kritik - sol i molnen
Hej!
Denna bilden tog jag också på konfirmations lägret jag var på förra veckan.
Det är en hel del som säger att denna är underbart fin osv… nu vill jag faktiskt veta vad ni tycker och lite mer kritik än bara jätte fin och sånt :)
Tacksam för svar! :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
putt
Medarbetare på Djurfoto

himlen är fin, men det är svårt att få med marken eftersom den behöver en annan exponering.
Vad menar du?
Förstår inte riiktigt 
Medarbetare på Djurfoto

bilden är ganska mörk, underexponerad, eftersom himlen är ljusare så blir marken ännu mer underexponerad och detaljerna kommer inte fram, men det är svårt att få till så att både himmel och mark är rätt exponerade.

När solen är med i bilen som här, är motivets dynamik större än vad kameran klarar i en exponering. Men om man spar bilden som RAW kan man tänja omfånget ett par steg mer än vad en jpeg klarar, och det är framför allt de mörka delarna i en bild man kan påverka med framkallningen.
Om din kamera har "Active-D", så är det här ett av dom tillfällen då man ska använda den funktionen. Man tar med lägsta ISO och spar RAW med Active-D.
Sedan kan man från råfilen lyfta det mörka genom att krumma kurvan uppåt i den nedersta delan i råkonverteraren. Jag ttror inte att man ska använda ViewNX, utan det är troligen bättre att använda RawTherapee.
Om du tittar på bilden så ser du, att förutom att hela området där solen är och en hel del mer har blivit helt utbränt, så har molnen i kanten mot det helvita fått färgade kanter, eftersom alla färgkanalerna inte klipper samtidigt. Det kommer man ifrån till en del genom att exponera mindre, vilket är vad Active-D gör. Ett mer komplicerat, men kanske bättre sätt. är att använda spotmätning och mäta mot det ljusaste med kompensering +2 och sedan bestämma framkallningen själv. Med Active-D måste du ha matrismätning.
Jaha , då förstår jag
det där lät otroligt komplicerat för lilla mig 
Medarbetare på Djurfoto

Åkej, då finns en enklare variant med Active-D. Ställ kameran på ISO 200 och P och matrismätning och spar som jpeg. Då sköter kameran framkallningen och man behöver inte fundera över det. Men det ska bara användas på bilder med hög kontrast.
jaha, då föstår jag.
Tack 
Medarbetare på Djurfoto