Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2783 ggr
ebbapersson
2010-06-24 20:27
0

Närbildsfilter

Jag funderar på att köpa ett närbildsfilter. Är det någon som har det och som kan ge tips eller säga om det fungerar eller inte? Och var går det i så fall att köpa, finns det i stora kedjor så som Expert mm? Är det värt att lägga pengar på?

Tacksam för svar!

Geronim0
2010-06-24 20:35
0

Macrolinser/närbildsfilter.. Kärt bar har många namn.
Detta är ett mycket bra och prisvärt första steg in i macrovärlden, köp de dyraste du har rååd med, man får vad man betalar för. Eller köp de billigaste och fastna för macro och köp sedan en riktuíg macroglugg

Cyberphoto har allt du behöver i alla prisklasser. Lycka till med macrofotograferingen!

ebbapersson
2010-06-24 20:38
0

Tack så mycket! Jo, jag tror nog allt att jag ska slå till på ett för det vore roligt att testa macro.

Geronim0
2010-06-24 20:41
0

Gör så, köp ett set om tre så du har lite att variera med, du kommer bli biten på macro det lovar jag! Flört

ebbapersson
2010-06-24 20:42
0

Det fanns en väldans massa filter på Cyberphoto. Om man ska köpa ett sånt filter för fösta gången då för att testa på, vilket + ska man satsa på? Det fanns ju +1, +2, +3 osv.

ebbapersson
2010-06-24 20:53
0

Oj, såg ditt svar nu. Han inte se det innan jag skickade mitt. Det blir nog ett set, tack så mycket för hjälpen!

Snart får du väl då kanske fler frågor från mig om riktiga macroobjektiv Tungan ute

Geronim0
2010-06-24 21:01
0

Kom igen med dina frågor bara. macrovärlden är helt underbar om än något svårfokuserad! Tungan ute

Inkanyezi
2010-06-24 21:24
0

Det kan vara enklare att bara köpa en lins med rätt dioptrital för objektivet man ska använda den med. Många kitobjektiv kan ställa skärpan ner till knappt 30 cm, och då har man egentligen bara användning för en lins på +4 för att komma ännu närmre.

Canon har några mycket bra linser som är färgkorrigerade, och de ger nästan lika bra resultat som ett riktigt makroobjektiv, åtminstone om man inte ska använda dem för reproduktioner av frimärken och liknande, utan för vanlig fotografering.

Det är objektivets näravstånd som avgör vilken styrka på linsen som är lämplig.

Dioptritalet är inversen av linsens brännvidd i meter, +4 betyder ¼m, och det blir längsta avståndet från linsen som man kan få skarpt när den sitter på. Om man ska använda lins på en telezoom som fokuserar till ½m ska det vara +2 dioptrier och den går då ner till ungefär 25 cm från linsen med hjälp av autofokusen, men det längsta man kan ta på med en sån lins är ½m.

Linsens fattning ska så klart vara samma som filtergängan på objektivet. Om det är 55mm filtergänga ska linsen ha 55mm gänga.

ebbapersson
2010-06-24 21:34
0

#6 Haha, tack. Dem kommer så småningom! Tungan ute

#7 Tack så mycket för din hjälp! Jag har en Canon med ett 18-55mm-objektiv som följde med i kitet. Den har en 58 mm filtergänga. Är det någon speciell dioptrital jag ska ha då?
Om jag förstår dig rätt så betyder det att ju mer + filtret har, desto närmare måste man vara objektet för att få skärpa. Stämmer det?

Inkanyezi
2010-06-24 21:56
0

Stämmer helt och hållet. Vilket dioptrital beror på hur nära ditt objjektiv kan ställa in utan närbildslinsen. Om den kan ställa in till ungefär 30 cm utan lins så är den lämpligaste linsen +4. Det går så klart att använda +3, men då kommer man inte fullt lika nära. Man kan skruva flera linser på varann för att komma närmre, men skärpan minskar lite och det kan bli reflexer om man har en ljuskälla som lyser mot kameran. Om man till exempel har +1, +2 och +3 travade på varann, så är det +6 och längsta avståndet man kan ta på blir 1/6 meter, dvs knappt 17 cm från linsen. Automatskärpan kan ställa lite närmre än så, så man kryper så nära att man ser att det kan bli skarpt, och en aning närmre och låter kameran fininställa skärpan med autofokus.

En lins på +1 är meningslöst att sätta på ett objektiv som fokuserar ner till 30 cm, det ger ungefär 5 cm till; detsamma gäller +2 om man har 30 cm näravstånd. +3 ger skärpa från ungefär 33 cm och kanske en decimeter närmre.

ebbapersson
2010-06-24 21:59
0

Okej, då förstår jag nog. Men på mitt objektiv står det EFS 18-55mm (en blomma, makrosymbolen) 0.28m/0.9ft.
Betyder det då att den kan fokusera ner till 30 cm och jag borde då satsa på kanske +3..?

Inkanyezi
2010-06-24 22:04
0

Det betyder om det är korrekt, att objektivet fokuserar ner till 28 cm från sensorn, och det är ju en bit kortare än 30 cm från framänden av objektivet. Den lämpligaste linsen för att komplettera är +4, men också +3 utökar möjligheten att komma nära rätt bra. Om man sätter ihop linser kan man lägga ihop deras dioptrital. En +3 och en +2 tillsammans är +5, dvs 20 cm.

ebbapersson
2010-06-24 22:13
0

Okej, tack så jättemycket för hjälpen. Jag ska fundera och kika runt lite så slår jag nog till snart på något filter. Tack för hjälpen!

Noob
2010-06-25 05:56
0

Någon som vet om dom där "rörbitarna" som man sätter mellan objektivet och kameran (har glömt vad dom heter just nu) ger bättre eller sämre bildkvalité än dom linser som det pratas om i den här tråden?

Hmmm, och går det att kombinera dom?

Geronim0
2010-06-25 08:55
0

Rörbitarna kallas mellanringar och ger dig bättre bildkvallitet, se bara till at du får rätt mellanringar som har elektrisk koppling så du får bibehållen ljusmätning, af, mm.

Inkanyezi
2010-06-25 09:41
0

Och det är meningslöst att kombinera mellanringar och försättslins.

Men mellanringarna passar inte heller särskilt bra till kitobjektivet, eftersom en ökning av utdraget på ett sånt objektiv gör att fokus hamnar innanför främsta linsen vid kort brännvidd.

Mellanringar fungerar bra till exempelvis en normal med fast brännvidd, även om man kanske kommer väl nära med ett 30 mm objektiv. Ofta finns fördelar med att kunna arbeta på lite längre håll, och det är därför makroobjektiv brukar ha lite längre brännvidd, omkring 90 till 105 mm.

Mellanringar med elektriska kopplingar är ganska dyra, så om man funderar över att skaffa såna, tycker jag att det är bättre att skaffa ett makroobjektiv, som är mycket mer flexibelt.

En fördel med att använda försättslins är att allting elektriskt ändå funkar, så att man kan fininställa med autofokus. Dessutom kan man ställa utsnitt med zoomen när man sätter dem på ett zoomobjektiv, så om man exempelvis har en telezoom, så kan man ta närbilder på bekvämt avstånd och fylla sensorn med ganska små motiv. Det större avståndet gör det lättare att isolera sitt motiv från bakgrunden och minskar risken att skugga motivet. När man har kort brännvidd blir arbetsavstånet mycket litet när man har ett litet motiv, och det är svårare att sätta bra belysning.