Vad gör jag för fel?
För ett tag sen var jag på en hopptävling och fotade.
Ibland (eller väldigt ofta) hamnade fokusen på bakgrunden mer än på ekipaget. Jag försökte fokusera på hästen men ibland gick det bara inte.
Jag testade att hela tiden försöka ha fokusen på hästen när den galopperade mot hindret och sen tröck jag av när hästen hoppade, jag testade också att fokusera på hindret och försöka fånga hästen i fokus när den hoppade.
Hur jag än gjorde så fick de flesta fokus på bakgrunden.
Vad kan jag ha gjort för fel?
Sen funderar jag över en annan sak, jag har valt att ha fokuspunkten imitten aktiv eller vad man säger, men ibland så "hoppar" den över till punkten bredvid utan att jag gör något. Är det normalt?

Det är väldigt svårt att sluta sig till felkällor med din berättelse som grund, men det kan ha varit så att metoden som var vald i kameran inte passade för det som du ville göra. De flesta kamerorna har åtminstone tre olika fokuseringsmetoder, där två är mer lämpade för att ta till exempel hästar som springer.
De två metoder som kan användas, förutom att fokusera manuellt och välja en viss plats där man vet att hästen kommer att vara, är att välja fokuspunkt eller att ha följande autofokus.
Om du först fokuserar på hindret och låser fokus, och sedan fotograferar när hästen hoppar, då kan det inte bli fel om kameran fungerar som den ska. Om skärpan då inte stämmer är det endera att du inte har låst fokus (exempelvis genom att ställa den på manuell) eller att kameran helt enkelt inte ställer in fokus rätt.
Det kan vara lättare om du visar ett par bilder och om du berättar hur du gjorde och med vilken kamera. Vilken fokuseringsmetod du har använt, och var kameran tyckte att den fokuserade. Alla kameror visar var skärpan hamnar när de fokuserar, och det borde synas redan i sökaren om den inte ställer skärpan där du vill ha den.
Rådet jag kan ge är att lära dig de olika metoderna som kameran har, och att använda den som passar bäst. Att fokusera manuellt till en plats där man kommer att ta bilden är ett bergsäkert sätt att få skärpan rätt, men det är lite låst, eftersom man inte får skärpa någon annanstans än just på det avståndet. Automatskärpan ger ju möjlighet att få skarpt också när man följer ekipaget genom banan, men då måste man ha koll på hur den funkar.
#1 Jag försökte lägga upp en bild men det gick inte. :/ Tror den var för stor eller så.
För det mesta gjorde jag så att jag fokuserade på hindret och sen tröck av när hästen var där den skulle.
Använde AF-C för det mesta för det stod i manualen att det var bäst när man fotade rörliga motiv.
Jag använde mig utav nikon D90.

Om du använder AF-C kan du inte fokusera på hindret, eftersom fokus hela tiden ändrar sig efter hur du rör kameran. Om du ska fokusera på hindret måste du låsa fokus. Det kan man göra med AF-S, men i så fall måste man hela tiden hålla på knappen efter att man har ställt fokus, det kan vara lättare att slå över till manuellt när kameran har fokuserat på AF-S.
Och du kan så klart ställa manuellt.
Men det är också en fråga om vilka fokuspunkter som används. Om den står i normalt läge så används hela matrisen, och då kan kameran fokusera var som helst, i synnerhet om den står på AF-C. Man kan använda AF-C, men då måste man välja en fokuspunkt och se till att fokuspunkten ligger på ekipaget.
Jag valde fokuspunkten i mitten. Alltså den blev markerad med tjockare svart. Är inte den aktiv då?
Så det kan ha varit att jag hade fokusen på AF-C som ställde till det?
I böjan hade jag AF-A men de flesta fick ändå fokusen i bakgrunden då. :S
Men om man låser fokusen på hindret och sen kommer hästen inhoppandes blir det inte bara hindret som bli i fokus då?
Ibland "hoppar" fokuspunkten över till den bredvid. Det har hänt några gånger, varför blir det så?

När man har följande autofokus (dynamiskt område) inställt, så hoppar fokuspunkten när objektet flyttar sig i sökarbilden.
Det finns alltså tre relevanta inställningar för fokusering.
AF-C, för att objektivet ska följa med när ekipaget närmar sig eller avlägsnar sig, även när man har tryckt ner till hälften.
Välja fokuspunkt, för att kameran inte ska plocka en fokuspunkt var som helst.
Ställa in "Dynamic area" för att fokuspunkten ska hoppa om man komponerar om så att ekipaget flyttas någon annanstans i sökaren efter att man har tryckt ner halvvägs med AF-C och vald fokuspunkt.
Jag har valt en fokuspunkt, den i mitten. Men även om jag har haft den inställd på AF-S så har ibland punkten hoppat över till den bredvid utan att jag har gjort något, så då får jag ställa tillbaka den på punkten i mitten igen.
Jag tror inte jag har haft följande autofokus. :S
Det sista hängde jag inte riktigt med på.

När punkten hoppar beror det på hur AF-området är ställt. Det finns flera olika inställningar, du kan läsa om dem i bruksanvisningen, men den är inte helt klar och tydlig, så du får prova dig fram till vilken effekt det blir med olika varianter.
Det finns något som heter 3d-tracking, som sägs ska användas när man komponerar om med statiska motiv, medan den som är för rörliga motiv heter "Dynamic area" i den engelska bruksanvisningen, möjligen Dynamiskt område i den svenska.
Det går att ställa in kameran så att den valda autofokuspunkten ligger fast.
Den dynamiska eller följande funktionen är osäker om motivet har en färg som ligger nära bakgrundens färg, eftersom den följande funktionen går på färgen.
Tack för förklaringarna.
Jag får läsa på i bruksamvisningen, det är så otroligt mycket att lära sig. ;)
Jag märkte att det gick mycket lättare att få vita hästar att hamna i fokus. Så jag kanske hade följande funktionen även om jag inte visste om det. 
När jag fotade de mörka hästarna så blev det oftare att fokusen hamnade i bakgrunden, de vita hamnade oftare i fokus.