaToy
0

#0# Är absolut ingen expert men jag tycker om det lite mystiska ljuset det är på din bild , tycker det ska va så istället för att man ljusar upp de. ;P

Hannahkarlsson
0

#3 Tack :)

emmaa
0

Jag ser tyvärr också grå snö

Hannahkarlsson
0

# Hm okej. Jämförde min och Annas bild som hon ändrade, och ni har nog rätt i att snön är lite grå om jag kollar nogrannare. Den som Anna gjorde såg bättre ut. xD

Anna
0

#6 När man inte har någonting att jämföra med är det alltid svårt att se om färgerna är rätt eller inte. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
0

Här ser ni skillnaden mellan vitt och grått.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

malinahlin
0

aah, Där ser man nu. Det här är faktiskt intressant, jag lär mig faktiskt av er. :) Man såg nu skillnaden mellan vitt och grått.

Hannahkarlsson
0

#7 Det stämmer (A)

#8 Jo, nu ser man ju tydligt skillnaden XD

Celia
0

Det man på nätet kallar vitt, hade inte varit någon hit att trycka. 0% vitt blir bara papper. Ska du skriva ut eller trycka snöbilderna, så är din #0 bättre. Men om du bara ska ha bilden på nätet, så är Niklas version den bästa.

emmaa
0

#11 Jag skulle visserligen inte lämna in en underexponerad bild för tryck ändå?

Celia
0

#12 - jag skrev om det vita. Samma anledning till varför man inte får ha 100% svart.

Ska man nu tvunget ha bilden tryckt så går det ju att ändra till 95/5. Jag har inte mätt svart- och vitpunkter i #0.