RAW till photoshop
Hej, jag har ett problem.
Jag fotar sällan i RAW format men när jag väl har gjort det så kan jag nu inte få in bilderna i photoshop. Har försökt att få in bilderna på olika sätt men inget verkar funka. Har även försökt leta upp där man kanske kan ändra vilka format som går in, men hittar inget.
Använder mig av photoshop CS2. Någon som vet vad problemet är? Vill verkligen inte behöva radera bilderna pga detta…

#1 det dära förstod jag inte?
Måste jag radera bilderna? Hur kan jag konvertera om bilderna?
Du kan använda en annan raw-konventerare. Det finns flera gratisprogram och du borde ha fått något program med kameran.
Du måste absolut inte radera bilderna!
Men det fungerar dåligt med CS2 och lite nyare kameror, har själv samma problem :-(
Men jag tycker faktiskt att Canons program (Digital Photo Professional) som man får med kameran egentligen är bättre än CS2's ACR (Adobe Camera Raw) så det är inget stort problem, bara lite irriterande att behöva justera/konvertera i ett program och sen redigera i ett annat…
(eftersom jag har en Canon då förstås, har hört att t.ex Nikon inte skickar med sin RAW omvandlare med kamerorna)
Jag håller med dig Noob, DPP är faktiskt bättre än PS, iaf när det gäller färgerna. Så att göra grundjusteringar och konvertera i DPP, och sen redigera i PS är ett bra alternativ till ACR.

jag har lyckats hitta ett program som kan konvertera om bilderna, visade sig att jag redan hade programmet men visste inte att de gick att konvertera om :)
Tack för hjälpen ändå! :D
Bra att det löste sig.
För övrigt är det en Nikon hon har
, så DPP är tyvärr meningslöst för henne.
/Peter som även jag kör DPP.

Men visst är det bara att ladda ner acr på adobes hemsida, den senaste versionen går bara till cs 5 men en tidigare version går väl bra acr till cs2 , ta en titt på länken
http://www.adobe.com/cfusion/search/index.cfm?loc=en_us&term=acr+cs2&siteSection=support%3Adownloads href="http://www.adobe.com/cfusion/search/index.cfm?loc=en_us&term=acr+cs2&siteSection=support%3Adownloads" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Problemet är att den ACR som är kompatibel med CS2 bara klarar ganska "gammla" kameror, t.ex klarar den inte Canon EOS 450D, 500D, 550D, 7D etc :-(
Funderar på att köpa en ny Photoshop Elements (den har väl också ACR?) och sen ta in resultatet i mitt Photoshop CS2 men är inte helt säker på att det kommer att fungera (någerlunda smidigt).
Känns tråkigt att betala 2700 spänn för en upgrade till CS5 men det kanske ändå blir det till sist, finns väl en del nytt godis i 5'an jämfört med CS2 gissar jag :-)
#9 "finns väl en del nytt godis i 5'an jämfört med CS2 gissar jag :-)"
Näe det är samma skit 
# Inte lätt att veta vilken kamera det gällde då det inte stod i texten
#9 ACR finns i PSE 8 också
Edit! ACR är inte en fullversion i Elements

Ärligt förstår jag faktiskt inte riktigt vad det är ni pratar om (; Men problemet är löst nu som jag skrev tidigare :)
De försöker tala om för dig att om du har en nyare kamera kan inte dina filer öppnas i Photoshop CS2 utan att du koverterat dem i annat program först. Vilket du nu uppenbart har gjort.
Vidare hävdar flera av de som svarat att Canons eget RAW-hanteringsprogram ger bättre resultat än det som finns i Photoshop.
mvh/gurin