Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 992 ggr
rumpino
0

Scanner

jag har hört att det finns scanners där man lägger negativremsan o scannar in hela den, är det någon som har sån och kan rekommendera?

hur gör man sen när man vill skriva ut bilden, får man gigantiska bildfiler med xx antal negativ man kan zooma in o sen skriva ut? krävs det speciell programvara för detta?

vill gärna läsa lite mer om sånt här så om nån har bra länk är jag tacksam.

AktieTrader
0

Wow vilken skannerEn Epson 4990 har jag. Den kan scanna 24bilder åt gången. Lägg in negativen, starta scanningen, vänta 20min. Klart! Då har du 24 bildfiler på digen klara i jpg eller vad du vill.

Tillalex har en sån med tror jag.

rumpino
0

ah den minns jag, fast den ligger några prisklasser över min smärtgräns  =)  undrar hur de billigare alternativen är?

AktieTrader
0

Det finns en billigare variant av Epson 4990 som bara tar 12 bilder. Den kostar ca 2300. Den har även Digital ICE Funktion som tar bort repor och damm vid filmskanning.

Digital ICE eller motsvarande fukntion på andra skannrar är otroligt bra. Du kan inte ana så mycket damm där är på negativen fast man torkar av dom.

Det du måste ha på skannern är automatisk uppdelning av bilderna.

rumpino
0

ah okej. finns det något namn för automatisk uppdelning av bilder?

Joachim
0

Hej,

Om du vill ha möjlighet och använda Digital Ice Funktionen för Transparentabilder måste man tyvärr köpa 4990 eftersom 4490 bara använder sig av Digital Ice på Reflektiva Bilder.

Här är en länk till en person som jämnfört 4990 med lite andra skanners.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%204990/Page%201.htm

När du använder Epsons Programvara för skanna så kommer det bli en fil för varje bild på negativ remsan.

Denna kommentar har tagits bort.
tillalex
0

#1 Har jag? Va kul! Vet du var den står för jag har aldrig sett den?Glad

Min far (prylgalning) har någon Minolta variant med olika kassetter för positiva, negativa, APS, mfl. Jag har inte orkat kolla närmare, bara installerat den. Det mest imponerande är att man kan stoppa in en APS rulle och trycka på knappen så kommer det ut 40 bilder automatiskt.

Jag får väl kolla vad den heter.

AktieTrader
0

Som sagt…  …minnet
Sökte och såg att det var Gurin som hade en sån.