från foto till digitalt
Jag har hittat några gamla bilder i en byrålåda som jag vill ha digitaliserade.
Nu har jag kört fast. 
Fick dom skannade (med många om och men med en "bråkig" skanner och ett skannerprogram som inte fungerade felfritt). Satt vid en annan dator, efterom inte min dator är kopplad till skannern. Sparade sedan på filerna över nätverket till min dator - var väl det enda som fungerade som det skulle.
300dpi är väl okej Upplösning?
Jag provade även 72, 100, 150, 600, 1200, 2400. Bara för att se resultatet. Men när jag testade 4800dpi så påstod datorn att det inte fanns tillräckligt med arbetsminne. 
När jag skulle fixa till färgerna så blev det bara värre, fick det inte att likna någonting alls. Jag skulle vilja ha lite varmare färger, men ändå att det ser lite urblekt och gammalt ut.
Ja, jag vet! Det är inte Lucia! 

#5 Jo, jag har tänkt skriva ut på fotopapper.

#6 - vet inte vad du kör för papper, men HP har ett som heter Premium Plus. Det är speciellt lämpligt för bl a gamla foton om man vill ha samma känsla som förr. Det är matt. Inte helt obestruket, men du får inte den högglansen som i de vanligaste fotopapperna.
Celia. Jag hittade Epson Premium Glossy och IngJet White Glossy fotopapper i mina gömmor. Bland alla vanliga skrivarpapper som är både vita, rosa, gula och andra diverse färger. (InkJets använder vi bara när vi ska skriva ut nåt som inte ska sparas, för pappret är för tunt i mitt tycke)
Skrivaren är en Canon i455, och eftersom patronerna är separata från skrivarhuvudena, så fyller vi själva patronerna. Men när det blir aktuellt att skriva ut dom här bilderna, som jag håller på med, så blir det original bläck.
Jag har många bilder som ska skannas in ännu *suckar*. Blev faktiskt förvånad att bilden är så urblekt som den är. Den har ju legat i förpackningen från fotoaffären i en byrålåda, så man kan inte ens skylla på att solen har påverkat bilden.

#8 - Tror att Epson och Canon även har dessa matta om man vill ha det. HP's Premium Plus är från 280g-ark.