Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1704 ggr
[sstorm]
0

Värde på saker

Tänker sälja en del av mina saker som bara ligger och skräpar och aldrig används, men jag tycker de är otroligt svårt att sätta ett värde på sakerna jag har. Har ni något knep hur man kan räkna ut vad sakerna är värda?

tacksam för alla svar :)

Inkanyezi
0

Det är väldigt svårt att veta vilket värde det kan handla om, när man inte vet vilka saker det är.

Som grundtips tappar en sak ungefär 40% av nypriset så fort som du har tagit ut den ur affären. Vissa saker förlorar sedan inte mer i värde om de inte slits hårt, medan andra kan tappa värde genom att de blir gamla och man kan få tag på likvärdiga grejer till lägre pris. Om man har fått ett särdeles bra pris när grejen var ny så tappar den inte lika mycket. Om man till exempel köpte en Nikon D40 när den kostade under 3000 kronor, så har den inte tappat mycket i värde, om alls.

Så en gammal kamera kan tappa värdet nära nog helt, medan ett stativ eller ett stativhuvud ibland kan vara värt mer än vad det kostade när man köpte det, beroende på vad man kan få tag på nu och vilket pris det har. Saker som minneskort har inte högt värde, de har blivit mycket billigare genom åren, och också bättre; snabbare överföring, större kapacitet.

Vilka saker det än är, så är värdet om man ska sälja ungefär vad någon kan tänka sig att betala för prylen. Men som sagt; det är kanske smart att göra en lista på vilka grejer det handlar om, så kanske du kan få en allmän idé om vad de kan vara värda.

[sstorm]
0

det handlar om;

Canon EOS 300D + orginal objektivet - Köpt för 3000:- beg. och sedan dess är minneskortläsaren bytt.

Canon EOS 350D (Rebel XT, inköpt i USA) Inget objektiv - Köpt för 2000:- ny utan ngt alls. Köpte till batteri minneskort etc för 1000:- tot

Sen har jag 2 objektiv, ett sigma tele 70-300mm som då kostade nytt 2300:- (2 år sedan) och inte användt på 1 år

ett Tamron 55-200mm som köptes förra sensomaren för 1200:-, som nytt

Allt är ju helt, kamerorna har mindre slitning på greppet men de påverkar ju inte fotograferingen :)

Geronim0
0

Kanske 3500:- för rubbet i paket. Tyvärr går utvecklingen fort och begagnad fotoutrustning blir värdelös på ett par månader, undantaget kvallitetsobjektiv givetvis, vilka behåller sitt värde över ganska många år.
Men det har du ju tyvärr inga  med i den utrustning du säljer.

pellepiano
0

Ett tips är att kolla på Blocket och Tradera vad de säljs för där.

[sstorm]
0

#3 om man ska utgå från vad #4 säger så säljer de tex en 350D ink allt för ca.3000, så då får jag bara 500 för den andra kameran och 2 objektiv då…?

Geronim0
0

Sorry felpost