AF objektiv till Nikon D40
Jag har blivit väldigt sugen på att köpa ett objektiv med lågt bländartal. Vill också att det ska vara ett vidvinkel objektiv. Så vet någon ett vidvinkelobjektiv med lågt bländartal och autofokus (alltså inte manuellt)? Det ska vara under 2000 lappen. Min kamera är Nikon D40.
Till exmpel är Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G ett autofokus objektiv till Nikon d40? :)

Absolut. Nikon 14-24 f/2,8 är guld Tyvärr inte under 2000 lappen.
Oj det kostade 15.000, lite för VÄLDIGT dyrt :)
Vet du om Nikon Nikkor AF-s DC 35/1,8 g är ett autofokus objektiv tilll D40? Och det är väl också ett lågt bländartal på det jag skrev?
#2 Du får inte någon vidvinkel med AF-S DC 35/1,8 G. På en kamera som Nikon D40 med DX-format motsvarar detta objektiv i bildvinkel 50 mm, en normal. En AF-S 24mm f/2.8 kan du köpa, finns ett med f/2.0 också, rent optiskt ett sämre val, då får du en bildvinkel på 36 mm. finns beg. bl.a. på blocket. Jag vet inte om det finns till D40. Nikon har verkligen krånglat till det vad gäller optik. Denna 24 passar ej D40, men min D300. Jag går inte vidare här om detta, det brukar bara förvirra.
Mvh
Assar

Objektiv som heter AF-S har autofokusmotor inbyggd för att funka med D40, men 35 mm är inte ett vidvinkelobjektiv, utan ett normalobjektiv till det formatet.
Okej tack för svaren! :)
Jag är ju ute efter att kunna få coola bokeh effekter så tror ni Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G är bra till att få bokeh? Eller bländare 1,8 överhuvudtaget? :)

Jag tror att du missuppfattar ordet bokeh, men det är ganska vanligt, och du har kanske läst någonstans att det är "oskärpan i bakgrunden", och det brukar ofta tolkas som "litet skärpedjup".
Bokeh är ett ord för hur den oskärpan gestaltas. Nikons kitobjektiv har till exempel ganska risig bokeh, och jag har ingen aning om hur den ser ut på deras 35 mm 1,8.
Ljusstyrkan räcker i alla fall för att få oskarp bakgrund, och är det vad du söker, så är det knappast vidvinkel du är ute efter. På ett så litet format kommer också en ljusstark vidvinkel att ha ganska stort skärpedjup. Det finns ett objektiv från Sigma, en del dyrare, som har ännu större ljusstyrka och därmed kortare skärpedjup.
Ofta brukar man använda det korta skärpedjupet för porträtt, och det brukar betyda brännvidder på omkring 50 och upp till kanske 70 mm på D40. Sigma har ett 50 mm 1,4 som har rätt fin bokeh, vilket syns på den här bilden.

Den gluggen smakar mumma!!
Sökte på risig bokeh på google. Då hittade jag denna http://tonymharris.files.wordpress.com/2009/03/flower-bokeh-hearts-4.jpg. Det är inte sån "oskärpa" jag är ute efter. Jag vill ha ett objektiv som enkelt ger fin bokeh. Som till exempel här: http://sannasrum.blogg.se/images/2009/dsc_1260_57471948_60706900.png
Därför undrar jag om detta objektiv ger fin bokeh till Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G? Och om det objektivet passar till att foto macro? :)
Kolla här http://www.kenrockwell.com/nikon/35mm-f18.htm Detta heter DX men kolla. Du kan alltid söka på http://www.kenrockwell.com en sida att ha i Favoriter. Nu är det väl inte Guds ord allt vad han skriver, men det finns mycket godbitar att läsa om man är frågande.
Mvh
Assar

Om man tittar på bilden vid full öppning på Cyberphoto, så har gluggen inte särskilt bra bokeh. Det är inte en idealisk bild för att se det ordentligt, men de två stolparna i bakgrunden har båda fått dubbelkontur, och det är karakteristikt för en mindre bra bokeh. Den är mycket skarptecknande där skärpan ligger.
Den är inte heller särskilt väl lämpad för makro. Det finns åtskilliga makroobjektiv till D40, varav jag har sett att åtminstone de här två har bra bokeh, Nikon 60 mm 2,8 och Tamron 90 mm 2,8. Förmodligen finns det fler, du kan titta på bilderna som finns på den sajten. Tamron 90 mm 2,8 är bland det mest prisvärda man kan få tag på, och det är lättare att använda än en kortare brännvidd. En lång brännvidd är ofta bättre för närbilder, eftersom man kan jobba på mer bekvämt avstånd, kan isolera motivet från bakgrunden och undvika att skugga det.
#10 Jag tycker att du skall goggla på bilder från respektive objektiv som du är intreserad av. Bokeh är subjektivt så man kan knappast säga att det finns bra eller dåligt bokeh. Det är upp till dig vad du tycker är bra.
Av dom bilderna som du visar så tycker jag själv inte om bokeh på den andra bilden så det är fråga om personlig smak.
Zoie,
det blev lite fel med länken till Ken Rockwell, men nu skall du komma till söksidan.
Mvh
Assar
Bara för att klargöra lite när du söker. Bokeh är ordet för oskärpan och inte ordet för kvaliten av den skärpan. Det är lätt att missuppfatta detta speciellt om man inte är insatt i det japanska språket.
Men det har egentligen inget att göra med vad du söker. Titta här så kan du se foton tagna med Nikkor 35 1.8 Nikkor 35

Som mingdie säger, är uppfattningen om bokeh subjektiv, och som jag ser det ska den helst inte synas; dvs man ska helst inte lägga märke till den. Det jag uppfattar som "dålig bokeh" är när man verkligen lägger märke till den, och den drar bort blicken från huvudmotivet. Man kan självfallet se det precis tvärtom. Om man uppfattar just "bokeh" som huvudmotivet, så är det jag ser som dålig bokeh kanske precis vad man vill ha.
Typiskt för vad jag ser som dålig bokeh visar sig på den här bilden:
http://www.flickr.com/photos/feemail/4638913718/in/pool-macrobrokehonflickr/
Man kan se hur ljusprickar i bakgrunden får en skarp kant och där de blandar sig med varandra blir det nästan så att man får intrycket att man ser dubbelt.
Det jag uppfattar som bra bokeh är mer subtilt och svårare att peka ut. Kanske delvis därför att man undviker att ta bilder där man lägger märke till den. Många av bilderna som särskilt visar "bokeh" på webben har det som jag upplever som störande element i bakgrunden, och som i bilden ovanför, kommer de fram särskilt väl när man har det som jag ser som dålig bokeh. Ett exempel på min uppfattning om god bokeh finns i den här bilden:
http://www.flickr.com/photos/jennifercanahuati/4718821506/in/pool-macrobrokehonflickr
Jag har själv några objektiv med det jag ser som bra bokeh, men jag har inga bilder av motiv där den syns på ett framträdande sätt, som i de två bilderna som du pekar på. Bokeh, enligt min mening är ju inte till för att synas, utan tvärtom för att inte synas. Men när jag tittar på de två bilderna, ser det ut som om vi har ungefär samma sätt att se det, även om jag egentligen aldrig söker motiv där reflexer eller andra ljuspunkter är så framträdande som i bilden från Sannas rum.
Bilden här nedanför är min, med det jag uppfattar som bra bokeh.