Objektiv till Canon eos 400d?
HEJ!
Jag har en canon Eos 400d och är jättesugen på att köpa ett nytt objektiv, men jag har ingen aning vilka objektiv som passar canon >< Finns det någon slags lista?
Jag vill ha en Telemacro, tror det var en sån jag lånade, ex står jag 50meter bort och fokuserar på en hund så blir bakgrunden suddig. Stämmer det att det var en telemacro? :)
Något objektiv du rekomenderar? :D
Okej, jag hör att du inte är så påläst vad gäller objektiv..
För att förenkla det hela:
Ett Macro är ett objektiv du använder till närbildsfotografering
Ett Tele är ett objektiv du kan fota med på avstånd (missuppfatta mig inte ..)
Var det ett objektiv man snurrar på så att det zoomar också?
Isåfall är du ute efter ett Telezoom

Om du verkligen fokuserade på en hund femtio meter bort och fick suddig bakgrund så var det inte ett telemakro, utan ett långt tele, och det är knappast det första som man rekommenderar till någon som inte vet riktigt vad hon vill ha.
Men jag gissar att det ändå inte var ett så långt tele, och att avståndet kanske var lite kortare än femtio meter.
Det finns flera makroobjektiv som också kan tjäna som tele, det beror mest på hur mycket tele man vill ha. längsta brännvidden på ett makro är 180 mm.
Det som kännetecknar ett makroobjektiv är att man kan fotografera små saker på nära håll, förutom att det går att ta på längre håll också. Typiskt kan man fylla bildrutan med ungefär ett frimärke på ett avstånd av mindre än en halv meter. Om man har ett 180 mm så fyller en medelstor hund rutan på ungefär tio meters håll. För att kunna ta en hund på femtio meters håll om den ska fylla rutan någotsånär och få bakgrunden suddig behöver man en brännvidd på kanske 500 mm, Jag har svårt att tänka mig att du har provat ett sånt objektiv; det är nästan omöjligt att använda på fri hand, och det är ganska få som överhuvudtaget har en sån.
Det finns en hel del att välja på när det gäller objektiv, och om du går till Cyberphotos websida kan du hitta det mesta som passar på din kamera. En diger lista på nära 150 olika objektiv.
Tack för båda svaren :D
Den där sidan, hur vet man om dem passar just min kamera?

Cyberphoto har en sökfunktion, och sidan jag pekade på visar alla objektiv som passar din kamera. Det betyder alltså att alla objektiven i den listan kan användas till din kamera.
Om du bockar i rutorna uppe i sökfältet, kan du söka efter olika kriterier, så att du kan få en kortare lista med ett urval av just sånt som du letar efter.Där kan du se i länken jag postade att jag har klickat i "Canon", och inget mer, vilket visar alla objektiv till Canon. Om du klickar i "Makro" kommer listan att visa alla makroobjektiv, och om du klickar i "Telezoom" kommer den att visa alla såna objektiv. Det går också att begränsa sökningen till ett visst pris.
Bilden du visar skulle kunna vara tagen med ett tele på ett par hundra millimeter. Om det är en zoom, kan den vara någonting upp till mellan 200 och 300 mm. Det finns flera såna, och de är ganska hanterbara. På ett så långt objektiv är det bra att ha bildstabilisering. Det går på Cyberphoto också att begränsa sökningen så: Telezoom till Canon med stabilisering.
#5 Tack så mycket :D
Jag skulle tro att Maria menar ett teleobjektiv med makrofunktion t ex Tamrons 75-300 som många använder. Jag kommer inte ihåg beteckningen på det men Google funkar nog.
HH