Hoppet ute för bilden?
Hej!
jag lyckades klanta till mig när jag skulle fotografera sköthästen, för en månad sedan., dagen innan hon skulle avlivas 
Jag brukar fotografera på P men den hade lyckats flytta sig till S och alltså hade jag fel inställningar och då blev bilden jätte mörk.
Själv tycker jag om bilden när den väl blir ljus, men jag får den bara att bli.. hum,, ännu mer brusig än vad den redan är.
Är det helt omöjligt att fixa den eller går det på något sätt så den ser någorlunda bra ut?
Meningen med detta är att ni ska svara och kanske till och med försöka själva! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Naturligtvis går det att ljusa upp den, men då kommer som du själv säger bruset.
Har du kvar bildens i RAW blir det lättare att rädda den annars är det ganska kört, tyvärr.
åh, tråkigt.
kanske att jag överlever med att den är mörk/ljus och brusig då det är den bästa bilden jag fick på henne den sista dagen 
Medarbetare på Djurfoto

Det finns ju riktigt bra brusreduserings pluggar till PS men dom kan inte göra underverk.
Imagenomic noiseware pro är ett sådant. Kostar en slant men är oerhört kompetent.
okeej 
Medarbetare på Djurfoto
Moainn,
Jag harn sänt ett meddelande till dig!
Mvh
Assar

När man tar med digitalkamera finns i regel mycket mer information i det mörka än vad som används av kamerans framkallningsprogram. Man kan ofta ändra en bild så att den blir som om den vore tagen med högre ISO, och i viss mån går det också med den här bilden. Möjligheterna är större om man har sparat den som RAW, men även en jpeg har betydligt mer bildinformation i skuggorna än vad man ser direkt.
Här är en skärmbild från Gimp när jag drar kurvorna för att "höja ISO", så du kan se ungefär vilken kurvform man tar till. Den ska bli brantare i den lägre delen, den som är till vänster.
Om man gör kurvan ännu brantare får man ett par kraftiga blåaktiga fläckar på hästen, eftersom färgerna inte följer varandra helt i bildens kurvor. Det är ganska svårt att korrigera, om det ens är möjligt. Om man låter hästen vara lite mörkare, så kanske man kan godta de där fläckarna, för de syns inte lika mycket.
Efter korrigeringen av kurvan så här, kan man lägga på mättnad i den röda kanalen, för att få väggen rödare och pälsen brunare.
Jag tror inte att man får den bättre i svartvitt.
moalinn,
Har sänt ytterligare ett meddelande.
MVH
Assar
'ven = också
blev lite fel 
Medarbetare på Djurfoto
skojjade bara,
även skulle det stå, förlåt 
Medarbetare på Djurfoto

Om du hade tagit i RAW hade det fortfarande varit knepigt att få fram den, men samma användning av kurvorna och bättre färger. Att det inte går från jpeg är för att jpeg-framkallningen redan har tillämpat kurvor, och att inte all data från bildchipet längre finns med. Jpeg är så kallad "förstörande" komprimering, vilket betyder att man förlorar data när man spar jpeg. Det som har förlorats på så sätt kan inte återskapas.
Okej, annars kanske jag kan spara mig ihop till ett program.
Tycker att det känns mycket bättre när man har köpt saker 
Medarbetare på Djurfoto
Uppdateringen till CS4 (RAW) är gratis sist jag kollade iaf.
coolt, det ska jag kolla på 
Medarbetare på Djurfoto
Tackar.
jag ska kolla lite där,
Medarbetare på Djurfoto