Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1080 ggr
Noob
0

Kritik - Mås framför disig bro...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker jag fick en hyffsad bild på ett väldigt utjatat motiv för ett tag sen.

Skulle egentligen vilja spegelvända den så att pylonerna kommer till vänster istället (tyvärr omöjligt att ta bilden på "det hållet") men det är väl att fuska lite…

Funderar lite på hur den är komponerad, kanske skulle haft bro/horisont längre upp (typ 1/3 ner) med tanke på den väldigt intetsägande himmlen?

Själv tycker jag måsen i förgrunden lyfter bilden, håller ni med eller distraherar den ögonen?

Borde jag tagit med något av land i förgrunden för att få mer djup eller räckte det med fågeln som det är nu?

Skärpan ligger medvetet på fågeln men oskärpan på bron döljs lite av diset (eller rättare sagt det inkommande regnet), hade bilden blivit bättre med en större bländare så att bron varit mindre skarp?

Något annat som är bra/dåligt eller som jag skulle tänkt på?

[mingdie]
0

Jag tycker att du har lyckats bra med kompositionen. Panoramabeskärningen fungerar också bra.

Måsen skall absolut vara där. Det ger ett djup i bilden som du inte får annars. Jag gillar den.

majlar
0

Du har ju lyckats få fokus på just måsen. Fin bild

Noob
0

Tackar, kul att ni gillar den!

MartinO
0

Trots att du "brutit" mot kompositionsregeln med horisonten, skall det absolut vara så, då fokus ligger på måsen.

Däremot hade jag kostat på mig ett par minuters retuschering, för att avlägsna bilarnas strålkastare, som jag tycker är ett störande moment.

Kort sagt: Ett uttjatat motiv här i södern, som tack vare måsen och diset blev riktigt intressant. Bra jobbat!

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Noob
0

Har faktiskt inte tänkt på strålkastarna, men nu när du nämner det så ska jag nog prova att plocka bort dom (tar ju inte många sekunder)

Tackar & bugar :-)

Martin
0

Instämmer med de övriga, lyckad bild. Du behöver inte ha land med i bilden eftersom att du får djupet tack vare måsen (som gör bilden).

Jag är inte säger på att den gjort sig bättre spegelvänd heller, men visst hade det varit intressant att se den från andra hållet men det går som sagt inte att ta den på det hållet. :o)

mvh Martin

Noob
0

#6 tackar

Det var faktiskt en väldigt omtänksam mås för den flög liksom i runt där flera gånger så att jag han både få syn på den, inse att den tänkte flyga dit igen, få kameran att fokusera på den och samtidigt få med bron bakom utan att den gav sig iväg…! :-)

Hade en tanke om att om man vände på bilden så skulle bron leda ögonen genom bilden till måsen men ju mer jag tänker på det ju mindre tror jag det skulle fungera (kommer snart att spegelvända den bara för att få reda på om det ger den effekten…)