Canon Eos1 DS Mark II
Jag undrar om det finns någon sida där man kan hitta en lathund om denna kamerans funktioner.Kan vara lite segt ibland att sega igenom manualen.
Det står att den stöder minneskort som är större än 2 Gb…innebär det att man KAN använda större kort?
Svar på din sista fråga, ja.

Tack för svaret..tro nu inte att jag är idiot bara för att jag undrade.

Om du inte hittar det du söker i manualen, kolla den långa recensionen på www.dpreview.com ( 27 sidor )

Det finns nog ingen bra lathund att få tag på, men det mesta på den kameran är ganska enkelt, och det finns anvisningar på knapparna, till exempel för att ställa in ISO, där man måste hålla två knappar nertryckta.
Det som kan vara svårt, och som man kanske måste öva på är vitbalansen. Den är ganska krånglig att ställa in på många spegelreflexkameror, och EOS1 är inget undantag. Det är enkelt när man använder något av de förinställda värdena, men det blir mer komplicerat när man ska mäta en egen Vitbalans. Inte blir det bättre av att bruksanvisningen är ofullständig när det gäller inställning av egen Vitbalans.
Det enda tips jag kan ge är att öva på det, och i värsta fall göra en egen lathund om det inte dyker upp tillräckligt ofta för att man ska få det i ryggmärgen.
Medan man lär sig kan det vara bra att preparera en lathund för det som man behöver mest: kompensering, ISO, bländare (A) och Vitbalans. Min erfarenhet är att man sällan har användning för programläget S, men oftare läget A. Manuell inställning behöver man egentligen knappast alls så länge man kan klara inställningen med hjälp av kompensering.
Och om allt det här ovanför verkar rena grekiskan, så är det inte en lathund du behöver, utan något mer genomgripande, som inte handlar om just den kameran utan mer allmänt om digitalfotografering.
Tyvärr är inställningarna på den kameran krångligare än på de flesta, genom att man måste göra flera saker på olika ställen på samma gång för att göra elementära inställningar, som till exempel välja exponeringsprogram, där man måste trycka ner knappen Mode till vänster och snurra hjulet till höger och titta på det lilla fönstret för att se vad som händer. Men man vänjer sig, och det handlar nog mest om att jobba med den intensivt ett tag för att få in alla handgrepp.

Tack "pellepiano",det var en bra sida.Mycket bra till och med!
Det är inget som är Grekiska för mig då jag har haft Canon i många år,men ibland vill man gärna ha en lathund eller något som är lättare än en tungläst manual när det är något man inte är helt säker på. För det mesta brukar det gå bra ändå.

Jag skulle också önska mig en lathund, en mer begriplig handledning, som täcker det mest väsentliga av det som jag vill använda, men jag har inte hittat någon bättre metod än att helt enkelt lära mig alla grejerna som just jag har nytta av. Vissa av dem kan vara dolda bland helt oväntade menyalternativ, som jag normalt aldrig skulle ha en tanke på att gå in i. Jag hittade en sån grej hos min kompakt efter flera år, hur man kan bestämma graden av skärpning. Man får gå in på "egen färg", och där finns den kontrollen. Men som sagt, för det mesta brukar det gå bra ändå.
Till båda mina Canon har det varit med en lathund, en sk fickhandbok, men det är kanske inte just en sån du är ute efter? Kanske är det mer avancerade inställningar du vill ha i lathunden.

Nej, den lathunden är för den absolute novisen. Om jag har användning för en lathund är det sannolikt för att göra något mer komplicerat som inte görs lika ofta. De vanliga grejerna, som att byta minneskort eller formatera, eller att ställa en egen Vitbalans, ellar vanliga inställningar som bländare, tid och kompensation, det måste sitta i ryggmärgen. Just det där att ta bort skärpning var en sån sak som var mycket svår att hitta också i bruksanvisningen, och det kanske inte är vad man i första hand tänker på. Det ligger ju lite djupare i själva systemet för att göra en jpeg. Om man tar i RAW behöver man ju inte tänka på det, men om man ska göra en stor förstoring, eller en delförstoring, så är det bra om skärpan inte har lagts på av firmware när bilden tas. Jag tror att jag klarar mig utan lathund nu, men det är lite irriterande att kamerorna är olika på en del punkter, när jag har två. På den ena sitter knappen "display" nertill och papperskorgen upptill, medan den andra har samma knappar tvärtom. Det är inte bekvämt. En liknande grej har de gjort på G10, där egen Vitbalans väljs med den vänstra knappen medan tidigare modeller hade den på den högra.

Det är likadant med batteriladdaren,där man kan köra på "charge,och "refresh". Jag har alltid bara använt "charge",när är det bra och använda "refresh"?

Refresh använder man för att den först laddar ur batteriet kontrollerat innan den laddar upp det. Jag vet inte om en sån rutin fungerar bra med litiumackar, den var nödvändig förr när man körde med NiCd för att de inte skulle tröttna. De flesta laddare har inte den funktionen numera.