Max antal exponeringar?
Då jag haft min Olympus i snart tre år har jag börjat fundera på hur många exponeringar den kommer hålla för.
Är det någon som har lite koll på det?
Kameran är en Olympus E410
Tacksam för svar =)
Generellt de siffror jag sett för Nikon och Canon verkar vara 50.000 för tidigare instegs modeller 100.000 för nyare. Men det är bara beräkningar man kan ha tur eller otur samt hur man behandlar kameran så klart. Tror de flesta tillverkare ligger där någonstans.
/Mattias
Jag har för mig att min E-510 har minst 100.000 och skulle förvåna mig om det inte är samma på lillebror E-410 (såvida jag minns rätt nu).

Och det du vill fråga efter kanske egentligen är hur många exponeringar som kameran minst ska klara och inte maximalt.
Det går egentligen inte att svara på för ett enskilt exemplar. Kameror är oftast gjorda för att genomsnittligt klara femtio- eller hundratusen exponeringar, men det är en statistisk siffra, och den säger inte ett dugg om ett enskilt exemplar. Om den är gjord för ett statistiskt genomsnitt av hundratusen, kommer hälften av dem att ha sagt upp sig före hundratusen, och den andra hälften efter. En del av dem kanske kommer att klara dubbelt så många exponeringar eller fler, medan en liten andel kanske pajar efter hälften eller mindre.
Så det är inte en siffra som har någon relevans för just den kamera man har. En vacker dag kommer den kanske att sluta att fungera. Min Canon lade av efter ett par år med ungefär femtusen exponeringar, och jag lämnade in den och fick den lagad till ett hutlöst pris. Nu har den gått några tusen till, och jag hoppas att den kommer att hålla länge. Om/när den går sönder igen kommer jag nog hellre att köpa en ny än reparera igen.
Så har du tur kommer du att kunna använda din kamera tills du tröttnar på den eller skaffar en nyare av ett eller annat skäl. Har du otur kan den paja idag. Siffran för antal exponeringar är kanske en fingervisning för om det lönar sig att laga den om den går sönder. En kamera som är ganska ny är ju fortfarande modern, och den har kanske inte slitits så mycket, medan en som har tagit femtiotusen bilder kanske är mindre idé att laga; då kan det vara bättre att köpa en ny.
#3 jag tror ändå att folk förstå vad jag menar då jag säger max antal? Det är ju kamerans maximala livslängd jag är ute efter, inte den minimala.
Tack för alla svar! :)
Tror jag behåller den gamla och har den som backup om den nya börjar strula! :)
Klart du ska kvar gamla kameran om du har råd 
Har du tur så håller den många exponerignar till, dessutom om du köper ny, så är det alltid bra med en backup-kamera. 
Förlåt om jag snor tråden lite, men hur kollar man hur många antal exponeringar man har tagit? Har klurat på det ett tag men fattar inte hur… :)
Bra fråga.
I vissa kameror så kan man se det i en meny, men i vissa andra så kan man inte se det. -vet ej om man räknar ut det på original filnamn som kameran döper bilderna till eller hur man gör.
#7 Hm.. Jag har en Nikon, något speciellt sätt man kollar på då? Har kollat i menyn på kameran, fast det kanske inte är den menyn du menar? Har läst/hört att man behöver något speciellt program?
Jag har faktiskt inte en blekaste aning. Mycket möjligt det finns mjukvara för att kunna läsa av antal exponeringar, men jag tror det finns inbyggt i lite dyrare/nyare kameror.
Kanske nån som vet, ser tråden och svarar.

Det finns troligen en sån räknare i alla kameror, men det är lite olika hur, eller om, man kan komma åt den. Om man tar alla bilder konsekutivt numrerade så är det rätt enkelt fram till att mätaren slår om, men det brukar vara vid 9999, eftersom de tre första siffrorna är mappnumret. Lite grann liknar det hur vägmätaren i en del bilar slår om vid 100000 km.
På en del kameror kan man se det via EXIF i en bild med verktyget ExifTool, men det visas inte alltid där. På någon kamera kan man hitta den magiska siffran med en särskild regndans med menyknapparna.

Jag kör med http://www.photome.de/download_en.html för att se antal exponeringar man öppnar bara senast tagen bild å letar upp shutter count
mvh/bjorsa
Tack för tipset. 
Ok..
Thx.
Visst borde väl EOS 550D ha tags?

Alla har, men de är lite olika. Om du öppnar sidan för taggarna hos olika märken hos ExifTool, så ser du alla som är kända. Det finns fler taggar, men det är inte klart vad de står för eller hur de ska tolkas.
Och alla kameror har inte räkneverk för totalt antal operationer med slutaren.
Tack för svaren.
Ska starta upp burken med bilderna där jag har från 550D och kika.
Ha en trevlig kväll.
Tack för allas svar! Laddade ner PhotoMe och hittade shutter count, hade tydligen fotat 25 000 bilder :) Inte så mycket alls, trodde faktiskt det var betydligt fler!
Angående hur man ser hur många exponeringar man har tagit så heter min bilder IMG_6000, IMG_6001 osv. men om jag tagit bort någon så hoppar den över det numret =) Så det borde väl vara hur många exponeringar min kamera har gått? =) Har en Canon 1000D om det är intressant att veta…

Jo, men som du ser räcker den numreringen inte längre än till 9999, och kameran lär ju gå mycket mer än så. Det räkneverket kan man också nollställa i menyn.
Det har du rätt i, tack så mycket!