Kamera hjälp
Jag blir tokig, tänkte köpa en digital systemkamera för ca 5000…. ju mer jag läser ju, snurrigare blir jag….
Vill ha en kamera med hyffsad zoom och som tar bra bilder i sämre ljus, har kikat på Nikon D3000 och CanonEOS 1000D, vad väljer jag?
Eller nån som har nåt annat förslag?
//Millus
Om du köper Canonhus eller Nikonhus har ingenting att göra med dåligt/svagt ljus. Det beror på hur många slantar du har t.ex. till en ljusstark zoom f/2.8 eller så som största bländare, blir dyrt. Jag fick äta havregrynsgröt och blodpudding en månad när jag till min Nikon D300 köpte zoomen Nikon ED AF-S VR 70-200mm F/2.8 genom hela zoomområdet, pris runt 20 000 kr för zoomen.
Det beror på vad du skall fotografera, en fast ljusstark optik är mycket billigare! Finns mycket på Blocket att köpa, men betala inte i förskott, använd Internetgirot. Kan ju finnas i närheten där du bor som säljer något intressant, så kan du själv kolla. Och så finns det objektiv av annat märke, Tamron, Tokina, Sigma som är betydligt billigare mot originaloptik. Många är dessutom väldigt bra!
Mvh
Assar

Tack.
Har idag en vanlig enkel digitalkamera Canon A580. Den tycker jag funkar riktigt bra i många lägen- för dom där snabba impulsiva bilderna.
Men då jag tycker det är väldigt roligt att fotografera, vill jag gå steget längre - men är dock bara är en glad amatör som vill ha en något bättre kamera. Just för att kunna ta dom där lite extra fina, lite mer planerade motiven, såsom makrobilder. Även kunna ta snygga bilder i skymning utan att få massa brus i bilderna, vill även kunna ställa in slutartider - för att kunna få de där mer "levande" bilderna te.x rinnande vatten m.m. Kunna zooma in hyfsat bra och ändå få bra skärpa i bilderna.
Jag letar absolut ingen värstingkamera - men tänkte ändå om det fanns en hyfsat bra nybörjarkamera i prisklassen runt 5000 kr.
//Millus

Det finns, och det finns ganska många, av flera märken, och de är alla bra.
Och till din första fråga ser jag det som att det är mer eller mindre hugget som stucket vilken du väljer av de två. De är tämligen likvärdiga.
Kan vara värt att kika på begagnat också, borde gå att köpa t.ex en Canon 450D kanske rent av med ett par (kit liknande) objektiv, UV filter osv för runt 5000. Dom har varit på "rea" som många gånger nu att dom ligger ganska lågt i pris (troligen också mycket beroende på 500D och 550D) och dom har en del fördelar mot 1000D.
(allt under förutsättning att du vill ha en Canon)
Om du skulle vara intresserad av begagnat har jag en 1000d till salu (med 2 objektiv om så önskas). Den är ett år gammal men knappt använd, batteriet har blivit laddat 3 gånger totalt.
Det är bara att skicka iväg ett PM :)
Annars lycka till med letandet! Båda är bra kameror och du blir säkert nöjd vilken du än väljer.

Du köper prexist vilken modell du vill.
Hur mycket du kan zooma hänger inte på kameran utan på den glugg du har monterat. Finns superzoomar från 18-200 mm eller zommar med bättre optiska egenskaper men kortare zoom
typ AF-S VR 70-200 f/2,8 den kostar en slant men är väl värd pengarna.

Tack för alla tips och råd. Det blev en Canon Eos 350D, som vi hittade i en expert-butik - kamerahuset var begagnat, det följde med ett Canon standarobjektiv 18-55 mm, vi köpte till ett zoomobjektiv 70-300 mm och ett "sommarpaket" med Canonväska, nackrem och minneskort - allt för 5400 kr. Tror vi har gjort en bra affär och att det blir en lagom början för mig - det är mycket att lära sig nu 
//Millus
Lycka till med prylarna, du fick mycket för pengarna.
Nu blir det att träna och åter träna, skriv gärna upp vad/hur du gör, bra att ha senare, tills det sitter i ryggmärgen. Fördelen med det digitala är att du kan slösa, det kostar inte något att "kasta" bilder som du anser kass. Men som sagt, lycka till!
Formatera kortet i kameran efter att du fört över bilderna till datorn. Jag brukar kopiera över mappen med bilderna till datorn, formaterar sedan kortet med/i kameran.
Mvh
Assar