foto av fåglar
Jag undrar hur alla (nästan) kan ta så fina närbilder på fåglar. Även om man nu får syn på en fågel i ett träd så hinner den flyga bort innan man hinner ta kort. Sen om man nu står och väntar på rätt tillfölle, så ommer det ju ingen fågel istället :S
Det största problemet är nog tålamod ;D
Jag har min minolta Dimage Z1, men 10x optisk zoom, och så fort jag ser en fågel så fotar jag som bara den och då blir det ju många skitkort, men det kan finnas en eller två bra bilder ;) Så det gäller att ha kameran med sig över allt ^^
Bifogar en bild på två fåglar som jag tog igår från balkongen ;D

okej, de var fina :) jag fick min kamera nyligen, i slutet på december. det är ju ingen systemkamera men jag gillar den. Lite lite zoom på den bara , men det gör inget. Jag har fortfarande inte hittat någon inställning så att´man kan ta kort fort efter varann :S få se om det finns någon eller inte. :D
Enda kortet på fåglar jag har tagit -->

Jag undrar hur alla (nästan) kan ta så fina närbilder på fåglar.
När du bläddrar i sportbilagan i olika kvälls- eller morgontidningar så kanske du förundras över hur många fotbollsspelare som gör klockrena mål.
För att få en bra bild så krävs det många gånger noga planering, turen på sin sida och jag kan garantera dig att det ligger mycket träning bakom innan.
För att ligga på toppnivå inom fotografering så krävs det övning…. mycket övning.
Robert
Bra zoom är nog rätt viktigt när man ska fota fåglar. Det är nog på så sätt jag lyckas då och då. :)
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

okej. Tack för alla svar. jag har ju bara 3x optisk zoom på min, så närbilder är rätt svåra att få.
#6 på bilden som jag bifogade sista gången så stod jag inomhus och fotade ut genom fönstret, vi har en syrénbuske utanför köksfönstret och den var inte långt ifrån, så det blev ganska nära inpå ;)
#4 Hur långt ifrån kan du stå med din kamera o objektiv o få en sån bild som bifogade? Har själv beställt ett liknade objektiv som du har fast till min canon då.
#9 Oki! Jag köpte ett sigma 70-100mm o är tänkt att används på våra fotbollsmatcher. När man inte är på planen själv då vill säga. Därför behöver man ju kunna zomma in en del då de inte funkar att traska in på planen för att komma närmare de man vill fota…
#10 Menar du ett 70-100 som du skrev, eller ett 70-300?
Tror tyvärr inte du skulle ha så stor glädje av ett 70-100 på en fotbollsplan.
För att ge ett tips till trådskaparen, angående hur man fotograferar bra fågelbilder så rekommenderar jag dels att fundera lite på var du vet att fåglar brukar vara i din närhet. Kanske kan du sätta dig och vänta - fåglarna blir mindre rädda för dig om du är relativt stilla och är på plats när de kommer - än att du kommer gående när de redan är på plats.
Rekommenderar också Andreas Kanons tips, i intervjun jag gjorde med honom. Andreas hemsida hittar du här och intervjun och några av hans bilder här.
mvh Martin
#10 Det är ju rätt smart, annars blir man ju påsprungen! Använder du stativ när du fotar matcherna? För mitt tele är i alla fall rätt tungt, så det är inte lätt att hålla still.
#11 Ja jag menar 70-300.. Vet inte hur jag kunde skriva så fel.
#12 Jag har inte börjat foto matcherna än då vi inte börjat med serien än men kommer ta med mig ett stativ iaf.
Jag har bara ett 18-55 mm så jag är nog lite chanslös när det gäller ta kort på fåglar ;).

Den här fotade jag med min Nikon D50 och mitt Tamron 70-300 telezoom objektiv.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Vad fina fåglar alla har fotat :)