Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2816 ggr
EvaLind
0

Gamla objektiv till ny kamera :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick för ett tag sedan en 40 år gammal systemkamera. Med den följde några objektiv. Idag fick jag hem min T2 adapter och kunde prova. Har haft sååååå kul!!! Den här är tagen med Canon EOS 400D med ENNA Lithagon 1:2.8/35mm. Glad

Geronim0
0

Hörrö, Var rädd om den gluggen, putsa den med finaste putsdukar och linda in den i sammet när den inte används.

Vilken fantastisk skärpa och bokeh! Vårda den!!!!

Inkanyezi
0

Grattis Eva, det kan vara mycket användbart.

Jag använder också gamla gluggar numera, särskilt för makro. Det funkar faktiskt mycket bra. Jag har en makroadapter, Vivitar 2x Macro Focusing Tele Converter, som funkar jättebra tillsammans med min gamla trettifemma.

Resultatet blir väldigt bra, och det har fin bokeh.

Jag har också en makrozoom från Tamron, 85-210 mm , inte någon dyrgrip, men den är väldigt fin för närbilder. Bilden här nedanför är tagen med den.

EvaLind
0

Tack :) En till bild tagen med Ennalyt 1:1.9/50mm. Glad

(Har även två teleobjektiv, men har inte riktigt lyckats få några bra bilder med dom…)

Inkanyezi
0

Kan det vara så att du inte kan fokusera dina objektiv till oändligt? Om de sitter längre ifrån sensorn än på kameran de hörde till, kan man bara ta närbilder.

Enna fanns på femtio- och sextiotalett främst till kamerorna Edixa, Exakta och Praktica, så min gissning är att de kan ha samma gänga som Pentax av äldre modell. I så fall kan det vara svårt att använda objektiven till annat än att ta på nära håll.

EvaLind
0

Jo så är det. Men även där blir det inte riktigt ok. Oskärpan kan säkert bero på att jag inte är så stadig på handen… Men på 1:2.8/135mm blir det hallos. Säkert jag som gör något tokigt…

Inkanyezi
0

Nej, inte skakar du mycket på 1/800 sekund. Om du får skärpeindikering så ska det bli skarpt, men det kan vara knepigt att ställa skärpan bara med mattskivan. Nu var inte Enna det allra vassaste man kunde få tag på till de där kamerorna, så det kan också bero på objektivet.

En sak till är att de är rätt gamla, de kanske är äldre än 40 år; jag skulle snarare gissa på 50. Under den tiden kan linserna ha fått beläggning av mikroorganismer som mjukar upp bilden. Om du håller objektivet så att solen eller en lampa lyser snett in, och det ser ut att vara en grå hinna, så är det den som ger "halos". Ibland kan man vara tvungen att öppna och göra rent. Min hundratrettifemma hade en beläggning av någon slags svamp eller något, så att jag fick lov att skruva isär den och göra ren linserna för att den ska gå att använda.

EvaLind
0

Aha, tack för tipset. Ska se över dom och ge dom lite kärlek och omvårdnad. Glad

Inkanyezi
0

Om de är från femtiotalet kan antireflexbehandlingen vara så mjuk att man tvättar bort den om man gör rent, men det kan vara bättre än att ha ett lager mögel på linsen. De kan också vara äldre och sakna antireflexbehandling. Objektiv utan antireflexbehandling funkar ju också, men de är mer känsliga för motljus och släpper in lite mindre ljus. Antireflexbehandlingen syns oftast som en blå hinna över linserna.

EvaLind
0

Dom är antireflexbehandlade - den blå hinnan syns tydligt. Frågan är bara vad jag ska rengöra med? Misstänker att det inte räcker med putsduk…

Inkanyezi
0

Proffs använder eter eller apotekssprit och en bomullssudd (långfibrig). Kodaks linsrengöringspapper funkar också bra.

EvaLind
0

Tack! Du är en guldgruva Inkanyezi Glad